Elbilsladdare Easee fasföljd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av kilimanjaro »

Gookväll elektroniker.
Det är så här att vi ska installera en elbilsladdare i min lilla fjällby som ligger i södra lapplandsfjällen. Somliga gäster åker numera elbil och som service vill jag gärna kunna erbjuda laddning lite över vanlig enfas.
Efter en del strul har jag nu landat i att köpa en EAsee (norsk pjäs) max 11 kW eftersom vi bara har trefas 16 A att tillgå.

Till frågan: installatören läser manualen och ser att han ska kolla fasföljd och frågar mig, jag vet inte så spelar det spelar någon roll om fasföljden snurrar medsols eller motsols vilket inte framgår av bif manual?
För hur R-S-T (L1-L2-L3) är anslutna förstår vi inte och hur vi ska kunna lista ut. Fasföljdinstrument visar bara rotationsriktning.
Grundistallationen är sedan 1960 talet när stugorna byggdes och uttaget avsäkrat med 3x16 A. Hela anläggningen är avsäkrad med 35A men vid höglast vill jag inte riskera att huvudsäkringar löser ut. Typ matlagning samtidigt i alla fem stugorna.

Tack för intresse // Karl Bergman
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av Palle500 »

Fel fasföljd då går elbilen i 140 km/h på backen :-)
Kan inte se att det spelar roll om inte Renault Zoe kräver det med sin speciella 3-fasladdning. Men L1 är viktig då det är den fasen som boxen använder när en bil med endast 1-fas laddare ansluter. Så kolla vart den fasen går till andra förbrukare så den inte blir överbelastad. Men det är alltid bra att veta vilken fas som går till vad i laddaren relativt inkommande matning av anläggningen.
Är ju bara att bryta en fas i taget (skruva ur huvudsäkringen) och se vilken det är i stolpen.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av kilimanjaro »

Ok tack för input men hur vet vi vad som är L1 på inkommande? Hur belastningarna fördelar sig för övrigt gäller inte frågan eftersom det hitintills från 60-tiotalet fungerat ok och sannolikt är schysst fördelat.
Men spelar det nån roll hur fasföljden är för laddboxen vänstersnurr eller höger för tex inkopplad motor? Sannolikt kommer alla gäster med elbil att ladda trefas.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av mrfrenzy »

Egentligen borde det inte spela någon roll, men om tillverkaren av apparaten skriver att det ska kopplas i rätt fasföljd måste man självklart följa anvisningarna.

Vilken som är R bestämmer du själv. Förslagsvis och förhoppningsvis är det samma som den vänstraste huvudsäkringen men långt ifrån alltid.
S är sedan den som kommer efter R när fasföljden är medsols enligt mätaren.
Den tredje tåten blir då T.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av Palle500 »

Det är endast de senaste modellerna som har 3-fas onboard laddare. Många elbilar äldre än några/två år har enfas laddare i sina bilar. För utom Renault Zoe som har 3-fas via motorlindningarna.
Limpan4all kan allt om Zoe.

Du kan välja vilken fas som helst att ansluta till L1 på laddboxen. Det jag menade var att den fas du väljer kommer ju att oftare bli belastad av enfas elbilar och då är det bra om resten av förbrukningen är jämt fördelat så att denna fas inte blir överbelastad,
Bara för att du har 16A avsäkrat så betyder inte det att du kan ta ut 11 kW kontinuerligt under många timmar. Ev behöver du komplettera med effektvakt.
Står inget i installationen om fasföljden.
https://easee.com/world/wp-content/uplo ... _Guide.pdf
IMG_3125.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av mrfrenzy »

Antagligen är det denna dåligt översatta text som elektrikern hängt upp sig på:
"Alla bakplåtar måste vara anslutna med samma fassekvens"
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av Palle500 »

Två år gammal information från 2020-02-17
IMG_3126.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av Palle500 »

mrfrenzy skrev:Antagligen är det denna dåligt översatta text som elektrikern hängt upp sig på:
"Alla bakplåtar måste vara anslutna med samma fassekvens"
Ja så kan det vara annars samverkar dom nog lite felaktigt när det gäller interna lastbalanseringen mellan faserna.

Gäller inte TS då det var endast en laddbox som skulle installeras.
Detta är ett problem med dåliga manualer och nya produkter för elektrikerna.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av kilimanjaro »

ok känner igen de där bilderna men i det som installatören ska fylla i finns en punkt där fasföljden ska ha kollats och då blir jag nyfiken på om det är viktigt för boxen att veta vad som är L1. För övrigt förstår jag att L1 på boxen kan vara den fas som belastas mest vid annat än trefasladdning, men eftersom det hitintills inte förorsakat bränd huvuddsäkring utgår jag från att lasterna är skapligt fördelade. Fram till nu har det laddats med enfas vid flera tillfällen utan problem så sannolikt är L1 inte överbelastad.
Tror att 3x16A ger typ strax under 10 kW och boxen skryter med att automatsikt känna av maxuttag, hur det går till vete tusan men så säger manualen.
IMG_7340.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av kilimanjaro »

Ok där finns en point, om flera enheter ska anslutas måste/är fasföljden viktig. Stort tack för den kunskapen.
För det jag kunnat konstatera är att det inte går att särskilja faserna, alltså annat än fasföljd högervarv eller vänster och där kan L1 vara vem sm helst bara fasföljden blir ok.
Är det rätt tänkt?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av Palle500 »

Skumt?
Jag gissar forfarande på det mrfrenzy skrev. Gäller flera boxar.
M3n gör som jag skrev och koppla inkommande L1 till L1 osv till boxen. Är ju alltid bra att veta vilken som är vilken när huvudsäkringen på 32A ryker.
Sen för att boxen skall veta vilken maxström den kan erbjuda bilen gissar på 6-16 A/fas. Ja då behöver man installera lastbalansering via inkommande matning (32A centralen).

Edit
Fasföljden spelar ingen roll om det är medsols/motsols. Däremot att det är samma på alla boxar (om dom är ihopkopplade med varandra i styrningen). Men kör inkommande L1 till L1 osv då får du medsols fasföljd om nätägaren gjort rätt.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av kilimanjaro »

Stort tack för er kunskap, älskar detta forum för all sakkunskap som finns när det uppstår "slamkrypare".
Tror vi vet svaren nu eftersom det endast är en box som ska kopplas in och att enfasladdning fram till dags dato fungerat utan problem.
Ni får ta er en koll när ni befinner er i trakterna: https://marsfjallet.se

Gookväll och tack // Karl B. / ägare
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tror att instruktionen har blandat ihop fasföljd och som det även står fassekvens. Fassekvens innebär att den fas som ligger på L1 skall vara samma på fas på samtliga enheters L1. Den fas som ligger som till L2 skall kopplas till L2 på samtliga. Samma för L3.
Det jag kan tänka mig är att enheterna tillsammans kommunicerar och vill ej bränna en av fasernas huvudsäkringar, därför kommer samtliga enheter överens om att exempelvis tillsammans minska L1 ifall strömmen på denna fas ligger högt. Då kan man inte blanda anslutningarna.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av Mindmapper »

kilimanjaro skrev: 28 januari 2022, 21:18:27 Stort tack för er kunskap, älskar detta forum för all sakkunskap som finns när det uppstår "slamkrypare".
Tror vi vet svaren nu eftersom det endast är en box som ska kopplas in och att enfasladdning fram till dags dato fungerat utan problem.
Ni får ta er en koll när ni befinner er i trakterna: https://marsfjallet.se

Gookväll och tack // Karl B. / ägare
Låter rimligt att hålla reda på fassekvens som Prins Valiant beskriver. Utan att ha koll på detta är det svårt för samarbetande laddare att styra att de belastar nätet jämt när de ej använder alla tre faser. Så länge du bara har en så är det oväsentligt, som du säger.

Kan inte hålla mig från att kommentera att jag älskar trakterna runt Marsliden. Sveriges naturskönaste väg anser jag vägen mellan Strömsund - Gäddede - Stekenjokk - Vilhelmina vara. Fast på vintern/våren får man nöja sig med den skönaste delen Vilhelmina till Stekenjokk.
https://paltkoma.se/nyheter/stekenjokkv ... nas-snart/

Var ungefär 15 år sedan jag senast var i trakterna.
Hade planerat en resa i sommar till Marsliden. Har bekanta både i Marsliden och Grytsjö. Brukar bo hos de bekanta i Grytsjö men är de inte hemma har jag planerat att bo i din stugby. Det är egentligen dottern som är mest angelägen att åka upp eftersom jag pratat så mycket om trakterna där uppe. Nu har hon börjat jobba utomlands så det kan tänkas bli förskjutning på resan.
kilimanjaro
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 19 juli 2008, 20:55:00
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Elbilsladdare Easee fasföljd

Inlägg av kilimanjaro »

När det kommer till min fråga om fasföljd känner jag mig uppdaterad av de svar jag fått, det "prinsen" skriver är logiskt likaså tidigare synpunkter på annorlunda språkbruk i installationsanvisningarna.
Just nu kan vi bara erbjuda enfasladdning men den här boxen kommer att bli installerad före att vårsäsongen drar igång.

Mindmapper: kul att läsa, varmt välkommen. Visst Marsliden och dess närbelägna fjällvärld är fantastisk, själv är jag hookad sedan många år efter en tidig skotertur vintern 1990 upp ovan trädgränsen bortom Ropentjakke och Ainantjakke fram till Storpasset där jag såg solen gå upp över ett vindstilla fjällandskap med endast minus 10-15 C. En magisk lite naturreligös upplevelse jag aldrig glömmer.

Numera är det mest vintertid och isfiske som gäller sedan underhållet stugorna kräver är gjort. Men sommartid är också helt fantastiskt eftersom det endast är två km till fots för att komma till trädgränsen via en välpreparerad vandringsled.

Så varmt välkommen och missa då inte Ulf Kanons prylmuseum i hans kiosk med foto och elektronikreliker men även annat spännande.


Med vänlig hälsning, // Karl B.
Skriv svar