Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av teljemo »

Hej,

(Jag vet att det finns trådar om detta, både här och på andra sidor men jag hittar ingen bra lösning eller sammanställning)

Inledning
Frugan håller på att inreda hemmet med gama prylar hon hittar på antikaffärer och loppis och nu har hon hittat en äldre telefon med snurrskiva som är gjord i marmor och metall, som hon tyckte kunde göra sig bra i någon installation.
Jag är såklart utav åsikten att, ska det stå en telefon någonstans så måste den ju ha en funktion.

Vision
Tänk om hon kunde lyfta på luren, vrida till på skivan, (eller trycka på en dold knapp) så ringer det på hemma kontoret, där jag självklart placerat ut en röd snurrskiva telefon (precis som alla amerikanska presidenter har i gamla filmer när det handlar om att skicka atombomber).
När jag lyfter på luren ska jag höra frugans ljuva stämma tala om för mig.... vilken jäkla nörd jag är och att hon inte har tid att hjälpa mig testa om den nya slingan fungerar!!.. :lol:

Metod
Jag tänker att det finns 2 alternativa lösningar jag jag inte vet riktigt hur de ska lösas.
1. Det som man läst om i andra trådar. Ansluta telefonerna med varandra med 12v spänning i serie. För signal behövs tydligen 80-110v separat matning.
2. Bygga in nåt så att det blir trådlöst? Dock ser jag i andra trådar att det ska vara bökigt att bygga om nåt alls då det är en udda teknik och skumma komponenter?

Resultat
Resultatet är att jag får hjälp att komma fram till hur man gör detta och att det är så tydligt så att vi kan lägga upp en sammanfattning här under resultat rubriken.
Optimalt ett kopplingsschema och lekmanna kopplingsschema på vilka trådar som går var och med vilken spänning. Vilka komponenter man behöver addera osv.
(Bifogar en bild på 2 telefonproppar om någon känner sig manad att göra en visuell beskrivning)

Kul grej om man kan få till nåt :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När vi hade NMT nätet gick det att koppla in vanliga telefoner och fax.
Det borde gå att göra dem brukbara även idag. I luren är det ju bara en högtalare och en mikrofon. Nummerskivans signaler kan översättas!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Mickecarlsson »

guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av guckrum »

Annars kan du spela C64-musik med telefonen. :-)
https://hackaday.com/2021/07/08/dial-a- ... e-jukebox/
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av lond »

Om du skall koppla upp gamla pulsade telefoner så finns det i Allt om Elektronik 11-95 finns det ett projekt som heter "2-vägs PC-FAX interface" som beskriver en uppkoppling för att koppla ihop en dator+modem till en fax för att kunna använda den som scanner och skrivare. Slog man nr 5 på den ena enheten så började den andra att ringa. Den hanterade även så att lyfte man på luren så fick korrekt kopplingston.

Har en sådan enhet liggandes i min lådor och har funderat på om man skall kopiera dom analoga detekteringsdelarna tillsammans med tex en arduino och göra en enkel växel för tex 8st telefoner och 4 separata samtal....

/// Marcus
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Joe »

Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av lond »

Sidan 36 & 37.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Synesthesia »

Kopplade ihop 2 snurrskive-telefoner så man kunde ringa mellan dom för länge sedan: parallellkopplade de 2 telefonerna, kopplade sedan en drossel i serie med de parallellkopplade telefonerna till 12V (tror jag det var). Drosseln kom från någon radio eller TV jag slaktat (det låg ofta svartvita rör-TV i sop-containrar på den tiden), det brukade sitta såna drosslar i nätdelen i saker från "rör-åldern", gissar det kan gå lika bra med en primärlindning från en vanlig trafo med 230V in. När man slog nummer ringde det i den andra telefonen och ljudet blev lagom högt har jag för mig.

Edit: lade till bild/schema, polaritet på ström eller telefoner spelar ingen roll. Drosseln genererar ström till ringsignal på den andra telefonen när man slår nummer. Koppling testad på gamla bakelit-telefoner.
ef-telefoner.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Synesthesia 18 januari 2022, 10:02:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

Det är ju ringningen som är det jobbiga, att bara kunna prata är enkelt.

Det fanns färdiga boxar att köpa som gjorde det som det där bygget gör, jhade en sån på ett
tidigare jobb för att kunna testa faxar med (mot en annan fax)

Dessa borde vara nästintill värdelösa idag om man kan hitta nån :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av danei »

Det finns ju boxar så att de kan anslutas som headset till mobiler. Jag är sugen på att dra igång en gammal bakelit telefon med ensådan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av TomasL »

Ringsignalen är runt 100V.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av guckrum »

Leta upp ett par gamla VoIP (Voice over IP) adaptrar? Då får du ett mjukvaru och konfigurationsproblem istället för ett hårdvaruproblem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av säter »

Hur fungerar det med sidoapparater?
Använder de också spänningen från telenätet?
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Bjaellerud »

Ang Synesthesia schema med drosseln.
Ja vanliga telefoner är gjorda för CB, (Centralbatteri) och med en drossel kan man lägga spänning på linjen utan att dämpa LF signalen när de pratas.
Drosseln bör vara i H (Henryområdet) ex 2 - 5 H. Som han nämnde sildrosseln i en rörapparat.
Fingerskivan har jag för mig kortluter linjen vid pulserna, varvid 12 V källan kortsluts. Så det är kanske inte riktigt bra.
Men kanske induktansen i drosseln har så hög induktans att den istället "slår bakåt" (Mot -EMK) och generar en högre spänning så att ringklockan kan ringa....
Kanske krävs lite tur med val av drosseln....

Sidotelefon som var vanliga för länge sen, hade eget batteri, LB, (Lokal batteri)

På Försvarets fälttelefoner fältapan, finns omkopplare för CB och LB, den har då inbyggda batterier för LB, 3 Volt.
Och vevgenerator för ringsignal.

En liten story bara.....
När barnen var mindre fick de låna två fältapor, det var ju kul att kunna ringa varandra.
En kabel ldes i diket till grannen, 200 m.
Även det funkade fint.
En dag kom han som klipper vägrenarna, och jag fick tillbaka kabeln i en sopsäck....
det tog lång tid att trassla ut den.

Annars vore det ju kul att kunna göra något av de gamla telefonerna.


De
Roysan
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 300
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Wirewrap »

Jag mätte på en liten 4VA nättrafo. Den har primärresistans ca 500 Ohm. Mer än jag trodde!
Den borde funka fint i föreslagen koppling. Man kunde tillochmed överväga en högre drivspänning än 12V.

Det är säkert induktiv kickback som gör att det pinglar.
Skriv svar