Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hawxxy
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2022, 01:35:09

Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av Hawxxy »

Jag köpte ett 3 cell 11 volt lipo att ha i airsoft bössan men drog naturligt vis sönder det när jag skulle ta ut det innan jag ens hann testa det.
täntke att det inte vore allt för komplicerat att löda ihop igen men jag har nog gett mig in på djupt vatten för jag fattar inte hur det ens skulle fungerat till att börja med.

Finns det nån vänlig själ som orkar förlara för en amatör hur det är meningen att det ska sitta ihop och fungera?

Detta var batteriet jag köpte.
Bild


Det är den lilla biten kretskort som de röda kablarna sitter på som lossnat.
Bild


När jag plockade loss den för att se vart den skulle ansluta så ser jag att den bara var fastlimmad med nåt vitt klet utan någon tillsynes anslutning till nån form av elektrod tillhörande den 3e cellen där den satt
Bild


Såhär ser biten ut på baksidan. Verkar inte finnas nåt som ansluter. Det var den ytan som var fastlimmad mot cellen.
Bild


På framsidan kan jag se att det finns en kopparplatta som man skulle kunna löda nånting på men det satt inget där
Bild

Skulle verkligen uppskatta om nån kunde upplysa mig om vad det är jag inte begriper.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller med. Det ser ut som att de missat att löda den.

Om du har mätinstrument (Spänning. Volt) så skulle du kunna mäta var den ska kopplas.
Sätt mätinstrumentets svarta sladd mot batteriets svarta, och med mätinstrumentets röda sladd får du prova dig fram på ungefär det stället där den satt, tills du får kontakt (spänning).

Svårt att förklara… Hänger du med på hur jag menar? :)
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av agehall »

Jag tror även att det är på sin plats att nämna att det där är en enorm brandfara. Om det finns någon energi i batteriet så kan det lätt börja brinna om du råkar kortsluta något. Se till att du alltid har brandsläckare samt en kastrull eller liknande till hands när du pillar med det där och när du inte jobbar på det måste du förvara batteriet på ett brandsäkert sätt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av Marta »

Lämna det till återvinning och köp ett nytt. Nu har Du lärt Dig att kablarna inte är något handtag att dra i.

Den olödda padsen på kortet skall med all säkerhet vara så. Du drog loss kortet, men alla anslutningr fanns kvar. En klick smältlim och stadig tape/krympslang runt om kunde nog ha räddat batteriet, men som det är nu, låt bli att riskera något.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av Prins Valiant »

Detta är en LiPo, med balanserad laddning. En spekulation.
Den vita kontakten går ju till laddarens balansövervakning. På någon bild tycker jag mig se att 2 röda kablar går in i den vita plastbiten. Kan det vara så att den vita plastbiten innehåller en temperatursensor som skyddar mot överhettning? Och på detta sätt stoppar vidare laddning via balanseringskontakten.

Men som tidigare sagts, dessa batterier är brinner otroligt kraftigt vid korstlutning och går ej att släcka, absolut inget att leka med.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av rvl »

Marta skrev: 7 maj 2022, 08:24:01 Lämna det till återvinning och köp ett nytt. Nu har Du lärt Dig att kablarna inte är något handtag att dra i.
+1 på den, men ser inte dethär ut som en brusten anslutning?
lipoFail.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av Prins Valiant »

On du köper nytt batteri, vilket är lämpligt, tänk på att ditt batteri har en äldre kontakt, den rödbruna T-kontakten. Numera har de flesta en XT60 kontakt. Det går att köpa LiPo med T kontakt, naturligtvis kan du även löda om eller köpa extra kontakt.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av Jonaz »

Bara så du vet vad du håller i handen.
Hawxxy
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2022, 01:35:09

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av Hawxxy »

agehall skrev: 7 maj 2022, 06:38:48 Jag tror även att det är på sin plats att nämna att det där är en enorm brandfara.
Hade det på känn men bra att veta att det är på allvar.
Hawxxy
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 maj 2022, 01:35:09

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av Hawxxy »

Marta skrev: 7 maj 2022, 08:24:01 Lämna det till återvinning och köp ett nytt. Nu har Du lärt Dig att kablarna inte är något handtag att dra i.
Känna lite surt men även som att detta är det bästa rådet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Jag, en amatör, fattar inte hur batteriet var tänkt att fungera. (med bilder)

Inlägg av Henry »

men ser inte dethär ut som en brusten anslutning?

Metallblecket för den enskilda battericellens kontakt är avriven, vilket man ser på den där baksidan på den där plattan och är inget som är lätt att fixa ens om man har kunskaper för det, och beroende på hur nära eller djupt in i batteriet det blev avrivet så kan det tom vara omöjligt. Jag hade nog rekommenderat dig i detta fall att bita i det sura äpplet och skaffa ett nytt.
Skriv svar