Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Nerre »

För att kunna prata kopplar man enklast telefonerna i serie med ett batteri.

Jag vill minnas att jag kört med både 4,5 V ficklampsbatteri och 9 V batteri.

När man lägger på luren bryts kretsen så det drar ingen ström.

Med den lösningen behöver man ingen drossel, men det är möjligt att det bara funkar med riktigt gamla telefoner (jag har bara gjort det med Dialog och Kobra tror jag).

Ska man ha ringsignal blir det som sagt var krångligare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

Drosseln är väl för att få bättre ljud, det funkar ju som sagt med bara batteri med.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Nerre »

Drosseln är för om man matar parallellt (eftersom för ljudet är en spänningskälla en kortslutning).

Matar man i serie slipper man drosseln.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Bjaellerud »

Med seriekopplad strömkälla lär det inte kunna bli några pling i ringklockan.
det klassiska är att mata med två drosslar. En kondensator i serie med linjen, och en drossel till varje telefon.
Men när det gäller lokalt med korta ledningar duger en drossel.
Högre spänning och ett motstånd 1-2 kOhm eller så lär funka oxo, men ger inga pling.

Roysan
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Nerre »

Det var därför jag skrev
Nerre skrev: 20 januari 2022, 12:55:23 Ska man ha ringsignal blir det som sagt var krångligare.
Däremot förstår jag inte varför man skulle behöva dubbla drosslar vid långa ledningar? Vid en normal anslutning mot en telestation sitter det ju ingen drossel hos abonnenten?
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Pucco »

I mitten av 1980-talet designade jag ett analogt telefotomodem och till det en testutrustning som simulerade telenätet.
Vad jag minns nu mer än 35 år senare är lite luddigt.
DC på svenska telenätet är en strömgenerator på 12 mA som drivs från 48V om jag inte minns fel.
AC impedansen i audioområdet för telefoni är 600 ohm.
Ringsigmalen är 25Hz 90-120V.
På 12 kHz var det en debiteringssignal till mynttelefoner man inte fick påverka.

Min linjesimulator hade en strömgenerator och en 1:1 600 ohms audiotransformator som klarade DC-strömmen och en kondensator. Sedan terminerades sekundärsidan med 600 ohm.
Ringsignal genererades av en 25Hz sinusgenerator, en enchips audioförstärkare och en elnätstrafo kopplad baklänges. 220V-24V lindningar drevs med 12V för att inte mätta kärnan med 25Hz.
Problemet är att ringsignalen måste kopplas bort när luren lyfts. I telestationen satt en SLIC (Subscriber LIne Interface Controller) som skötte allt automatiskt.
När man lyfter luren sjunker DC-nivån från 48V till under 10V (olika på olika telefoner) vilket kan användas för att koppla bort ringsignalen.
Utan växelns intelligens vet jag inte hur man ska trigga ringsignal till mottagaren. Kanske att leka hackspett på klykan kan få det att plinga lite hos mottagaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

Pucco skrev: 21 januari 2022, 00:23:47
På 12 kHz var det en debiteringssignal till mynttelefoner man inte fick påverka.
Hm ? den skedde väl via polvändning ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av danei »

Det polvänds väl när samtalet kopplas upp. Men sedan finns det ju ingen polvändning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

För mynttelefoner så meddelandes varje markering från stationen till telefonen med polvändning såvitt jag vet.

..Förr då, markeringar har ju inte fiunnits på ett tag.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Nerre »

På den gamla goda tiden var det polvändning som användes för mynttelefonerna har jag för mig. På den tiden då allt var elektromekaniskt hade det inte varit rimligt att ha nåt i telefonen som detekterar 12 kHz.

Det kan inte varit förrän det kom elektronik i automaterna som 12 kHz (eller vad det kan ha varit) blev relevant.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

Om det var så det gjordes borde man kunnat haxxora in ett notchfilter på myntautomaten för att kunna ringa länge, precis som att man haxxorade in dioder på den gamla onda tiden.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Nerre »

Jag gissar att det var därför man la pipet i talbandet istället för utanför. Jag tror att även om du har ett väldigt brant filter så lär det höras på talet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

Jo, dom har väl antagligen tänkt på det :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av säter »

Jag har inte fått klart för mig om TS har fast telefon hemma eller inte?
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Bjaellerud »

Nerre skerv: Däremot förstår jag inte varför man skulle behöva dubbla drosslar vid långa ledningar? Vid en normal anslutning mot en telestation sitter det ju ingen drossel hos abonnenten?

På växeln matas ju bara en telefon med drossel och konstant ström. Och lång ledning med X resistans, därför hög spänning och krävs konstant ström.
Matar man två telefoner med en drossel och olika långa ledningar, så kommer en av dem att ta för sig lite mer, de är ju inte exakt lika och inte exakt lika linjerestans till båda telefoner, men vid korta ledningar i ett hus blir de rätt lika. skillnaden är nog marginell....

Vad kan man mer göra med gamla telefoner tro?
Man har ju samlat ett par, för "sämre tider" eller för framtidens arkeologer, synd att slänga dom.
vore kul med fler ideer.

I fälttelefonen, M37 fältapa, satt även en summer, denna kunde man signalera i ett lokalbatterinät, den gav ett pip i kompisens telefonlur.
Dvs ett sätt att inte använda veven. Möjligen var tanken att man skulle kunna signalera med Morse, ifall lede fi lyssnade på trådlinjen....

Roysan
Skriv svar