Sänka effekten på 1400w värmemattor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Torparnpadal
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 januari 2022, 11:35:42

Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av Torparnpadal »

Har hamnat i denna situation:

Jag har tillgång till 10 st värmemattor som är på 1400w, de är till för att hetta upp typ kokosfett i IBC-tankar. De har en vanlig stickkontakt.

Jag har ett behov av att värma upp ca10 kvm plantbord i ett växthus där värmemattorna ligger under brätten och plantor och värmer jorden till ca 15-20 grader C.


Finns det någon lösning på att få ner effekten på värmemattorna så att varje matta skulle ge kanske 200W istället?

Har funderat på dimrar till stickkontakt men klarar de av sån stor effekt?
Skulle det gå att seriekoppla de?

Att köpa nya värmemattor med lägre effekt är otroligt kostsamt och är inte ett alternativ. Jag tänkte att jag skulle ha ett termostat för att reglerar jordtemperaturen och stänga av och på alla mattor.

Tacksam för svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av TomasL »

Seriekopplar du 2 mattor, blir det 700W/matta.
Du kan också, vilket är bättre använda en temperaturstyrning som ger en PWM ut, då kan du genom att ställa PWMens cykel begränsa effekten också.
Ställer du cykeln till säg 15% eller så, får du 200W/matta.

Kan enkelt lösas med en vanlig termostat, en 555a och ett halvledarrelä.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av rvl »

"Seriekopplar du 2 mattor, blir det 700W/matta."

350W / matta blir det väl, eller menade du 700W/"matta"(=två mattor)?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Styr tiden de har matning!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av mrfrenzy »

En matta har normalt strömmen: 1400/230 = 6A
En matta har alltså resistansen: 230/6 = 38Ω

Två seriekopplade mattor blir 76Ω vilket ger en ström om 230/76 = 3A alltså total effekt 230*3=690W dvs 300W per matta.

Tre seriekopplade mattor blir 114Ω vilket ger en ström om 230/114 = 2A alltså total effekt 230*3=460W dvs 153W per matta.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av rikkitikkitavi »

Eftersom du skall ha mattorna i ett växthus är det nog så att du behöver en termostatstyrning för dem, då omgivningstemperaturen varierar kraftigt.

Då är det en sådan styrning du behöver. Nackdelen är såklart att 10X1400W = 14kW vilket din elmatning måste dimensioneras för. Det betyder inte att mattorna drar 14kW hela tiden såklart.
Det låter mycket att ha i ett växthus...
Och 1400W för varje matta är onödigt mycket eftersom medeleffekten är långt mindre. Men om man använder ren PWM medelvärdesbildning kommer toppeffekten vara väldigt hög vilket sliter på säkringar, anslutningar och kablage i fallande ordning.

Första frågan är hur mycket ström har du tillgängligt, alltså vilken avsäkring?

Jag tror att 3 seriekopplade mattor räcker. Nackdelen är att då har du en matta över. Mattorna drar totalt 460X3 = 1400W
Det betyder du klarar dig på en vanlig 10A uttag och det finns termostater som har en sådan kapacitet.

Seriekopplingen innebär såklart att du får kapa anslutningskontakterna och skarva.
Så seriekoppla 3 mattor, och parallelkoppla 3 st sådana batterier. Driv med en termostat.
Kanske du vill ha en termostat med två givare, och ngn inbyggd skyddsfunktion kanske som gör att ifall du får givarfel så har du reservgivare? Synd om det fryser eller du bränner rötterna.


Sådana där mattor är för övrigt fina grejor.
Torparnpadal
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 januari 2022, 11:35:42

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av Torparnpadal »

Wow, tack för alla svar!!

Förstår inte riktigt vad ni menar med en PWM?
Det andra alternativet med tre seriekopplade mattor låter ju perfekt! Jag jämförde med effekten/kvm på de och sådana mattor man köper för dyra pengar och det blir ungefär samma så det är ju toppen. Känns ju också som en nybörjare som jag ska kunna fixa ihop! Men är det vanligt att termostat inte fungerar eller varför skulle det behövas två givare? Och var kan man köpa ett sådant i så fall?

Allt gott!
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av rikkitikkitavi »

PWM är pulsbreddsmodulering, eller medelvärdesbildning.

14kW på halva tiden. Av halva tiden ger 7kW medel effekt.
Med det du beskriver som är ett relativt värmetrögt system kommer odlingsbädden jämna ut temperaturen, men du har fortfarande en hög effekt periodvis.

Det är ovanligt att du får fel i funktionen på utrustningen. Det är kanske jag som är lite nojig :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av mrfrenzy »

Inget håller ju för evigt. Förr eller senare kommer din termostat gå sönder. Kanske efter tre år eller tio år eller tjugo år.
Oftast är det då full värme på hela tiden, du kan ju mäta hur varmt det blir om man har de seriekopplade mattorna på konstant.

Antingen kan du ha något överhettningsskydd som bryter spänningen permanent om det blir för varmt, eller en termometer som larmar både om det är för kallt och för varmt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För mig, som inte kan så mycket, skulle kanske en lösning vara ett relä till varje platta!
En Arduino eller liknande som slår till ett eller två reläer i raden i ett antal minuter, sedan växlar till nästa relä eller grupp, tills tempgivaren signalerar stopp.
Det tar ju en stund för plattan att transportera värmen genom jorden. Då är effektuttaget inget problem!
Då nyttjar man hela potentialen hos plattan. Borde kunna fungera enkelt!

Ett alternativ kanske kunde vara Typ Nexa Fjärrströmbrytare de tål ju 3000W.
Sedan styra dessa med Telldus eller Nexa Bridge. Hur man mäter aktuell temp vet jag ej där!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av grym »

mrfrenzy metod med två i serie är vad jag skulle valt

och som sagts ovan, en bra kontroller på det hela

finns ju en hel del möjligheter till styrning och larm

skulle man bara ha 8 mattor kan man koppla 4 i serie, för låg effekt

man kan ha en enkel effektbegränsning genom att växla mellan två olika grupper av värmemattor
typ 1 minut per grupp



att ha larm för låg och hög temperatur är rimligt
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Sänka effekten på 1400w värmemattor

Inlägg av mrfrenzy »

Jag ser nu att det är inbyggd termostat 70° i mattorna, allts finns ingen risk för brand så överhettningsskydd behövs inte. Det räcker med larm för att skydda växterna mot felaktig temperatur.
Skriv svar