Lossa fläkt från poolpump?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
quackpack
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 november 2020, 21:00:46

Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av quackpack »

Hej!
Hoppas det finns någon kunnig där ute som kan hjälpa mig med min poolpump.
Efter vintern har fukt och vatten orsakat ett väldigt oljud nu när vi skulle starta igång poolen.
Tog idag isär motorn och såg att det ena lagret (längst bak) var riktigt dåligt så misstänker oljudet kommer därifrån.

Har försökt få loss skruven bak så att jag kan komma åt axeln och byta lagren men måste göra något fel eller så sitter den som berget..

Men om ni kollar bilderna så tolkar jag det som att det sitter någon plastring runt som håller fast fläkten bak och för att lossa behöver jag få bort skruven?
IMG20220423194711.jpg
IMG20220423194659.jpg
Tack på förhand!
//Peter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av Henry »

Inte alls säkert det är en skruv, hade varit lite udda om det varit då jag inte direkt förstår funktion än att kunna vrida på axeln i så fall. Jag tror att fläkten bara är fastpressad för det brukar vara standard och sedan som en extra säkerhet ringen som trycker ihop sidorna så att den verkligen sitter. Den ringen ser sedan ut att vara av metall så ta loss den medelst något tunt underifrån där det finns plats och bräck upp försiktigt (så du inte förstör fläktbladet) lite runt om i omgångar så borde den lossna och sedan så borde fläkten kunna tas av om än med kanske lite våld.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1153
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av rysshack.se »

Ibland är skriven gängad åt andra hållet för att inte dras upp av motorn.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av Elman »

Troligen pressad ..hålet i plastfläkten mindre än axeln ta 2mejslar eller liknande och snurra och bänd lite i taget..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av MadModder »

Är inte den ljusa ”kragen” av metall?
Tycker det ser ut som att den är pressad ned över de 3 plastflärparna. Det kan ju sitta hullingar på dem. Får man bort kragen kanske man kan böja ut flärparna och lossa impellern.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av SeniorLemuren »

Den vita plastringen pressar förmodligen ihop fläktnavet som är lite koniskt. Det borde vara enkelt att avlägsna ringen med en bred flat skruvmejsel genom att bända den lite på flera ställen. När ringen är borta så borde det vara lätt att vicka bort fläkten.
quackpack
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 november 2020, 21:00:46

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av quackpack »

Tack alla för era svar! Jag gav mig ut igen och drog isär pumpen för 5:e gången och tricket med två skruvmejslar och försiktigt trycka uppåt gjorde att fläkten lossnade rätt enkelt!
Tusen tack för hjälp!

Nu skall jag iväg och köpa avdragare men är det någon som vet vilket kullager jag skall köpa och var, funkar ex Biltema eller är det skräp?
Det jag kan se på den som inte rostat sönder är NSK, C3 EA10. om det säger något?..
IMG20220424102834.jpg
IMG20220424103207.jpg
IMG20220424103713.jpg
IMG20220424103728.jpg
Just, denna ring satt precis innan lagret bak, är detta normal form? Någon som vet?
IMG20220424103249.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29989
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av MadModder »

Det liknar en fjädrande bricka för att hålla lagret på plats. :humm:
Fossingarna
Inlägg: 207
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av Fossingarna »

Lagermodellen står på ringen utanför, ser ut som 6802Z, plåtringen ska se ut så, för att trycka allt åt andra hållet.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av gkar »

Denna firma brukar funka och är snabba:
https://www.kullagret.com/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av säter »

Vad är orsaken till att lagret har rostat ut?
quackpack
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 november 2020, 21:00:46

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av quackpack »

säter skrev: 24 april 2022, 12:03:46 Vad är orsaken till att lagret har rostat ut?
Pumpen har stått ute under höst/vinter i vårt maskinrum under altanen. Tyvärr har väl lite regn/fukt letat sig in :/
Pumpen var helt ny förra året och när jag pratade med poolfirman jag köpt den hos, sa han att han alltid Rek att man tar in sin pump om man stänger ner.
Tyvärr sa han väl det till alla utom mig, dock är jag måttligt road av att behöva montera ner allt varje år men det är väl så det får vara antar jag..
Fossingarna skrev: 24 april 2022, 11:52:06 Lagermodellen står på ringen utanför, ser ut som 6802Z, plåtringen ska se ut så, för att trycka allt åt andra hållet.
gkar skrev: 24 april 2022, 11:59:37 Denna firma brukar funka och är snabba:
https://www.kullagret.com/
Tack hittade en annan betäckning nu! 6202Z. Tror hittat rätt nu så beställer idag så får vi hoppas man kan snurra ihop allt i veckan!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av säter »

Köp 2RS istället för Z.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2618
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av hawkan »

6202-Z verkar det sitta där. Vilket varvtal går motorn med? Vanliga RS-tätningar klarar inte speciellt höga varvtal.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Lossa fläkt från poolpump?

Inlägg av Henry »

Fettet i sådana brukar vara anpassat för det men nej det är väl inga 24000 varv oavsett. Tycker inte det är något problem med denna som kanske går på säg en 3500 och jag hade inte köpt något annat än gummitätat till denna oavsett, borde hålla borta fukt bra bättre.

Den vågiga brickan är till för att ge lite preload på lagren och de verkar kunna vara C3 lager då de nämndes och som betyder att de där lagren har en lite lösare slipning då det är ämnat att kunna gå lite varmare än normalt och då kunna röra sig lite bättre.
Skriv svar