hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
x2swe
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 december 2021, 10:17:33

hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av x2swe »

Hej

Jag har kommit över en Sensatronics Model EM1 med tillhörande temperatursensor, men enheten kan hantera totalt 4 st tempgivare och jag skulle naturligtvis vilja mäta mer än 1 temperatur...
image (1).jpg
Företaget Sensatronics har "stängt butiken" och finns inte längre som företag. Så i mina google-försök så noterar jag vissa webshoppar men inget aktivt.
Sensatronics temperaturgivare är 2-tråds och de använde samma temperaturgivare till E-4, E-8, E-16 som EM1, men EM1 har utökningen mätning av fuktighet samt väta om man har såna givare inkopplade.

jag har hittat http://www.klein.com/thermd/devices.shtml där det står: "The sensors are based on 1-wire technology, but you must use their sensors (unless you are using a generic Dallas Semiconductor temperature sensor, which is also supported)." men novis som jag är så ger det mig inte tillräckligt med kött på benen för at fatta... ( jo.. jag är så korkad så jag provade googla "generic Dallas Semiconductor temperature sensor" .. det gav bara länken till klein och resten var annonser )


Hur tar jag reda på vilken temperatur-probe som jag bör/kan köpa ? Jag tar gärna emot info hur jag hittar givare för fuktighet och väta med såklart...


// X2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av mrfrenzy »

Generic Dallas 1-wire sensor är förmodligen DS18B20.

Finns här att köpa färdiga med kabel:
https://www.m.nu/matinstrument-input-ou ... -ds18b20-1
x2swe
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 december 2021, 10:17:33

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av x2swe »

då provar jag att beställa några DS18B20 med kabel på ebay för 50 sek styck ( inkl porto ) så får vi se om jag får dem att hugga med "parasitic coupling" ( dvs. koppla ihop +vcc och data sladdarna ).
Återkommer med avrapport om det funkar

Passar på att lägga upp bilder på innanmätet av en EM1, ( för det har jag inte hitta nån annanstans ) inne i lådan finns 2 kort,
IMG_3196.jpg
IMG_3195.jpg
IMG_3197.jpg
IMG_3198.jpg

alla tankar om givare för "Humidity and Wettnes" mottages tacksamt




not* borde ha roterat bilderna på röda kortet 90 grader vänster för tydligare vy av ihopmonteringen av de båda kretskorten ... men nu får ni tänka er det istället ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av säter »

Hade du inte något inlägg om 4-trådiga givare?
Försvann det?
x2swe
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 december 2021, 10:17:33

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av x2swe »

jag raderade inlägget om frågan på den anvisade 4 trådig givaren då jag insåg att man kunde/skulle koppla in den "parasitic" och gissar därför att man på den 4 trådiga kopplar ihop tåtarna +5v och data-IN resp data-UT och GND
angav anledning " i am stupid" till admins som anledning...

edit *not... men jag gissar friskt..
x2swe
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 december 2021, 10:17:33

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av x2swe »

Så då dök det upp ett gäng "DS18B20 1m Digital Temperature Sensor Cable TO92-55 - + 125 ° C for Arduino"
arduinoprobe.jpg
de är 3 trådiga så jag kopplar ihop VCC + data ( parasitic coupling ) och får min 2-tråds sensor, passar även på att koppla in en utan parasitic power ( dvs använder bara 2 trådar och låter Vcc hänga i luften).

grafen nedan visar resultatet...
sprit-termometerEM1probeDS18B20parasitic DS18B20
-1-118.111.8
101018.412.3
151518.512.6
2322.41913.9
3433.619.615.1
Vilket antiklimax! det gick inte......
mrfrenzy skrev: 3 december 2021, 15:09:44 Generic Dallas 1-wire sensor är förmodligen DS18B20.
temperatur-avgivelsen från ds18B20 proberna följer inte EM1ans alls, så det funkar inte..

finns det någon ytterligare tanke kring vad en 2tråds "generic Dallas Semiconductor temperature sensor" kan tänkas vara för något ?
kan man gissa på något annat i "ds1820" familjen, eller är det bara trial and error som gäller ??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av x2swe 11 december 2021, 01:03:46, redigerad totalt 1 gång.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1271
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av ie »

Låter som du kopplat fel. Enl databladet...
DS18B20.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
x2swe
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 december 2021, 10:17:33

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av x2swe »

ie skrev: 10 december 2021, 16:19:07 Låter som du kopplat fel. Enl databladet...
ok.. provar..
och inser att min tanke om att på EM1ans probe att rött är DQ och svart är GND+Vdd inte kanske stämmer... ( då jag inte får någon siffra alls vid mina första inkopplingar enligt den tanken.. ) så jag kopplar "tvärs om" nu..

"fixar" det till 2 tråd enligt databladet
tvinnar jag ihop svart och röd så
visas 53.1 (C) samtidigt som EM1ans originalprobe visar 22.8 (C) innomhustemperatur
visas 53.9 (C) samtidigt som EM1ans originalprobe visar 31.5 (C) uppvärmd i min hand

tvinnar jag istället ihop svart och gul så
visas 51.9 (C) samtidigt som EM1ans originalprobe visar 22.8 (C) innomhustemperatur
visas 52.6 (C) samtidigt som EM1ans originalprobe visar 31.5 (C) uppvärmd i min hand

tokfel ändå alltså

och passar på att polvända Em1ans probe... och den visa rätt temperatur ändå ....
( och om originalproben går att polvända då är det nåt annat än en DS18b20 gissar jag.. )


fler förslag.. ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för resistans på "EM1-probe" vid olika temperaturer?
x2swe
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 december 2021, 10:17:33

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av x2swe »

mrfrenzy skrev: 11 december 2021, 03:04:22 resistans på "EM1-probe" ?
ta detta som inte HELT exakt då det inte är en fullständigt kontrollerad miljö då jag kopplar i och ur med krokodilklämmor och temp/Kohm kan vandra lite mellan mätningarna.. men hyggligt i paritet..

"EM1 temperatur probe" vid olika gradtal genererar resistans:
graderKohm
-5120
4.670
1054
1545
23.432.30
23.832.10
32.520.65
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är misstänkt likt en NTC-givare. Alltså inget digitalt eller Dallas över huvud taget, snyggt fintat av tillverkaren :D

En givare har tre parametrar,
resistans vid 25,0C, Beta-värde och tolerans.
För att hitta exakt rätt modell är det bra att mäta resistans vid 25° (om man kan), samt 0° och 100° (lätt ordnat med krossad is och sjudande vatten)

Den här kalkylatorn gör en tabell från känd sensor:
https://www.molex.com/molex/ntc-calculator

Den här kalkylatorn hittar sensor från tre mätningar:
https://www.thinksrs.com/downloads/prog ... lator.html

Ett exempel nedan.
R25: 30k
Beta: 3700
Tolerans: 1%
graderkOhm
-5119
23,531.60
32.521.9
Här finns en lista med olika tillgängliga NTC man kan köpa:
https://www.mouser.se/c/circuit-protect ... ermistors/
Filtrera först på resistans så kan du sen se vilka Beta som finns tillgängliga

Vill du verkligen veta exakt så kan du köpa tre motstånd med 0,1% noggrannhet och koppla in i apparaten, då ser du vad den visar för temperatur vid den resistansen. Exempelvis 120k, 30k och 10k.
(din givare passar med ett R25 på 28,95k vilket inte existerar, så antagligen är din multimeter eller termometer inte tillräckligt noggrann)
x2swe
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 december 2021, 10:17:33

Re: hur hittar man temperatursensor till Sensatronics Model EM1 ?

Inlägg av x2swe »

mrfrenzy skrev: 11 december 2021, 16:31:21 Det är misstänkt likt en NTC-givare.
TACK!

FUNKAR

Jag köpte LC303H2K tillverkade av little fuse, NTC-termistorer NTC THERMISTOR 30K OHM 10% EPOXY BEAD, Beta= 3810 K; https://www.mouser.se/c/circuit-protect ... 30%20kOhms
däremot tog det en ENORM tid att få hem dem då jag lagt till en 12V DC fläkt från Papst-ebm i varukorgen som man tydligen inte fick handla som privatperson utan endast som företag ( suck ) ....
då jag köpte alla 8 "pärlorna" de hade hos mouser så provade jag att beställa 2 av annan art från elfa; Elfa: B57560G1303F005 - Termistor NTC 30kOhm 3973K 71.1mm, EPCOS; INTE lika bra utfall men nära, diffar 1/2 grad kring 25C från de övriga.. funkar kanske om man är nöjd med 1 grads upplösning, däremot så blev jag varse hur j*vla lite avstånd det var på pinnarna, vilket gjorde det lite "pilligt" att löda fast de glaspärlorna direkt på en kabel .
-
EM-1.jpg
-



ingen med en gissning på sensorer för fuktighet och väta ??

behöver något som motsvarar:
Humidity: 2% RH from 5% to 95% RH, Non condensing, 4 connectors
Wetness: 1 - 100 scale of wetness ; 2 connectors


från manualen
The wetness probe is a rope that detects the presence of conductive liquids in a location where wetness is undesirable. The probe is scaled from 1 to approximately 100 to indicate the degree of wetness. The probe is typically applied to floor locations or any selected location where the presence of conductive liquids will cause safety issues, damage, or some other form of hazard


.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar