Rörkurvornas beroende av......

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 779
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Rörkurvornas beroende av......

Inlägg av alexanderson »

Rörkurvornas beroende av glödtrådens eller katodens temperatur ! Finns här någon som har kunskap om detta ?
Vid full anodbelastning strålar mycket värme från anoden till katod och glödtråd. Vilket naturligtvis ger en högre temperatur där.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörkurvornas beroende av......

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag kan tyvärr inte svara på frågan (men jag är också intresserad av detta) men på riktigt, riktigt gamla apparater fick man fininställa detta för hand med en potentiometer till var och ett av rören, enligt kelvins temperaturskala så har vi grovt räknat detta: ca 600 grader= körsbörs rött, 800 grader, apelsinrött, vitglödande ca 1000 grader, således borde vi här för äldre rör få en peak runt 600 grader tror jag, men detta är väldigt olika beroende på hur röret är konstruerat, det vore roligt om det fanns riktiga tabeller för detta och om någon visste vad som styr för rör som är konstruerade för lägre temperaturer?
Man tycker ju att man borde behöva komma upp i ett par hundra grader innan det börjar hända saker med metallen, för stål med relativt låg kolhalt ligger kritisk peak för kristallstrukturen på grovt räknat 350 grader C.
Magnetisk påverkan upphör vid ca 800 grader om jag inte minns fel.
Rör tillverkade efter 1920 talet vet jag dock inte exakt vad som styr detta.

Edit, 6-700 grader för heater då, vad det nu ger för anodbalansering...
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Rörkurvornas beroende av......

Inlägg av rvl »

Är väl mycket beroende av ytbeläggning på katoden. VFD trådarna behöver knappt glöda synligt för att fungera.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörkurvornas beroende av......

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag lade till att jag tänkte på eventuella heaters och liknande då det ju är den man egentligen ställer, alltså inte själva anod temperaturen.
Edit, alltså peak för att röret skall fungera stabilt över tid tänkte jag på.

Men, finns det egentligen någon övergripande generell kurva?
För vart och ett av rören finner man den ju i databladet för de flesta relativt moderna rör (de riktigt gamla har ofta för hög drift för att man skall kunna göra det med samma exakthet), men jag har inte heller sett någon generell karta.

Edit, jag tar här inte med saker som vissa typer av diodrör, ignitroner och liknande som arbetar efter helt andra parametrar.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Rörkurvornas beroende av......

Inlägg av SvenW »

Vanligen är elektronrör rymdladdningsbegränsade. Dvs anodströmmen helt oberoende av katodens temperatur.
I annat fall, vid låg katodtemperatur, får man brus.
Är det detta område du är intresserad av?
Googla t.ex. på 'Langmuir law' eller 'thermionic emission'.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Rörkurvornas beroende av......

Inlägg av Mizzarrogh »

Nu föll allt på plats för mig i allafall och den berömda tankelåsningen släppte! :tumupp:
Skriv svar