Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

du har rätt marta.. men jag klippte inte av benet på basen på Q101, så benet går upp i den där klumpen med tenn..
jag har även när jag lyssnar på musik (vä kanal), "dragit" baksidan på min skruvmejsel bak på kretskortet för att se om det sprakar eller liknande, men inget ljud, jag har även knackat på K101/relät, men ingen skillnad..
jag extra mätte alla transistorer (diodmätning), och de verkar hela (13st VCC-delen), men mätningen på zenerdioden DZ104 skillde sig från de andra, även om det kanske inte rätt metod att mäta en zenerdiod på, och när jag känner på Q113 så blir den väldigt varm.. jag kan hålla max 3 sek på den, sen bränner jag mig.. men den är fortfarande hel om man diodmäter..
Jag mäter spänningen på Q113 och just basen beteer sig underligt.. svart på chassit och röda på basen, då sprakar det lite i högtalaren, collektorn 20.4V och emittern -39.3V

(jord/-VCC -59.9V)
(jord/+VCC 60.8V)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

De spänningarna Du mätt upp är helt OK. Känn på värmen i den fungerande kanalen, den är säkert lika varm om Vcc även där är +/- 60V.

Vid denna spänning är det totalt 120V. 20V över emittermotståndet, 20V över motståndet i kollektorn och 20V över den andra zenern lämnar 60V över transistorn. 20V över 3k9 i emittern sätter strömmen till c:a 5mA. Med 60V blir det 300mW att bränna av i transistorn.
Inte OK konstruktion även om AMR säger 630mW vid 25 graders omgivning. Med +/- 45V som det står i schemat hade det varit 30V och 150mW. Det hade den klarat fint. Nu blir den jättevarm inne i det varma höljet och går sönder. Samma gäller för motsvarigheten på "andra sidan" Q101. Det är antagligen därför denna gått sönder från början.

Vad är spänningen tvärs över R101? Där skall vara c:a 20V. Tvärs över DZ103 skall också vara c:a 20V.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

tvärs över DZ101.. 0.4V
-II- DZ102.. 20.2V
-II- DZ103.. 0.6V
-II- DZ104.. 20.6V

tvärs över R101.. 0V
jord till emittern/Q101 (ben 1) har jag 59.8V
jord till collektorn/Q101 (ben 3) efter 1-2 sek slår förstärkarens skydd av förstärkaren
jord till basen/Q101 (ben 2) efter 1-2 sek slår förstärkarens skydd av förstärkaren

Jag försöker minimera att lossa vänstersidans förstärkarkortet, som du säger, åverkan på de alla transistorerna (böja fram o tillbaka)
men det är ju bra få reda på de riktiga värdena på vänsterkortet så man kan jämnföra, det blir ju andra värden ijm att transistorerna sluter.. en fråga där också ang. spänningsmätningen jag gör.. att förstärkaren stänger av, när jag bara spänningsmäter, beror det bara på glappkontakt.. dom lödningarna jag mäter mot är riktigt feta.. (Q101)
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

jag får fortfarande värden på Q101 som är likvärdiga den fungerande sidan, ang diodmätning.. ( 1-1-679-688)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Min gissning, R106 har ingen förbindelse med zenerdioden och transistorn.

Komponenterna är troligen hela. När Du mäter får transistorn basström. Som tur är bara lite så förhoppningsvis ingen mer skada. Se till att alla förbindelser som skall vara där också är där. Resistansmät utan späning för att kontrollera..
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

kopparkardelerna som jag tvinnade och lödde mellan basens pinne och zenerdiodens pinne är virad om på båda ställen samt en riklig mängd tenn.. jag har även sumrat emellan de olika punkterna och det verkar ingen tendens på glapp, mellan bas/zener/ena benet på kondingen.. men däremot lödningen i ovankant (R106) ser lite skabbig ut på bild.. den första bilden kanske inte ger en exakt bild på lödningen då man kan tro att den krackelerat i nederkant, men kolla på andra bilden, så ser man bättre hur den ser ut..
När jag mäter resistansen över R106 börjar den på ca 4k och går ganska snabbt uppåt, vid 10k avbryter jag mätningen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

R106 är enligt schemat på 4.7k, mäter det högre än det är det sönder. Kontrollmät det på komponentsidan, på själva motståndets trådar. Det skall vara märkt med gul-lila-röd, alternativt gul-lila-svart-brun, om schemat stämmer och det är 4.7k som finns där.

Med 60V matning bränner motståndet 0.34W. Med 45V är det knappt 0.14W som bränns av. Sitter där ett 1/4W motstånd är det OK vid 45V, men alldeles för klent vid 60V. Redan märkeffekten är i mesta laget för sådana motstånd...
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

ser ut som gul,vit,vit,brun.. är det 4.99k
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Ser ut som uppbrunnet... Går nog t.o.m. att se stället där avbrottet uppstått.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av rvl »

"vit, vit" ser ut att vara själva motståndsspiralen som blottats när ytbehandlingen bränts bort.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

okey, tyckte linjerna var lite sneda.. när R106, har gett sig, finns det risk, typ att kondingen eller något närliggande tagit stryk ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Inte för att motståndet gett sig, men allt tar stryk av att vara underdimensionerat. Ser ut som kortet har mörknat under dessa motstånd. Även R107 är lika överbelastat och det syns kring hålen att det varit mer än lovligt varmt.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

ja, R106, har varit tokhet hela tiden.. R107:an mäter 4.75k, verkar helt.. de nog som du säger marta, jag har inte känt med fingret på R107 för den ligger nära den stora gula kondensatorn.. bilderna på resistorerna som jag lägger ut bild på, ser ut att vara ganska stora, men i själva verket så är dom pyttesmå, man vill inte in med fingret emellan en fet konding bara för att känna om ett motstånd är varmt : )
R106/R107 är orsaken till färgförändringen, 2 sek, sen brände jag mig med fingret innan, på R106, troligtvis blir R107an lika varm, men har klarat sig hitintills.. men nu slår jag inte på förstärkaren förrän jag bytt R106:an.. även R152 blir väldigt varm, men de e större så det tål säkert mycket mer.. men när bägge kanalerna funkar så går spänningen ner över komponenterna, och det blir lite bättre förutsättningar för att kunna hålla..
om jag beställer ett motstånd på 4.7k.. kan jag välja ett som är mer effektttåligt, från 0.34 till 0.5w, eller kan jag gå upp till 1w också, utan att påverka kretsen negativt..

.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Det är inget sm hindrar byte till et tåligare mottånd mer än dess fysiska storlek. Det finns metallfilmsmotstånd specade 600mW i samma format som vanliga 1/4W, men undvik dessa. Det skall vara ett riktigt 1/2W som är lite större så det kan avge värmen utan att bli glödhett.

Beställa 1 motstånd från en firma är inte prisvärt. Du kan säker få ett lämpligt motstånd av någon här på forumet mycket billigare.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av carpelux »

Jag kan skicka 2 st 4,7K 3W om du vill. De är antagligen för långa (17mm) men om funkar på ditt kort kan du montera dem stående och då får de lite bättre kylning också.
Hör av dig via PM i så fall med adress. Kostnad = Gratis
Skriv svar