Detektera 230VAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Detektera 230VAC

Inlägg av FormerMazda »

Kommer installera en värmepump i huset sen är tanken.
Från denna vill jag få indikering på när cirkpumparna går.

Kommunikation går inte, det finns ingen lösning för detta.
Jag vill inte skarva på mig på ledningar inuti (garanti), eller löda på kretskort förstås.
Så jag behöver på nåt icke-förstörande vis detektera detta.
Tyvärr tror jag också att det är bara nån, max ett par, centimeter frilagd fas till varje pump, sen går fas, nolla och jord ihop i höljet på 3-ledaren.

Det skulle kunna gå att "fnöla" i en ledare i kontaktstycket brevid fasen till pumpen, och på så vis få kontakt. Det ska ju inte dras nån ström att tala om för detekteringen, men det känns ändå som en dålig idé.
Kan man känna av strömmen på annat vis? Strömspole, javisst. Men en så liten är svårt.. Räcker några varv tunn kabel runt fasledaren kanske?

Vad har ni för idéer?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av TomasL »

Varför vill du detektera pumparna?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju förhållandevis enkelt att konstruera en "kontaktfri spänningsdetektor" likt vanligt förekommande faspennor.

Har inget eget beprövat schema, men finns en uppsjö om man googlar:
https://www.google.com/search?q=non+con ... or+circuit

Allra bäst funkar det om man kan detektera vid enbart lös fasledare, annars tar nollan ut en stor del av E-fältet som ska detekteras.
Men borde gå att få till även om nolla och jord är intill, kanske får trixa lite med komponentvärden för att få den lagom känslig så den alltid detekterar utan att falsktrigga stup i ett.
Faspennor brukar ha svårt att känna av en treledare, men de är å andra sidan dimensionerade för att vara väldigt universella till skillnad från vad detta behöver vara.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av FormerMazda »

TomasL - Irrelevant i den här frågan. :)

Klas-Kenny -
Det har du ju rätt i, och i princip så är det bara några trissor efter varandra som gör en superförstärkning.
Om man leker med tanken att man kan gör en liten skärm som tar bort en del störning och man faktiskt ska mäta på en strömförande ledning, inte bara spänningssatt, så borde falsktriggning vara lättare att få bort.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av Klas-Kenny »

Skärmning är nog meningslöst, kabeln i sig kommer plocka upp så mycket skräp ifrån omgivningen och leda rakt in i skärmburken att skärmen inte gör någon nytta.

Men det bör som sagt gå att få till, går ju göra lite mera sofistikerat än enbart de allra enklaste kretsarna man får fram i det sökresultatet enbart bestående av tre transistorer. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av TomasL »

FormerMazda skrev: 14 februari 2022, 12:22:10 TomasL - Irrelevant i den här frågan. :)
Nja, det kanske finns andra sätt att lösa det på, om man vet varför.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av LeCanard »

limma en liten mikrofonkapsel på röret och lyssna på vattenflödets brus kanske?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av Mindmapper »

Att pumparna har spänning behöver inte betyda att de snurrar och pumpar vatten. Att kontrollera strömmens storlek är säkrare. Om pumparna kärvar och inte pumpar vatten ökar strömmen. Fast hur mycket kan man räkna med att strömmen ökar?

Undra om inte temperaturen före och efter pumpen skulle vara en bättre indikator?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av FormerMazda »

Vi utgår från att spänningssatt pump pumpar.
Så därför vill jag detektera när den får spänning = tar ström.

Då jag inte har komplett värmepump att labba med, så får jag se om jag lyckas labba ihop en lösning enligt Klas-Kennys idé.
Teoretiskt kan jag ju löda ihop några trissor och hoppas på det bästa, men jag vill helst veta om det blev bra.
Jag kan ha samma typ av cirkpump liggandes, så jag skulle teoretiskt kunna testa med den.
Skalis
Inlägg: 72
Blev medlem: 14 maj 2009, 23:24:33
Ort: Strängnäs Aspö

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av Skalis »

Hej!
Samma "problem", jag ville se när cirk.pumpen går.
Så jag tog reda på vilka två trådar på plinten inuti min värmepump som är fas/nolla för cirk.pumpen När styrningen av VP slår till så blir fasen aktiv, annars ingen spänning på den. Så jag satte helt fräckt en grön lysdiod å så en resistor på ½w å Ohmtalet kommer jag inte ihåg. Dessa sitter på änden på en tvåledare som går in till huset. Nu har det funkat i snart 2 år. Ser vid min källartrappa när VP är igång.
Visst ja, min VP är så konstruerat att cirk.pumpen för varmvattnet från värmeväxlaren går alltid igång när själva kompressorn startar.
Tror inte nån garanti påverkas av detta.
Hoppas detta var till hjälp.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men: Istället för att detektera spänning så kan du kanske detektera ström. Det borde vara mer immunt mot störningar.

Vet inte hur bra kapslingen på pumparna isolerar magnetfält, men det kanske går att detektera magnetfält från själva pumpmotorn?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av FormerMazda »

En pytteliten strömtrafo går kanske att få på fasledaren, det finns ett par centimeter nära kontakten på kretskortet om jag inte minns fel.
Magnetfält från motorn tror jag blir svårt, om jag får gissa så i och med att hela pumpen är en metallklump så känns det svårt?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av Palle500 »

En tanke som slog mig utan att jag har verifierat detta!
Kan du använda en enkel mikrofon och med lite signalbehandling indikera om pumpen går?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Detektera 230VAC

Inlägg av FormerMazda »

Nånstans får gränsen gå för hur avancerat det får bli. :)
Och det där vet jag inte om jag ens reder ut utan för mycket arbete så att säga.
Skriv svar