Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av Mindmapper »

120V är inte den Japanska versionen utan exportversionen för 120/230V.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av Mindmapper »

robertr81 skrev: 6 mars 2022, 09:55:37 Förstärkaren specad för 100v men får med denna 115v. Är det ok?
15% över nominell spänning är inte bra.
I värsta fall kanske du redan har hög spänning i huset. 230V är nominell spänning, men beroende på om du bor nära/långt ifrån transformatorstationen kan du ha avvikelser redan där.
Elektroniken i förstärkarens nätdel/slutsteg kommer att gå varmare än de ska vilket kommer att minska livslängden. Hur mycket går inte att säga.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av robertr81 »

Mindmapper skrev: 7 mars 2022, 11:49:44 120V är inte den Japanska versionen utan exportversionen för 120/230V.
Då kanske det är känsligare med 15V för mycket? om det nu inte är 120V som gäller
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av Mindmapper »

Det framgår tydligt av märkplåten att det är 100V som gäller.
Se inlägget jag skrev om 15% för mycket.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av säter »

100V, är det något derivat av Japans 208V 3-fas?
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av robertr81 »

Mindmapper skrev: 7 mars 2022, 12:31:11 Det framgår tydligt av märkplåten att det är 100V som gäller.
Se inlägget jag skrev om 15% för mycket.
såg ditt inlägg efter att jag skrivit. Tack för info
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av Mindmapper »

säter skrev: 7 mars 2022, 12:33:20 100V, är det något derivat av Japans 208V 3-fas?
I alla trefassystem är huvudspänningen roten ur 3 ggr högre än fasspänningen.
Ser att det blir 120V, konstigt!
Prins Valiant
Inlägg: 923
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av Prins Valiant »

Japan har många elsystem. I likhet med USA förekommer rena 1-fas system, och vad jag förstått är 100VAC ett sådant system. Historiskt sett importerade man generatorer avsedda för den engelska marknaden. Vissa kom från Frankrike och andra från Tyskland. Detta har även medfört att det fortfarande finns 100VAC med 60Hz och med 50Hz. Tokyo och Yokohama har 100V 50Hz och exempelvis Osaka, Kyoto och Hiroshima har 100V 60Hz. På senare tid använder man även 200VAC
Försök få tag på en lämplig trafo. Jag vet att förr i tiden kunde man ringa ETV, tillhör numera Tramo, och beställa vad man ville ha. Man diskuterade vad den skulle användas till och lät de både dimensionera och linda den och leverera den i kapsling. Kanske går det fortfarande.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Förstärkare från Japan 230v till 100V?

Inlägg av MiaM »

UK har redan nämnts i tråden.

För att specificera lite mer så har UK lag på att all el som används på byggarbetsplatser ska 110V och antingen 55V till jord med enfas eller 62V till jord vid trefas med 110V mellan faserna. Denna lag tillkom på sjuttiotalet och efter dess så har de haft noll dödsfall pga elolyckor på byggarbetsplatser. Det enda undantag som finns är stora strålkastare som står på master, typ "sportarenastrålkastare fast för byggarbetsplats", som får ha högre spänning.

Detta ledar till att elverktyg finns i två utföranden, dels 110V och dels 230/240V. För att kunna använda 110V-verktyg på andra ställen än byggarbetsplatser så är transformatorer med 230/240V in med brittisk stickpropp och 110V ut med blått CEE-don rätt vanliga, och priserna är riktigt låga. Nu tillkommer avgifter om man köper från UK efter Brexit, men det kan kanske vara värt att se om man kan köpa dessa från Irland (för den som bor i republiken Irland men arbetar i Nordirland eller liknande, kanske? Dessa lär dock vara spartransformatorer och då bör man egentligen montera polariserat uttag i huset som allt ska användas i, t.ex. blått CEE-don eller om man vill att det ska se snyggare ut ett franskt eluttag (välj envägs, de som är tvåvägs lär ha växlad polaritet mellan de två uttagen) eller för den delen ett brittiskt uttag (som jag misstänker behöver en brittisk dosa också). Problemet är att nättrafon i en 100V-apparat är sannolikt inte avsedd att klara isolationskrav för 230V, och vänds stickproppen på en 230-100V spartrafo fel så blir det 230V mellan jord och ena matningsledningen till trafon. Om man räknar in kostnader för att anlita en elektriker för att få ett polariserat uttag monterat så lönar det säkert inte att köpa trafo avsedd för brittiska elverktyg, men om man gör jobbet själv så lönar det sig nog. (Lagen tillåter att man byter ut uttag och strömbrytare; jag vet inte om lagen ens tänkt tanken att nån kan tänkas vilja byta ut ett schuko mot ett fransikt/brittiskt. Lagen skrevs väl innan vi gick med i EU och tillät CE som godkännande för material, så tanken fanns nog inte ens att det skulle gå att köpa godkänt material av den typen).

Nu är förstärkaren redan köpt, men jag skulle allmänt råda folk att tänka efter en extra gång före köp av apparater som drar mycket ström såsom förstärkare/slutsteg. Japan har ju som redan nämnts både 50Hz och 60Hz så apparaterna ska gå att köra på 50Hz (eventuellt efter att ha gjort något med mekaniken för t.ex. skivspelare, bandspelare, klockor osv som kan ha synkronmotor). För import från Nordamerika så måste man också se upp med motorerna, de kanske inte funkar vettigt alls på 50Hz och om de funkar och är synkronmotorer så kan man behöva byta remskivor och då lär man behöva leta efter begagnade reservdelar från en Europasåld apparat. I bästa fall finns extra remskivor i apparaten att byta till, men det är nog inte jättevanligt.

Angående skillnaden i märkeffekt och märkström så är det kanske startström vs toppeffekt förutom startströmmen? Cirka dubbla effekten låter väl rimligt som startström för en trafo, kan man tycka? Eller kanske dubbla trafons märkeffekt som dimensionering för trög säkring för att klara starten?

Angående 50Hz och 60Hz i Japan så är en sorglig grej att sista försöket att rädda det tsunamidrabbade kärnkraftverket var att koppla in ett portabelt kraftverk (diesel) till kylsystemet, men det kraftverk de fått fram kunde inte driva pumparna för att det var fel frekvens... För mig som bäst förstår den delen av hela katastrofen så framstår det nog som den största blundern.
Skriv svar