Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

Den går även att påverka utan att öppna locket vill jag minnas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av MadModder »

säter skrev: 21 januari 2022, 14:09:10 Jag har inte fått klart för mig om TS har fast telefon hemma eller inte?
Eftersom det inte ens nämns någon fast lina, och det enda som efterfrågas är att koppla ihop två gamla telefoner där ena enligt en dröm står på hemmakontoret och den andra någon annanstans i huset, så kan man anta att det inte har någon som helst betydelse. :)
Det är alltså ett helt fristående och högst lokalt projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

En kul vore ju att hitta en liten gammal analog företagsväxel, och sen ställa ent elefon i varje rum och sen koppla in den till en telelina ut, så kan alla ringa både till varann och ut :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av säter »

Det behövs väl ingen växel för detta?
Sidoapparater borde räcka.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Glenn »

Tja, men med en växel kan man ringa med nummer till alla telefonerna, och kan prata internt mellan olika medans nån pratar ut osv. ..och så får man ringfunktionen som efterfrågades.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Nerre »

Det är rätt få gamla växlar som fungerar med den typen av apparater tyvärr.

På den tiden jag jobbade på "verket" ett tag så var det antingen de stora växlarna (med hundratals anknytningar) eller den lilla Tellus 15 som funkade med vanliga telefoner.

Alla andra mindre växlar hade specialapparater. Vi hade en A415 MIDI hemma ett tag när jag var i 20-årsålder, men när jag flyttade hemifrån klippte farsan tyvärr kablaget mellan bakplanet och "KK-skåpet" istället för att ta ur kontakterna ur bakplanet. Jag var inte så sugen på att sitta och försöka återskapa typ 6 stycken 20-pars kablar, så det fick bli skroten (på den tiden bodde jag ju i en tvåa så jag var inget sugen på att flytta hem växeln).

Stor hus och tre våningar, och 3 linjer till huset (hem, farsans firma och mitt egna nummer) så det var perfekt.

A415 hade F-, G- och H-knappar som prefix vill jag minnas, så det var ett prefix per våning.

2 anknytningar på övervåningen (mitt rum och det som då var morsans "syrum"), det fanns bara 2 rum och en toalett där. Och växeln! :)

På bottenvåningen (som var 4 gånger så stor) satt det anknytningar i hallen, köket, mina föräldrar sovrum, farsans arbetsrum och syrrans rum.

I källaren (där farsan hade verkstan) satt det anknytningar på kontoret och ute i verkstan.

Min linje ringde i mitt rum och i hallen (om man inte tryckt in D-knappen i hallen).
Hemnumret ringde överallt utom källaren.
Firmanumret ringde i källaren och på farsans kontor.

Men sen blinkar lysdioden för linjen om det ringer även om telefonen är tyst, så även om man är i ett rum där telefonen inte ringer så kan man svara på den linje som ringer.

Den växeln har 3 par per anknytning. 2 par är "data" och ett par är själva telefonlinjen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har skrotat många växlar som har en blandning av kort som klarar växeltelefoner respektive vanliga pstn-telefoner.
Har några Avaya IP500 i drift fortfarande med SIP-uppkoppling ut mot världen och blandade telefoner på företaget.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Nerre »

Jo, men "blandning av kort", då snackar vi väl i alla fall om rackskåp? D.v.s. ganska stora grejer?

För hemmabruk till 4-5 telefoner är det kanske lite overkill med en så stor växel menade jag.

Men har ju mest koll på Televerkets gamla växlar från 80-talet, och där fanns det dåligt med alternativ. Det kanske dök upp mer flexibla grejer på 90-talet när monopolet släpptes?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av mrfrenzy »

Nej jag pratar om mindre växlar för småföretag. IP500 är inte större till volymen än en brödrost.
Det finns många äldre växlar som är kanske i storlek med ett par skokartonger, det var väldigt vanligt att man erbjöd stöd för några analoga telefoner.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Nerre »

Ok, mina kunskaper om 80-talets telefonväxlar är tydligen för gamla.

Men inte klarade dessa växlar pulsval?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av mrfrenzy »

Kanske, det beror ju på hur mjukvaran är skriven. Om hårdvaran klarar detektera "R"-knappen så kan den ju detektera pulsval.
För att veta måste man läsa manualen till det skrot man hittat.
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 322
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av T0ny »

Jag satte en zenerdiod i serie med en summer och kopplade den på vidarekopplingen (övre stift i telepluggen).
Telefonerna kopplades i serie, pga zenerdioderna räcker inte matningsspänningen till att driva 2 summrar i serie.
När man lyfter en lur så får den andra ändens summer matning via telefonens 600 Ohm.
Nätdelen: Trafo, likriktarbrygga, glättningskondensator, serieresistor & ytterligare en kondensator så de två kondensatorerna & resistorn bildar ett PI-filter = inget nätbrum.
Blev såklart lite eko men annars funkade det rätt bra, hade det mellan 2 hus.

Ersätt summer med resistor för att få några volt spänningsfall att driva transistorswitch som aktiverar en astabil vippa som styr ett tvåpoligt relä som kopplar in 100V från lågeffekttrafo för ringsignal.
Ett relä per linje.
50Hz funkar på Dialog om man ställer ringvolymen på max (vita knappen på undersidan).
Knapptelefoner ringer bra på 50Hz då ringandet kommer från en piezosummer.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av teljemo »

Kul att läsa om alla idéer och lösningar :)

En fråga som dök upp var om jag hade fast telefon. Det har jag inte.. Det finns koppartråd i väggarna och uttagen sitter kvar men vi abonnerar inte på tjänsten 8)
Jag har inte provat vad som händer om man kopplar in en telefon i ett jack.. Minns att man kunde prata flera i ett samtal ifrån olika rum när man var yngre eller risken att en förälder skulle tjuvlyssna :shock:

Hur som så tror jag inte jag har nåt jack på hemma kontoret så blir ändå ny tråd som får dras dit.

Optimalt vill jag harr det ringer en riktig signal, inte bara få till nåt så det hörs. Ringningen är en del av charmen.
Det hade också varit super ballt att få en ton när man lyfter luren, innan man "ringer ut", men det finns ju inte i telefonerna så där måste man göra nåt annat.
Är det en växel jag behöver införskaffa/bygga?

(PS. Problem att registrera sig på sidan för att ladda ned "Allt om elektronik")
Senast redigerad av teljemo 23 januari 2022, 20:29:17, redigerad totalt 1 gång.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av guckrum »

Jag _gissar_ att en gammal PAT2T borde kunna lösa det, eventuellt i kombination med en RPi och någon IP-telefonimjukvara. Den har två telefonuttag och kan generera kopplingston och ringsignal osv. Men jag har ingen aning om hur man skulle göra.

https://www.amazon.se/Telefon-R%C3%B6st ... 2785&psc=1
Xxyzzy
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 mars 2020, 07:50:51

Re: Koppla ihop två gamla telefoner i hemmet?

Inlägg av Xxyzzy »

Skriv svar