Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Jag fyndade nyligen ett likspänningsaggregat Terco TF 101.

Tänkte höra ifall någon har ett elschema eller manual till den?

Behöver felsöka den, och det är lite besvärligt utan elschema. Det finns två resistorer som blivit lite brända, så det går ej att tyda vad dom ska ha för värde. Sedan är det förstås något som gjort att det blivit så. Jag har vissa misstankar, men vore bra att kunna verifiera hur det ska se ut.

Jag har letat på nätet och hittar inget förutom en tidning från 1969 som har detta spänningsaggregat på bild! :-)

Resistorerna är av en gammal typ:
IMG_6841.JPG_s.jpg
Såg förresten att Terco har en hemsida. Jag har mailat dem, men tvivlar på att dom har så gamla saker sparat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Jag kom på att det skulle räcka med ett foto om någon skulle råka ha samma spänningsaggregat. Jag tänkte rita ett elschema själv, dock vore det bra att veta värdet på resistorerna.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av breflabb »

Och vad är för symtom ? Vad gör den o vad gör den inte ?
Jag skulle börja med att kolla alla elektrolyter, speciellt dom tegelstensfärgade
Några dåliga motstånd kan inte jag se
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av Danny »

TS menar nog de vita effektmotstånden som missfärgat vid lödningen.
Sannolikt är de hela och behöver bara lödas om.
Elektrolyterna är så pass gamla att de troligtvis behöver bytas ut.
Ett mätinstrument som mäter både kapacitans och esr är ovärderligt vid reparationer.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Motstånden jag menar är dom två högst upp på bild. Det är en gammal typ av motstånd, "dog bone" verkar dom kallas utomlands. Dom är svarta och lacken har bränts bort på dem. Färgkoden har troligtvis förändrats av överhettningen. Men om det stämmer att det är vit, vit, brun och att inte färgerna förändrats så är det 990 ohm. Jag har mätt båda, och dom mäter idag 247 ohm respektive 461 ohm. Dock borde dom ha samma värde båda två, eftersom kretskortet är speglat för positiv samt negativ spänning (tror jag).

Några transistorer är trasiga, så jag har beställt nya. Jag ser även att några är utbytta sen tidigare.

Elektrolyterna tänkte jag också byta. Jag har ett paket från Mouser att hämta ut på posten..
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av MiaM »

Hur har det gått med detta?

Är de metallkapslade halvledarna till höger transistorer eller IC-kretsar?

Allmänt så om man inte är väldigt sugen på att ha allt original så kan det väl vara en bra idé att byta elektroniken (men behålla nättrafo, kylfläns, likriktarbrygga, eventuell stor glättningskonding om den är i bra skick, vridspoleinstrument, kontaktdon osv). Visst går det att bygga ett bra agg med diskreta halvledare, men med en IC som t.ex. klassikern 723 så blir det mycket enklare att få bra prestanda.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av Glenn »

Jag är mer nyfiken på om TS ohmmätte motstånden i f råga efter att dom var bortplockade eller på plats i kretsen ?

För om det var det sistnämda så ger inte den mätningen nåt.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Hej! Upptäckte nu att ni svarat. Ska bocka i "meddela mig när tråden besvaras", så går det lite fortare nästa gång. :-)

Jag satt precis och funderade på att ta upp detta projekt igen. Den står fortfarande isärplockad på min arbetsbänk. Intill står ett paket från Mouser som ska innehålla nya transistorer och elektrolytkondensatorer. Jag har inte öppnat paketet än, då jag blev upptagen med annat. Har letat efter kopplingsschema på nätet men ej kunnat hitta något. Fick aldrig något svar från Terco. Antar dom inte har något sparat från den tiden.

Dom metallkapslade halvledarna är transistorer (BC 119).

Jag mätte resistorerna när jag plockat bort dem från kretsen.

Min tanke nu är att byta ut alla kondingar och alla trasiga transistorer. Dom två brända resistorerna (247 ohm respektive 461 ohm) funderar jag på att byta ut mot något lämpligt. Kanske två st 1kohm. Vet inte vad dom egentligen borde vara, om nu inte vit, vit brun är oförändrat av värmen, dvs 990 ohm.

Men iden från MiaM är också intressant. För mig spelar det ingen roll om det är original eller inte. Skulle vara kul att få den att fungera bara. Och jag skulle ha nytta av både 3A (mitt gamla nätagg klarar max 2A), samt även +-0-30V vore trevligt. Sedan klarar den ju också upp till 60V vilket säkert kan vara bra nån gång. Och trevligt att det är ett linjärt nätagg och inte switchat.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av breflabb »

Ett tips bara, märk upp hur kondningarna och dioder,även transistorer hur dom sitter
innan du löder bort dom. det är så lätt att glömma åt vilket komponenterna satt.
Dom två motstånden ser ut att vara på 990 ohm eller 9,9 kilo beroende på den sista
färgen, om det är röd eller brun
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Har till sist tagit mig tid att byta ut komponenterna. Dom brända resistorerna ersatte jag med 1kohm (var troligtvis 990 ohm). Elektrolytkondingarna är bytta samt alla trasiga transistorer.

Testat starta aggregatet efter det och jag kan enligt mätaren på framsidan variera utspänningen. Men ingenting ut enligt multimetern. Och tyckte något luktade varmt, så jag har mätt temperaturen på de stora effektmotstånden på undersidan, och flera är nog varma för att bränna sig på dem. En mätte jag till 109 grader ett par minuter efter att jag stängt av aggregatet.

Så det blir att leta vidare. Måste ju finnas en riktig kortslutning nånstans eftersom motstånden blir så varma. Hade varit smidigt med elschema, men det ska väl gå ändå. Ska nog sitta en stund med det i morgon igen.
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Dom här två polyesterkondensatorerna mätte jag till 100nF, vilket jag tror är vad beteckningen säger. Men 400, är det 400 V?
IMG_8141.JPG
Borde jag byta dessa också?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av breflabb »

Sitter den på starkströmssidan så är det nog 400V/100nF
Så den är inget fel på
AlbertE
Inlägg: 89
Blev medlem: 9 maj 2015, 12:54:04

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av AlbertE »

Ok. Tack.

Det finns fyra effektmotstånd på undersidan, två är 1kohm 5W, och två (dom två varmaste) saknar märkning helt. Tror den helt enkelt bränts bort. De två mäter idag 350 resp. 360 ohm.
Jag ska testa ersätta dessa med 1khom-motstånd istället. Ifall det nu skulle vara så att värdet gått ner då de överhettats. Dock ligger värdena så nära varandra idag att det kanske inte är så sannolikt.

Jag tror det är så att grundfelet är att någon överbelastat nätagget, då flera motstånd och transistorer bränts. Även kopparbanan är sönderbränd där det varit som varmast.

Det främsta problemet med felsökning är att då jag inte har elschema så vet jag inte om några komponenter bytts ut av tidigare ägare. Inte heller värdet på de brända resistorerna. Jag kan dessutom se att någon försökt laga det tidigare då flera transistorer är av en annan typ än övriga.

Hade tänkt rita upp ett elschema, men det känns lite svårt då vissa komponentvärden är okända, samt vissa komponenter bytts ut.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av Akai »

De två orangea elektrolytkondensatorerna är kända för att fela. Har varit med om både bruna och orangea med plasthölje som gått i kortslutning.

Värt att kolla iallafall.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Elschema/manual till Terco TF 101 likspänningsaggregat

Inlägg av breflabb »

Kan ha sådan jäkla otur också att denne som har försökt fixa att den har
felvänt någon eller några transistorer. Japanska,Amerikanska, och europeiska
har olika benkonfig. Det börjar nästa lukta det :humm:
Skriv svar