Fel på elmotor till barnens elbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ola87
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 maj 2022, 20:44:01

Fel på elmotor till barnens elbil

Inlägg av Ola87 »

Jag har en äldre eldriven bil till barnen som nu börjat strula. Den vill inte längre köra framåt. Bakåt funkar dock utmärkt.
Jag var precis ute och mätte och jag har 12V fram till bägge motorerna när jag trycker på pedalen. Lägger jag i backen så vänder den polaritet och motorn snurrar. Men inte när den ska fram.
Är ingen mästare på elmotorer så om någon har tips på om det finns något man kan göra för att laga det eller ifall jag behöver byta motororna så är jag evigt tacksam.
Nedan ser ni bild på motorn.

20220504_182202.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Fel på elmotor till barnens elbil

Inlägg av adent »

Det du har på bild ser ut som en vanlig borstad motor. Går den åt ett håll ska den kunna gå åt andra hållet med. För att växla riktning måste polerna till motorn växlas, högst troligt i strömbrytaren som väljer fram/back. Möjligen i ett relä någonannanstans.

Nu läste jag noggrannare :) Hmmm. Vi behöver nog veta mer. Kan du kolla vad det sitter för elektronik mellan pedal, motor och batteri (om någon)? Är gasen steglös eller av av/på-typ?
Ola87
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 maj 2022, 20:44:01

Re: Fel på elmotor till barnens elbil

Inlägg av Ola87 »

Det går från batteri till växelspak (2 lägen, fram eller bak) till pedalen (av/på) sen till 2 motorer. Det sitter en skarvkoppling till varje motor. Jag lossade de en och en och mätte på den matande kopplingen. Där är 12v när jag trycker på pedalen och sen växlar polariteten när jag ändrar växelspaken. Så det känns som att det är motorerna det är fel på.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Fel på elmotor till barnens elbil

Inlägg av Palle500 »

Om du mäter direkt på motoranslutningen med inkopplade motorer får du fortfarande 12 Volt då?
Tänker att det finns dålig kontakt någonstans som ger 12 Volt i obelastat läge men inte orkar mata den ström som motorerna vill ha.
Att det skulle vara fel på båda motorerna samtidigt och endast i ena riktningen låter rätt ovanligt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Fel på elmotor till barnens elbil

Inlägg av MadModder »

Att bara mäta med multimeter i fordonsel kan få en att bli gråhårig. Man måste ha en belastning samtidigt som man mäter, ifall det är dålig kontakt någonstans som ger en hög resistans. En halogenlampa är ett utmärkt hjälpmedel. :)
Ola87
Inlägg: 3
Blev medlem: 4 maj 2022, 20:44:01

Re: Fel på elmotor till barnens elbil

Inlägg av Ola87 »

Tack för tipsen!
Jag hittade idag felet. Dålig kontakt i vippbrytaren till växelspaken. Det hjälpte att skrapa lite med mejseln på ytorna sen gick den som en klocka igen 🙂
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fel på elmotor till barnens elbil

Inlägg av Mindmapper »

Har det börjat så har du snart tillbaka det.
Kanske låta växelspaken styra ett relä istället, eller sätta dit någon typ av gnistsläckning över kontakten i växelspaken.

Edit Gnistsläckning bör du se över hur som helst. Har du några komponenter inbyggda i bilen som kan tänkas stå för eventuell gnistsläckning?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Fel på elmotor till barnens elbil

Inlägg av psynoise »

Har också en gamma elbil till barnen av märket Peg-Perego. Motorerna är borstade och hastighet styrs av växelspaken som antingen parallell- eller seriekopplar motorerna. Strömställaren som växelspaken styr är något billigt gjort själva av Peg-Perego. Vad jag minns är det kopparbanor som dras fram och tillbaka i ett litet fack.

När jag fick elbilen gratis fungerade inget. Jag tog och rengjorde kontaktytorna noggrant med lösningsmedel, spolade rent med isopropanol för att sedan till sist smörja in med vaselin. Detta har nu hållit fyra säsonger utan att jag behövt röra strömställaren igen.
Skriv svar