Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

Har haft min förstärkare i ca 12 år.. 2X80Watt/8ohm.. Förstärkaren heter XTZ Class A 100D3.. Har gjort lite felsökning och kommit fram till att jag har en resistor som blir väldigt varm som sitter på ljudkortet.. jag klarar av att ha fingret på resistorn i ca 3 sekunder, innan jag bränner mig, den är närmast skållhet.. den släpper heller inte igenom någon spännng så den får jag byta.
Jag har fått 7st pdf-filer/kretsschema från firman som sålde förstärkaren, något som underlättar felsökningen..
Resistorn som jag ska byta heter på schemat R152 - 680/2W (se bild). Om jag byter den resistorn, kan man då tex välja en som är på 4W istället för att ha lite mer marginal.. kan man göra så ? Ska man välja något speciellt motstånd som är mer lämpat för att ha i en stereoförstärkare ?

Resistorn R160, som sitter brevid R152, är på 200J/1W, men på schemat står det R160 - 510J/1W.. uppenbarligen hänvisar inte schemat till en resistor som är motsvarande den som sitter på ljudkortet.. Jag har ägt förstärkaren sen den var ny, och den resistorn har suttit där sen fabrik.. kan det vara så att man i efterhand har uppdaterat schemat där man anser att en resistor på 510J är bättre för förstärkaren, än en på 200J.. och vad innebär J på slutet.. pratar vi ohm eller vad står J för ? R160 är hel, men jag noterade skillnaden på schemat. ​

En annan sak som jag märkte är att plasthöljet till högtalarkabeln som är fastlödad på ljudkortet visar tecken på att den har utsatts för en extrem värme då höljet nästan blivit svart.. (se bild).. Jag konstaterar att spolen i ljudrelät(HJQ-15F) drar, när man slår på förstärkaren, och jag har även mätt med multimeter, att reläts kontakt sluter när spolen drar.
Ska man dra slutsatsen, att bara man byter det trasiga motståndet, så finns det chans att felet är åtgärdat.. eller ska man dra slutsatsen att om motståndet gått sönder, så beror det på någonting, och om man löder dit ett nytt motstånd och testar, så kan någonting nytt hända som är skadligt för elekroniken..

är tacksam för lite tips..

/Robban
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av rvl »

Om resiston är het betyder det att den (ännu) inte är trasig, men att något annat går tungt.

Schema och apparat är tydligen inte helt samma modell, med tanke på den andra resistorn.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

Relä K101 ska ha en spänning på 24V. På schemat ser man att det matas av 42V, dvs 18V för mycket. Man har därför gjort en spänningsdelning mellan relät och resistor R 152. Du ska alltså ha 18V över resistorn och 24V över relät.
Att resistorn blir varm är ett tecken på att spänningsdelningen fungerar.
Börja med att mäta matningsspänningarna till slutsteget. De vanligaste felen är att slutsteg eller nätdel lägger av.
200j verkar vara 200ohm när man tittar på färgmärkningen av resistorn på din bild.
Det kan vara så att schemat är lika för olika storlekar av förstärkare. Då brukar det framgå på något sätt av text.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

ja precis, jag mäter 49 volt fram till spolen, efter spolen mäter jag 23:8 volt, vidare går ström till den varma resistorn där jag mäter 25:2 volt.. efter resitorn mäter jag ingen spänning. 23:8 v + 25:2 v = 49Volt

Jag mäter 635 ohm på R152, men då har jag inte lossat den.
Jag mäter 200 ohm på R160. - II -

Jag ska skicka iväg ett mail ang. resistorn R160, till han som skickade mig PDF-filerna.

Jag ska försöka att se om jag kan felsöka matarspänningen och nätdelen.. (det blir till att googla : )
är nybörjare på det här.. har hållt på med lite el för många år sedan, men det var mest 220. Det här är något annat..

tackar för tips..
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

Att 42V har ökat till 49V förklarar varför resistorn blir varmare. Att du har 49V är en följd av något annat. Kan vara att belastningen på 42V matningen har minskat (ingen belastning från ett slutsteg). Kan också bero på en felaktig nätdel.
Leta fram schema på nätdelen och slutsteget och publisera här så kan du få hjälp att gå vidare.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

R168,169 = 49.7V (+42V)
R170,171 = -49.8V (-42V)
R149,166 = 49.9V (+42V)
R126,127 = 50V (+42V)

R153,154,155,156 = 11.9V (12V)

Resistorerna som sitter på ljudkortet som jag hänvisar till är på fil "Gclass-a100d3.pdf" (se bifogad fil)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av robline 28 februari 2022, 18:14:49, redigerad totalt 1 gång.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

Om man lämnar ljudkortet och mäter inkommande på kretskortet som sitter i mittendelen på förstärkaren (de stora kondensatorerna), vilket jag antar då är slutstegsdelen, så har jag för höga värden där med.. (filen - "Pclass-a100d3.pdf")

+VCC1 = 59.3V (+45V) +VCC0 = 61.3V
-VCC1 = -58.9V (-45V) -VCC0 = -61.5V

+VCC2 = 59.9V (+45V) +VCC0 = 61.5V
-VCC2 = -59.6V (-45V) -VCC0 = -61.5V

+VCC3 = 49.8V (+42V)
-VCC3 = -49.8V (-42V)
Senast redigerad av robline 26 februari 2022, 12:49:00, redigerad totalt 1 gång.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

Jag har använt förstärkaren i flera veckor med bara 1 kanal fungerande.. kanske inte bra att använda förstärkaren med bara 1 kanal.
När jag köpte förstärkaren så köpte jag även XTZ:s pelarhögtalare, som låter riktigt bra.. jag använder förstärkaren och högtalarna för att boosta min upplevelse då laptopen är kopplad till TV:n..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Felet har inte att göra med reläernas förkopplingsmotstånd. Nätdelen är sannolikt hel. Det är en linjär nätdel och med stor säkerhet ostabbad. Helt naturligt att spänningen ökar när den tappar belastningen.

Du skriver det är en klass-A förstärkare. Är så verkligen fallet blir kylplåten hyfsat varm. Är båda kanalernas kylplåtar ungefär lika varma?

Lägg upp schema här, eller någonstan där Du kan länka till dem. Det är i princip omöjligt att föreslå mätningar utan schema.

Fråga inte företaget om förkopplingsmotstånden. De kan tröttna.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Mindmapper »

Vore intressant att veta +VCC0 och -VCC0.

Anod på DZ001, DZ003
Katod på DZ002, DZ004

Akta så du inte kortsluter något när du mäter. Bra mätprobar är ett måste. Är mätprobarna vassa och bra isolerade är risken för kortslutningar mindre.

Försöker med dessa mätningar konstatera om nätdelarna ska ge ut denna högre spänning. Det räcker egentligen med att du mäter på en av zenerdioderna för att konstatera detta. Eftersom du har genomgående höga spänningar tvivlar jag på att det är något fel. Annat än misstämmelse i schemat.

Mät även spänningen på anod D105 den du hittar på G class schemat. Det är mittpunkten på slutsteget. Många flera komponenter är kopplade till denna mittpunkt. Det är även här högtalarna är anslutna via reläer. Mät motsvarande punkt på både det fungerande och det icke fungerande slutsteget.

Edit
Såg att Marta hade bidragit. När hon hittat filen får du säkert mera bra tips. Hon är bättre felsökare än vad jag är.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

jag redigerade inlägget innan där jag lagt till VCC0 +-


på höger ljudkort (ej fungerande kanal) - D105 = 49.5V på ovansidan, 0V på nedre sidan. (återkommer, ska kolla på den fungerande sidan också på vänster ljudkort)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Nu gäller det schemat Gclass-a100d3.pdf
Eftersom båda kanalerna ser ut att matas från samma nätdel så är antagligen spänningarna OK, men för att vara säker så mät framme på den trasiga kanalens anslutningar så + och - 42V samt + och - Vcc finns där. Det komer inte vara exakta spänningar, det är en ostabbad nätdel med aktivt brumfilter på Vcc.

Drar den trasiga kanalen ström? Det märker Du på om kylplåtarna för respektive kanal blir ungefär lika varma.
Det kan också mätas genom att mäta SPÄNNINGEN (absolut inte strömområde på mätaren) över motstånden R130, 131, 132 och 133. Mät inte om Du riskerar att orsaka kortis. Skadan uppstår absolut ögonblickligen om något olämpligt kortsluts.

Spänningen på L101 skall vara 0V och mätas där, inte på utgången efter skyddsreläet.

Kanske först av allt om Du kan, finns det signal på kontakten A6 XH-3A ? Oscilloscop är bäst, men antar det saknas. Lägsta AC V på Ditt instrument kan kanske registrera om där är något. Berör Du pinne 1 på kontakten med en mejsel Du håller på så kommer det att brumma/knäppa, kanke mycket högt, om kortet fungerar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av Marta »

Såg inte Ditt senaste innan jag postade. Mätningen på D105 är helt OK och ersätter mätning på L101, Du vet nu att där är ingen DC-obalans som får skyddskretsen att bryta.

Är skyddsreläet K101 draget? Förkopplingsmotståndet skall vara varmt. Kanske R152.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

kollade vänster ljudkort, där det funkar och på ovansidan av D105 var det 49.5V och 0V på andra sidan , så dioden verkar funka..

Marta ! jag ska kolla genast, återkommer..
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Stereoförstärkare - ena kanalen död - felsökning

Inlägg av robline »

när jag slår på förstärkaren så klickar det till, efter några sekunder kommer det andra klicket, då spolen drar på K101 och jag hör det, och känner det när jag håller fingret på det.. jag har även kollat med multimetern så att spolens kontakt även drar och släpper igenom/sluter och det fungerar..
ingenting är varmt på högersidan förutom resistorn R152, R160 blir lite varmt men inte i närheten av R152.. ingen metall på högersidan blir varmt.
Skriv svar