Max temperatur på ringkärna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Max temperatur på ringkärna

Inlägg av Akai »

Som rubriken lyder, vad kan man tillåta att en ringkärna når för arbetstemperatur?

Jag satte ihop en rörförstärkare för ett tag sedan och tog -vad som fanns- i bra och ha lådan.

De två trafosarma till anodspänningen blir enligt mig lite väl varma..

Jag hade nog aldrig trott att jag skulle få den att fungera så bra som den faktiskt gör, så det blev ett experiment alltihop och jag räknade bara fort och tyckte att effekttåligheten kändes rimlig...

Så är nyfiken på vad expertisen säger i ämnet
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av danei »

Det är nog lacken på lindningen som är känsligast.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du data på trafon?
Jag brukar ta till 50% när jag köper … köpte.

Om temperaturen vet jag inte däremot, men kan det finnas info på Hammonds eller Sowters hemsidor.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av hummel »

Hur många grader är "lite väl varma"?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av E Kafeman »

För en normal nätansluten toroid-trafo är det kärnan och isolationen mellan lindningarna som tål lägre temperatur än koppartrådens isolation.
Kärnan består av epoxybelagd valsad järnband som rullats till en rulle som smälts samman i ugn.
Kärnan kan därför börja delaminera vid 150 C.
Om delaminerad kan det sänka max-effekten, den blir varm vid lägre effektöverföring och kan börja brumma.
På kärnan läggs en plastring så att lindningarna inte ska skava mot kärnan. Den kan vara av polyamid som tål 150-180 C innan den mjuknar.
Plastisolationen mellan lindningar är vanligen mylar som klarar 150 C.
Koppartrådens lackisoleringen är normalt av polyamid som klarar 200 C. Billigare lackad koppartråd kan var lackad med polyuretan som smälter vid 100-150C men det används normalt inte till transformatorer/motorer.

Ovan material är inte något absolut krav utan bara ett exempel på typisk toroid-transformator för nätanslutning. Det finns en mängd specialvarianter för högre spännings-isolation även högre temperatur-tålighet mm men det gäller nog de flesta vanliga nätanslutna torroid-transformatorerna att fräser det om den när du spottar på den går den för varm.
Arbetstemperaturen efter 30 minuters stabil drift ska inte vara högre än att du kan ta i den i mer än 10 sekunder utan att bränna dej, dvs ca 60 C.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av Akai »

Tack för informationen E Kafeman! Som vanligt väldigt bra information!

Jag har mätt upp den övre trafon till 80 grader med min billiga IR termometer.

Av någon anledning blir plåt-rondellen varmare än själva trafon. Eller så känns det bara så.

Jag får helt enkelt leta efter en större trafo någonstans.

Data, njae. Det är två standard 120VA 230-18v trafosar jag vänt baklänges och seriekopplat för 460V..

Vet, ingen bra lösning, men för labb fungerar det. Var tanken. Och det gjorde det också. Problemet var när det blev timmar i drift.

Dessa två matas från en 230V 16V +6V trafo. 6V används till glöden och 16V matas in i trafosarma för anodspänningen.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av svanted »

hur är den monterad?
du har väl inte en genomgående bult och ett plåthölje?
eller någon kabel till bulten som håller trafon,
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av Bjaellerud »

Väl varm, ja det är ett sätt att mäta som inte är så vetenskapligt.
Men tänk på att våra händer är väldigt känsliga för värme, redan vid 45 C tycker vi att det är "rätt varmt".
50 grader tar man inte i så värst länge, (sekunder)
Om vatten kokar så är det över 100 C och kanske väl varmt.

En sk är att om förlusten skall kunna avledas med värme så krävs just värme.
Det går ju inte att kyla bort exvis 25 W förluster utan att det blir varmt.
Ju varmare ju mer värme avgår från komponenten.
Så värme behövs så länge vi har komponenter som har förluster.

Ett trevligt mätinstrument för verkstaden är en IR temperaturmätare, ser ut som en pistol, ge en laserpunkt som man siktar med.
Man såg i den tidiga pandemin hur man mätte folk i pannan för feber med sådant instrument.
Finns på exvis BILTMEA för några lappar.
Ser man då att "väl varmt" bara är 65 eller 83 C så är det lugnt....

Roysan
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av rikkitikkitavi »

Är den 80C på ytan , mätt med IR termometer så är den något varmare (uppskattningsvis 10-20C) varmare innuti.
Ett sätt att mäta är såklart att mäta resistansen i en lindning först i kallt tillstånd och sedan efter 30min -1 h drift, och spänningslös och bortkopplad. Beroende på lindningens resistans kan det dock vara behäftat med mätfel.
Men 80C på ytan verkar lite varmt, det räcker för brännskador och det kan leda till värmepåverkan på andra delar.

Lite google fu:

https://research.engineering.nyu.edu/po ... hermal.pdf

Att plåtrondellen känns varmare beror nog på dess bättre värmeledningsförmåga än en kopparlindning med lite luft och isolerande tejp på utsidan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Max temperatur på ringkärna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett sätt att mäta är såklart att mäta resistansen i en lindning först i kallt tillstånd och sedan efter 30min -1 h drift, och spänningslös och bortkopplad. Beroende på lindningens resistans kan det dock vara behäftat med mätfel.
Det här är väl absolut bästa sättet att mäta temperaturen.
Kanske något komplicerat men här finns lite formler: https://www.cirris.com/learning-center/ ... -of-copper
Skriv svar