Brända motstånd ger knepiga värden...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av PeterH »

Jag har en ultraljudsapparat som en del komponenter brunnit i, bland annat fyra motstånd (se bild). Jag kan inte minnas att jag varit med om att brända resistorer ger något värde, speciellt inte värden som inte alls stämmer med märkningen, dom brukar vara avbrända eller hela men "svedda"... Detta är ju resistorer med fler färre ringar än vanligt, är detta några special motstånd!

Uppmätta värden från övre till nedre:
3,22 MOhm
0,75 MOhm (750kOhm)
0,43 MOhm(430kOhm)
32 MOhm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeterH 8 maj 2022, 21:24:12, redigerad totalt 1 gång.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av Pucco »

0,22 ohm 2% tycker jag det borde vara. Röd-röd-silver - röd
Kan ju vara ett säkringsmotstånd som ska brinna av vid en viss överlast.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av PeterH »

Tack, kan det vara men borde då inte värdet vara noll på dom? :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av TomasL »

Beror på hur du mäter och med vad du mäter med.
ANvänder du fingrarna för att hålla probspetsarna på plats, mäter du ju impendansen i din kropp.
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av Castor »

Pucco skrev: 7 maj 2022, 15:16:46 0,22 ohm 2% tycker jag det borde vara. Röd-röd-silver - röd
Kan ju vara ett säkringsmotstånd som ska brinna av vid en viss överlast.
Edit: Tack, kan det vara men borde då inte värdet vara noll på dom? :humm:

En säkring som brunnit av har förmodligen "oändligt" motstånd, samma borde gälla för ett "säkringsmotstånd."
Flera Mohm kanske kan räknas som oändligt, det är i alla fall mycket mer än 0,22 Ohm.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av PeterH »

Näe, insåg att fingrarna påverkade så jag mätte mot underlaget (skrivbordsundelägg som inte är ESD) som inte var ledande när jag provade med probarna...

Man kan kanske se det så, störde mig bara på att värdena varierade så kraftigt...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av TomasL »

Beror ju på hur hårt du trycker med fingrarna , bl.a.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av PeterH »

Första raden var till dig Tomas, andra var till Castor... :)

Problemet nu blir att hitta en återförsäljare, storleken är som vanliga 1/4W, men dom 0.22 Ohmare jag hittar är lite större med typ 0,5-3W :humm:
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av Mindmapper »

Castor skrev: 8 maj 2022, 21:26:03
Pucco skrev: 7 maj 2022, 15:16:46 0,22 ohm 2% tycker jag det borde vara. Röd-röd-silver - röd
Kan ju vara ett säkringsmotstånd som ska brinna av vid en viss överlast.
Edit: Tack, kan det vara men borde då inte värdet vara noll på dom? :humm:

En säkring som brunnit av har förmodligen "oändligt" motstånd, samma borde gälla för ett "säkringsmotstånd."
Flera Mohm kanske kan räknas som oändligt, det är i alla fall mycket mer än 0,22 Ohm.
Det kan vara en "flamsäker resistor".
De brukar vara i en avvikande färg. Jag har ingen koll på om den gröna färgen är för flamsäkra eller inte.
Ska man vara säker så är det bäst att ersätta dom med flamsäkra. Sedan var det ju det här med storleken. Storleken har ju ändrats med åren så att resistorerna har blivit mindre för en viss given effekt. Även om det är metallfilm eller kolskikt spelar roll för storleken. Inte så lätt att avgöra vad man ska sätta dit utan att ha apparaten framför sig.

Så låga resistanser har man ju ofta när man vill mäta ström av någon anledning, ofta för reglering eller överströmsskydd. Har man inte dokumentation till apparaten skulle jag sätta dit ett 0,22 ohms motstånd och se om jag får en normal funktion på apparaten. Med normal funktion köper jag en flamsäker resistor med passande effekt utifrån den ström som jag mäter upp.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av Hobbyisten »

Den grova kroppen på motstånden (om det inte är en synvilla), samt deras låga resistans för tankarna till effektmotstånd för mig. Jag tror Bhiab har sådana.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av PeterH »

Storleken är jämförbar med ett klassiskt hålmonterat motstånd i 1/4w klassen (0,25W), ca: 8mm bred och ca:3mm i diameter. Om jag inte minns fel (sitter inte vid kortet nu) så går dessa motstånd till basen på en effekttrissa av modell BUV748A (450V/15A) som för övrigt också gått sönder (kortslutna mellan alla pinnar). Tror alltså inte att det är för att mäta ström, men kan ha fel... :vissla:

Edit: Ska försöka rita upp kopplingen vid tillfälle :madmodder:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Brända motstånd ger knepiga värden...

Inlägg av Marta »

Det där ser ut som typiskaflamsäkra motstånd. Måste ersättas med sådana. Köp nya med ungefär samma fysiskastorlek så blir det bra.

Angående fysisk storlek på motstånd. En viss storlek blir inte svalare bara för att tillverkaren anser det tåler mer effekt innan komponenten akut förångas. Den storlek som av hävd kallas 1/4W skall nog hållas under 100mW för att undvika långtidsskada på kort och komponent. Har sett sådana märkta drygt 600mW, det är alldeles för mycket. Motståndet blir bokstavligen långt mer än kokhett. Kortet bryns och lödningen lossnar.
Skriv svar