Kortslutning av kondensator över relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Kortslutning av kondensator över relä

Inlägg av Pen »

Jag skulle vilja förstå om man vågar använda ett relä för att bypassa en kondensator (motorkondensatortypen) på omkring 3uF genom att kortsluta den. När kondensatorn kortsluts kan den antas som värst uppladdad till 325V. Jag har ett relä specat för en inrush-ström på 65A under 20ms.

Så mycket kan jag mäta att serierresistansen (eller induktiva reaktansen) hos kondensatorn säkert ligger en bra bit under 1 ohm men jag kommer inte på något bra sätt att mäta den bättre. Kortslutningsströmmen blir högre än den specade men å andra sidan är tiden mycket kortare än 20ms och energin begränsad till ca 0,15J.

Å andra sidan så svetsas spetsen på en skruvmejsel fast lite lätt redan vid urladdning från 30V (1/100 av energin) så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kortslutning av kondensator över relä

Inlägg av svanted »

inte bra alls,kontakterna lär få jobba ihjäl sig snabbt.
måste man ladda ur den?
med ett växlande relä kan man koppla bort kondingen innan man ersätter den med en bygling.
och med ett motstånd över den laddas den ur långsamt...
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kortslutning av kondensator över relä

Inlägg av Pen »

Jag håller definitivt med om att alternativet med växlande relä är mycket bättre. Anledningen till att jag helst skulle vilja köra med enbart slutande relä är att jag råkar ha ett sådant med rätt format, kapsling och monteringssätt där det ska knölas in.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kortslutning av kondensator över relä

Inlägg av TomasL »

Kortslut kondingen genom ett motstånd på några kOhm
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kortslutning av kondensator över relä

Inlägg av Pen »

Det går tyvärr inte i det här fallet. Den ska bypassas med låg resistans, under 1 ohm.

Men jag skulle i o f s kunna seriekoppla kondensatorn med ett motstånd på några ohm för att öka på serieresistansen. Med 5 ohm skulle jag hamna på specen 65A.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Kortslutning av kondensator över relä

Inlägg av Swech »

Anledningen till att jag helst skulle vilja köra med enbart slutande relä är att jag råkar ha ett sådant med rätt format, kapsling och monteringssätt där det ska knölas in.
Får det inte fysiskt plats med ett korrekt relä?
Det blir lätt annars att gå över ån ......


Swech
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Kortslutning av kondensator över relä

Inlägg av Pen »

Jodå, visst får ett vanligt växlande 10A Omron plats rent fysiskt i volymen. Det får väl bli så att jag får fixa till någon kapsling och montering som duger helt enkelt. Jag kanske bara löder på anslutningsledningar och gjuter in anslutningarna i plast.

Jag hade hoppats på någon utläggning att den lilla energin inte skulle vara så farlig med ett relä avpassat för just inrush.
Skriv svar