emco compact 8 pris idė

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindclip
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 maj 2022, 13:53:15

emco compact 8 pris idė

Inlägg av Mindclip »

Vad tror ni en emco compact 8 är värd? från 1978 gissar jag på.
Är någon intresserad av att köpa?

Tack på förhand

//Mackan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den uppmanar till en god portion kärlek! Vart finns den? och den kan vara intressant!
Mindclip
Inlägg: 2
Blev medlem: 7 maj 2022, 13:53:15

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av Mindclip »

Finns i sthlm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av grym »

hadde den inte varit rostig så 5000 kanske

med rost, som gör att man borde slipa gejderna för att få bra styrning så hadde jag inte gett mycket för den, en femhundring eller så
man kommer inte få den att bli bra
om det inte är mycket tunn ytrost
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av idiotdea »

Jag köpte en i bra skick för några år sedan för 11 000 SEK. Jag har varit väldigt nöjd med den affären. Det ser ut som mestadels ytrost på ditt exemplar, och om det stämmer så är min värdering 5000+ SEK.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1319
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av Fortran »

Jag håller nog med på en femhundring för svarven.
Dock verkar det finnas lite tillbehör och det är väl där du kan plocka in en del.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av AndLi »

En fas motor va?
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av jihe »

Jag köpte maskinen. Det finns ingen rost på den som kommer att påverka precisionen. Här är bädden efter en kort hänsynsfull kärleksstund (samtycke inhämtades dock ej). De sista centimetrarna på dubbsidan kommer det finnas synliga spår kvar, men det finns gott om omgivande opåverkad funktionsyta även där. Det finns inte heller något synligt slitage någonstans, inte ens repor.

Nöjd så här långt, tror det kan bli en värdig efterträdare till min kinesmaskin. Det dyker säkert upp en tråd när cnc-konverteringen påbörjas.

Tillbehör var väl inget av värde, förutom en komplett sats med vad som verkar vara fabriksnya Schaublin-spännhylsor av typ E-25 från 2-12 mm. Har för mig att de kan betinga ett värde, men vet inte hur lätt det är att sälja (det fanns inte med något att använda dem i).

Fästplattor till chuckar verkar vara äventyrligt att hitta till rimligt pris. Och relativt krångligt att tillverka eftersom det är kort kona + planyta. Om någon Emcoist har tips om källa för sådana tas det tacksamt emot. Det fanns bara treback och planskiva med.
emco.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av Glenn »

Hyfsat lik en CJ18 storleksmässigt, men något längre svarvlängd och lägre "swing" ?

Får man fråga vad du gav ?
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av jihe »

Den är väl mer lik en SC4 storleksmässigt om man skall jämföra med kineserna. Dubbhöjden är 105 mm. Helt ok storlek för mig, även om jag gärna skulle vilja ha mycket större spindelgenomgång (än 20 mm) för att kunna jobba med gevärspipor.

Jag skickade rätt tidigt ett bud på 5 000 kr som jag bedömde att den borde vara värd för mig. Så rätt långt från "skambuden" i tråden.

Bild med människa för skala. Chucken i bilden är 110 mm.
emcoreklam.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av jihe »

Det kommer att bli en rikitigt fin maskin det här. Inte hittat tecken på slitage någonstans än.
emco.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sijoh
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 februari 2014, 09:48:10
Ort: Aneby

Re: emco compact 8 pris idė

Inlägg av Sijoh »

Det är fina maskiner, har själv fixat iordning en rostig Emco C8. Vill du träna på tyskan finns www.emcoshop.at, men det mesta till min köpte jag från en engelsk sida som nu har varit stängd för maintenance i något år eller två, men det var långt innan brexit. Sen är det ju ebay med, men ofta har de tagit i rejält när de prissatt...
Skriv svar