Värmebaronen rumsenhet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av SM0VDT »

Har tänkt att förfina värmestyrningen lite i huset.
Det finns en rumsenhet till pannan, denna: https://www.eldkraft.se/produkt/Rumsenh ... rmebaronen

Är det månne någon som har en dylik och kan skvallra om innehållet?
Jag annar ju att den bara innehåller ett ntc-motstånd, en pot och en lysdiod. Inte jättesugen på att köpa in dylik för fantasisummor för att kolla uppbyggnaden.
Tanken är att ha fler givare i olika rum och ta ut medianvärdet med en arduino och skicka till pannan.
Egentligen smått oklart om jag har något att vinna på det hela rent energimässigt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av mrfrenzy »

Se till att kalibrera värmekurvan som baseras på utomhustemperatur istället. Den ger exakt lika bra styrning men snabbare respons. Eftersom du styr efter utetemp kan effekten höjas innan det blir för kallt inne istället för efter.
När kurvan är rätt kan du justera flödet på radiatorerna om det är några rum som inte har rätt temperatur som de övriga.

Rumsgivare kan vara bra om man har kaminer som man eldar i och vill stoppa pannan under tiden.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av SM0VDT »

Nja, jag är övertygad om att det går att finjustera. Det är för grovt att bara gå på utetemp. Dels så värmer/kyls huset från motsatta sida av huset som utegivaren sitter på. Således tar inte utegivaren hänsyn till påliggande vind, inte heller uppvärmning som sker när solen ligger på och värmer upp fönstren. Inte heller värmehållning/avkylning inne.
Dessutom har jag två luftvärmepumpar som kan stötta. Vilka förvisso körs mest på plusstrecket.

Jag är lite sugen på att plocka kranarna på elmenten också. Kalla yttervägar påverkar dem "negativt", borde vara bättre att mäta temperaturen i rummet och låta pannan shunta på.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av tecno »

1600 bortkastade slantar säger jag, gör som mrfrenzy föreslår. Själv har jag bara utomhusgivare som fungerar utmärkt hos mig.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har en gammal luftvärmepump med R22 eller R410A så blir det ju väldigt ojämn effekt vs utetemperatur vilket kan vara svårt att programmera med bara utetempgivare om inte pannan har möjlighet till separata punkter för olika temperaturer.
Då kan du säkert ha glädje av en rumsgivare som kompenserar för tillsatsvärme från luftvärmepumpen.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av Mindmapper »

SM0VDT skrev: 5 december 2021, 11:14:15 Har tänkt att förfina värmestyrningen lite i huset.
Det finns en rumsenhet till pannan, denna: https://www.eldkraft.se/produkt/Rumsenh ... rmebaronen

Är det månne någon som har en dylik och kan skvallra om innehållet?
Jag annar ju att den bara innehåller ett ntc-motstånd, en pot och en lysdiod. Inte jättesugen på att köpa in dylik för fantasisummor för att kolla uppbyggnaden.
Tanken är att ha fler givare i olika rum och ta ut medianvärdet med en arduino och skicka till pannan.
Egentligen smått oklart om jag har något att vinna på det hela rent energimässigt.
ntc-motståndet lär ju vara samma som utegivaren. Poten kan du väl prova fram, 10k/lin skulle jag börja med. Det svåra är väl att lista ut hur det ska kopplas in till styrningen, om det inte finns en bra beskrivning på den.
Svårt att säga om du har något att vinna energimässigt, men komfortmässigt lär du vinna en del. Förutsatt att du placerar givaren/arna på ett bra ställe/n.
Har du löst hur du ska skicka medianvärdet till pannan? Att få det att fungera med medianvärdet kan ju ha sina sidor om du har ojämn värme i huset och flera system som påverkar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av TomasL »

Ojämn värme i huset löser man med radiatortermostater och injustering av flödena i radiatorsystemet.
Rumsgivare till din panna löser i te det problemet.
Faktum är att rumsgivaren är fullständigt onödig.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av Mindmapper »

Ojämn värme kan uppstå lite olika.
Håller med TomasL att om värmen är ojämn mellan rummen så är det i första hand termostat eller i vissa fall injustering av flödet, som löser den ojämnheten.
Nu verkar det som om uppvärmningen av hela huset blir ojämnt beroende på inverkan av sol och vind. Tempmätare (ute/inne) mäter bara luft temperaturen. Om det blåser får vi en stark nedkylningseffekt som inte påverkar lufttemperaturen. Den som ser väderprognoserna brukar lagt märke till "känns som" angivelsen, som är en följd av detta mätproblem. Även inomhustemperaturen har detta mätproblem. Temperaturkurvan kan heller inte riktigt nå på alla dessa problem, även om det som Mrfrenzy säger kan bli bättre om man har en temperaturkurva som kan justeras i flera punkter. Att ha flera punkter (lutningar) vid utetemperaturer runt noll löser ofta problematiken med att vi känner "ojämn" temperatur runt noll grader ute. En riktigt justerad utetemperaturkurva ger ett riktigt bra inomhusklimat i de flesta fall. Men stark blåst och sol kan ställa till det.

En inomhusgivare kan vara ett tillägg till tempkurvan och finjustera lite. Men den finjusterar ju först när temperaturändring slagit igenom inomhus. Då tar det tid att få ut eller öka värmen. Utomhusgivaren ger en kompensering redan när nattkylan eller morgonvärmen eller annat väderomslag kommer. Innan väderomslaget påverkat inomhustemperaturen kompenserar temperaturkurvan.

Morgonsol på ena sidan huset ska mötas på den sidan och justera ner värmen i de rum som berörs i det första skedet. Där reagerar termostaten ganska sent. Skulle vi mäta solinstrålningen och påverka termostaten tidigare skulle vi kunna få ett bättre resultat. Det är en dyr lösning och används därför sällan. En termostat som slår igen tidigt gör ju att systemvätskan inte tappar värme i det elementet och går tillbaka till pannan och minskar behovet att värmas upp igen. Här sparas alltså energi som ts frågar efter. Hur många år det tar att spara in installationskostnaden går naturligtvis inte att säga.

Att kompensera för blåst är det nog bara vindmätare som kan kompensera riktigt för. En annan lösning skulle kunna vara att mäta operativ temperatur inomhus.

Det är väl ett känt faktum att gamla termostater är ganska oprecisa. Att som ts fundera på att ta bort termostaterna hjälper ju inte att lösa det problemet. Utan där är bättre termostater en lösning. Har själv köpt bättre termostater en vända då mina gamla var helt värdelösa. Blev en pytteliten skillnad med dessa, men inte så bra som jag trodde. När de reagerar är rummet redan uppvärmt av solen. Ska nu prova med styrda termostater via Z-wave. Köpte bara två st. då det bara fanns två adaptrar för att montera dessa på elementet. Sätter dessa två på de sovrum som ligger på solsidan. Har ingen större brådska eftersom solinstråningen inte ställer till det än utan först om ett par månader.

Dessa termostater kommer ju inte att klara av att rummet värms upp av solinstrålningen men en tidig avstängning med termostaten bättrar på inomhusklimatet och spar energi. Vill jag förbättra ytterliggare är det bara solavskärmning som återstår.

Att tilläggsisolera huset skulle kanske vara det bästa då det spar värme och minskar känsligheten för blåst.

Vill man laborera finns det mycket att göra, men det kostar att spara. En mängd innetempgivare är nog inte så effektivt i ett enfamiljshus. Där har man ju bra kontroll på hur inomhusklimatet är eftersom man vistas i huset.
I ett flerfamiljshus kan det däremot vara ett sätt att ha en överblick över inomhusklimatet. Men mediantemperaturen är svår att styra efter för att få någon direkt besparing.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av TomasL »

Jag har skrivit om detta tidigare i andra trådar
Radiatortermostaternas uppgift är att kompensera för solinstrålning och andra extra värmekällor.
De är inte avsedda för att reglera temperaturen i rummet

När man skall justera in ett värmesystem, utan några beräkningsdata, så gör man enligt följande:
1: Ställer reglerkurvan på lämpligt värde
2: Skruvar av samtliga radiotortermostater
3: Väntar 2 dygn.
4: Mäter rumstemperaturen, 1 m från vägg och 1 m från golv i samtliga rum.
Man noterar skillnaden i temperaturer.
5: Man stryper insjusteringsventilen i De rum som har högre temperatur, antal varv, ja det beror på hur mycket övertemperatur man får.
Notera att absoluttemperaturen är fullständigt o-intressant, den fixar man sedan
Målsättningen är att ge varje radiator rätt flöde, för att få en jämn temperatur i hela husen.
Notera att det tar 1-2 dygn för huset att anpassa sig pga termisk tröghet.

När man fått jämn temperatur i hela huset, sätter man tillbaka termostaterna, därefter använder man kurvan för att få rätt temperatur i huset.
På detta sätt får man högsta möjliga komfort med så låg energiförbrukning som möjligt.

Notera att 1 grads sänkning av rumstemperatur ger ca 5% besparing.
Ofta motsvarar detta dessutom en sänkning av framledningstemperaturen med ca 5K

Vid nybyggnation så har man tillgång till effekt/transmissionsberäkningar och kan på så sätt räkna fram flöden och injusteringsvärden, vilket gör det hela betydligt snabbare.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av SM0VDT »

Mindmapper skrev: 6 december 2021, 05:38:17
ntc-motståndet lär ju vara samma som utegivaren. Poten kan du väl prova fram, 10k/lin skulle jag börja med. Det svåra är väl att lista ut hur det ska kopplas in till styrningen, om det inte finns en bra beskrivning på den.
Svårt att säga om du har något att vinna energimässigt, men komfortmässigt lär du vinna en del. Förutsatt att du placerar givaren/arna på ett bra ställe/n.
Har du löst hur du ska skicka medianvärdet till pannan? Att få det att fungera med medianvärdet kan ju ha sina sidor om du har ojämn värme i huset och flera system som påverkar.
Jag anar också att det är samma. Och jag har en extra utegivare att testa med. Problemet är ju att det är fyra tåtar i anslutningen, fint beskrivet med 1-4. :rofl
Det är ju knepigt utan att veta hur orginalgivaren är kopplad därav min fråga här. Men det är ett långskott..

Ojämn värme har jag väl egentligen inte, utan vill mest ha ner förbrukningen av pellets, och pannan skickar på värme när jag anser att det inte behövs.
Lägga 1600:- på en rumsenhet är inte aktuellt med tanke på vilka ynka komponenter den lär innehålla. Men har man dessa i junklådan är det lite en annan sak om man kan bygga något själv och testa.

Jag är ändå övertygad om att värmesystemen går att förfina/förbättra. Allt handlar väl om vad man vill lägga ner på det.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av Mindmapper »

Tror inte att innegivarna ger något ur sparsynpunkt.
Fast det vore ändå intressant att komma åt styrningen. I varje fall av den anledningen att du kan styra ner pannan tidigare vid t.ex kraftig sol.
Du har tre funktioner i innetempgivarenheten, men bara fyra plintar. Förutsatt att de inte har en mera intelligent innetempstyrning med bussanslutning.
Börja med att ta reda på vilken av dessa som är 0V (GND). Det brukar synas. Om det inte gör det finns det ibland någon GND som är utmärkt och du kan ohmmäta mot den. Om inte ta en bild av kortet både komponentsidan och mönstersidan och publisera här.
När du vet var GND är så mät i förhållande till den. Alla av de tre funktionerna lär ha GND som gemensam. Att identifiera vilken som är dioden bör vara lätt.
Potten brukar normalt vara ansluten med tre stift. GND och 10V på ytterändarna, signal på mittlöparen. Eftersom du inte har tre plintar över, antar jag att de skickar ut en liten mätström för att mäta resistansen i potten.
De gör alltså på samma sätt som för att veta vilken resistans tempgivaren har. Problemet här blir att veta vilken som är tempgivaren och vilken som är tempstyrningen. Där är det upplagt för lite experiment. Det enklaste vore förstås om någon hade en att visa.

Tror att det som ger mest sparmässigt är styrbara termostater på solsidan. Du kan då styra ner dom tidigt. Och/eller styra ner framledningstemperaturen på pannan.
Det är den lösning jag har valt. Då styr jag med Z-wave och hallonpaj. Jag styr inte ner pannan, fast det kanske blir.
Dessa har jag köpt. https://www.m.nu/varme-kyla/radiatorter ... thermostat
Köpte när de hade nedsatt pris på dom. De fungerar både manuellt och styrda. Köpte 2st att börja med i de två sovrum som ligger på solsidan.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Värmebaronen rumsenhet

Inlägg av SM0VDT »

Japp, det vore intressant att komma åt styrningen. Ska labba lite vid tillfälle. Men som sagt tar jag tacksamt emot lite skvaller om innehållet och dess koppling om nu någon skulle ha en dylik. Jag har såklart haft tankarna på att byta ut termostaterna till lite snabbare elektroniska varianter. Någon billig modell kanske och flyta ut själva givaren. I vart fall till golvvärmen för där har jag en riktig koko-konstruktion med en vanlig mekanisk termostat med separat givare som endast sitter 20 cm ovan golvet. Tämligen svårjusterat...
Skriv svar