När huvudet är dumt... Reparation av Audio Pro Stereo Two

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

När huvudet är dumt... Reparation av Audio Pro Stereo Two

Inlägg av bigmac »

Håller på med ett längre projekt med en Stereo Two från Audio Pro. Min huvudstereo för datorn sedan många år tillbaka.
Efter ett strömavbrott var ena kanalen märkbart svagare än den andra och efter en hel del pyssel så visade det sig att det sannolikt inte var effekt- eller drivtrissorna som var trasiga, utan med allra största sannolikhet en konding i over-current kretsen som var urballad. Några kondingar var helt skjutna och några hade ESR över 40 ohm så hela stereon recappades. Alla kondingar mättes upp och ca 10% var helt skrot, 30% var dåliga och resten var OK.

När jag höll på där fick jag lite feeling och kände att jag ville dumpa innehållet i processorn som styr allt. En STC 89C58RD+. Så här i efterhand har jag ju insett att det inte bara är att "dumpa" dessa, det går helt enkelt inte. Aja, den åkte in min tl866II programmerare och där hände inte mycket...
och efter att den kom ut därifrån så funkar icke stereon. Problemet med allt är dock att recappingen och dumpningen skedde samtidigt, så rent teoretiskt kan något annat vara paj, men det är inte så sannolikt.

Hursomhelst. Jag har matningsspänning och jord, jag har frekvens på xtal och jag har signal in från fjärrkontrollen när jag trycker på power, men vad som verkar ha hänt är att processorn bootar om konstant, man kan nästan se det på nätaggregatet (jag kör den på externt nätagg)... En del ben får jag signal på, en del ben är helt döda och några ben får jag någon mittimellansignal på typ 2.2 volt... very strange....

I min enfald trodde jag att microcontrollers var rätt okänsliga men det var uppenbarligen helt fel, och ytterligare misstag var väl att jag trodde att en eepromprogrammerare var rätt finkänslig i sina nivåer med hög impedans på varje ben, men det var väl också en felaktig uppfattning :-(

Någon som kan trösta mig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: När huvudet är dumt... Reparation av Audio Pro Stereo Two

Inlägg av bigmac »

kan nämna att jag mailat audio pro's reservdelsavdelning. Dom har varit behjälpliga förut med delar till denna så med lite flyt har dom en programmerad processor kvar i lager som dom kan tänka sig att sälja.....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: När huvudet är dumt... Reparation av Audio Pro Stereo Two

Inlägg av mrfrenzy »

https://datasheet.lcsc.com/lcsc/2101112 ... C52838.pdf

Databladet är en intressant blandning av engelska och kinesiska så det är inte helt enkelt att följa, men det verkar inte som det finns någon code protection. Har man rätt programmeringskabel och program enligt deras schema bör det gå bra.
Har man däremot en inkompatibel enhet och råkar skicka "erase" eller fel spänning på några ben kan det förstås gå illa.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: När huvudet är dumt... Reparation av Audio Pro Stereo Two

Inlägg av bigmac »

Uppdatering. Audio Pro hade en ny mikrokontroller. 225kr fattigare blev jag men en stereo rikare. Den funkar igen och det ursprungliga felet är åtgärdat. En kasse med kondingar och ett gäng trissor bytta. Egentliga felet var nog i dämpkretsen som ska strypa slutstegen vid överspänning. Där var det några kondingar som var exceptionellt ledsna.
Skriv svar