Frekvens?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Frekvens?

Inlägg av finnel »

HUGGBÄVERN skrev: 6 januari 2022, 10:32:14 Det där är en väldigt enkel och basal men föråldrad typ av oscillator, men kanske helt OK för att börja med elektronik.
En annan oscillator koppling och som man kan göra betydligt mer och roliga saker med är en motsvarande vippa (astabil) byggd på en enkel CMOS-krets.

Bild

Här är ett kompendium som beskriver principen: http://fluxmonkey.com/pcbDocs/40106_fil ... llator.pdf

PS. Du kan ju också justera bara ena basmotståndet, vilket ger dig olika mark/space-förhållanden:

Pe_seq.jpg
download/file.php?id=139509
Om man vill göra en tongenerator av kretsen, är det då lämpligt att placera högtalaren mellan C2/R4 och T2?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frekvens?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om du menar den lilla bilden jag kastade in , ser du en "sladd" som hänger ut till höger. Koppla den via en kondensator till högtalaren. Inte för att göra dig ledsen, men det där blir inget riktigt kul ... ett skränigt pip som du kan ändra frekvens på.

Här har du en RIKTIG grunka som är enkel men som kan göra 100 gånger fräckare ljud än den där astabila vippan: http://musicfromouterspace.com/index.ph ... 98&VPH=826

Jag fick en sådan (men har byggt en själv) och ska kasta in en ekokrets och så ska minsta barnbarnet (2 år) få leka med den.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Frekvens?

Inlägg av finnel »

Tog bort, blev fel.
Senast redigerad av finnel 19 januari 2022, 23:49:22, redigerad totalt 1 gång.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Frekvens?

Inlägg av finnel »

HUGGBÄVERN skrev: 19 januari 2022, 22:58:44 Om du menar den lilla bilden jag kastade in , ser du en "sladd" som hänger ut till höger. Koppla den via en kondensator till högtalaren. Inte för att göra dig ledsen, men det där blir inget riktigt kul ... ett skränigt pip som du kan ändra frekvens på.

Här har du en RIKTIG grunka som är enkel men som kan göra 100 gånger fräckare ljud än den där astabila vippan: http://musicfromouterspace.com/index.ph ... 98&VPH=826

Jag fick en sådan (men har byggt en själv) och ska kasta in en ekokrets och så ska minsta barnbarnet (2 år) få leka med den.
Menar du att högtalaren ska vara i serie med kondensatorn på den högra sladden,och att den är hopkopplad med emittrarna på T1 och T2 och minus (eller jord)?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frekvens?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nej, men såhär:
1024px-Astable_Multivibrator.svg.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Frekvens?

Inlägg av finnel »

Hej, stort tack för kretsschemat. Jag satte ihop komponenterna, ersatte ett av basmotstånden med ett fotomotstånd och kunde sålunda variera frekvensen. Jag upptäckte då att ju högre värde jag hade på kondensatorn till högtalaren, desto starkare ljud fick jag. En elektrolyt på 1 mikrofarad gav ett knappt hörbart ljud. Om kondensatorn däremot var på 1000 mikrofarad fick jag ett starkt ljud. Jag förstår inte riktigt varför skillnad i kapacitet vid högtalaren påverkar utsignalen. Kan någon ge en förklaring, helst så att en novis kan förstå.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Frekvens?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är två "effekter" man kan tala om:
1) En kondensator fungerar som ett "växelströmsmotstånd", dvs den har olika "motstånd" för olika frekvenser. Man använder benämningen IMPEDANS.
Kondensatorns impedans beräknar man enklast med formeln (formlen på småländska):

Bild

(F= frekvens, C = kapacitans och π är pi).

Ju större C, desto mindre "motstånd". Den lilla konding du använde "släpper inte på" lika mycket som det stora - vilken minskar "motståndet"/impedansen till en tusendel (C i formeln).

2. En kondensator har också filteregenskaper (det skrev jag ju ovan). Dvs, den blockerar låga frekvenser och släpper igenom höga. Hur mycket beror på frekvensen och storleken på kondingen.
Den första kondingen på 1mikro filtrerar hårt och släpper bara igenom höga frekvenser och om din vippa bara genererar låga toner kommer dessa knappt att höras. En större konding släpper igenom lägre frekvenser också. Jämför formeln där man ser att impedansen minskar när frekvensen ökar och omvänt.

Egentligen är det en "effekt", vilken beror på en enda formel.
Notera också att en fyrkantvåg består av en hel rad frekvenser, allt från en grundfrekvens, F samt övertoner, 3F, 5F, 7F ... där varje enskild ton givetvis påverkas.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Frekvens?

Inlägg av Hobbyisten »

Tag även en titt på krets 555 som kan kopplas som en oscillator. Inte för att jag själv förstår hur den fungerar, jag har sett ett blockschema på den ur bokserien elektronik för alla, potentialen för mig att förstå finns, jag förstod den förut men har glömt. Den late mannens väg är att googla fram ett schema och koppla enligt detta :D
Skriv svar