AGA signalgrej
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: AGA signalgrej
Direktör (får man förmoda) Goos Braker på AGA museet i Nederländerna menar att den inte är en AGA-produkt.
Jag tar några nya bilder för den är tydligt märkt med deras logga. Men det betyder ju inte att dom har tillverkat, man kan ha köpt in en produkt.
Det där med sprängvarning kan vara rätt också sörskilt med tanke på AGAs produkter. Det sitter en momentanbrytare på ovansidan, samt en på/av brytare,
Jag tar några nya bilder för den är tydligt märkt med deras logga. Men det betyder ju inte att dom har tillverkat, man kan ha köpt in en produkt.
Det där med sprängvarning kan vara rätt också sörskilt med tanke på AGAs produkter. Det sitter en momentanbrytare på ovansidan, samt en på/av brytare,
Re: AGA signalgrej
Varningssignal vid sprängning är alltid tryckluftsdriven då man ändå alltid har en större kompressor på plats och kompressorhorn lättare kan ge lite mera tryck bakom ljudet. Dessa signalhornen är allt för svaga.
AGA s verksamhetsområden där man skulle behöva batteridrivet mobilt horn ligger närmare sjöfart och tåg, men här är sällan man behöver något handhållet batteridrivet signalhorn att göra sej uppmärksammad med.
Det är oftast lite för primitivt signalsystem att bara kunna tuta med två biltutor men tydligen trodde AGA annat. Fanns det ingen mer märkning på på stativet än bokstäverna AGA? Märkning i batterifacket?
AGA s verksamhetsområden där man skulle behöva batteridrivet mobilt horn ligger närmare sjöfart och tåg, men här är sällan man behöver något handhållet batteridrivet signalhorn att göra sej uppmärksammad med.
Det är oftast lite för primitivt signalsystem att bara kunna tuta med två biltutor men tydligen trodde AGA annat. Fanns det ingen mer märkning på på stativet än bokstäverna AGA? Märkning i batterifacket?
Re: AGA signalgrej
De är inte drivna från kompressorn.
Det är separata anordningar.
Jag tror att signalhornen hör till något helt annat.
Det är separata anordningar.
Jag tror att signalhornen hör till något helt annat.
Re: AGA signalgrej
>De är inte drivna från kompressorn.
Nej de är svårligen drivna av luftkompressor. En bra hint om hur de är drivna är att de har batterifack och elektriska don och kablar.
Dessa horns drivning är elektromekanisk, ingen tvekan om det, lika säkert som att det står Bosch på hornen.
De är som jag skrev allt för svaga jämfört med vad man kan åstadkomma med tryckluftsdrivna horn.
Vad de hör till vet jag inte, men jag utesluter ett antal användningsområden där det redan finns bättre alternativ, vilket jag trodde framgick av texten.
Att de "hör till något helt annat" förefaller korrekt.
Nej de är svårligen drivna av luftkompressor. En bra hint om hur de är drivna är att de har batterifack och elektriska don och kablar.
Dessa horns drivning är elektromekanisk, ingen tvekan om det, lika säkert som att det står Bosch på hornen.
De är som jag skrev allt för svaga jämfört med vad man kan åstadkomma med tryckluftsdrivna horn.
Vad de hör till vet jag inte, men jag utesluter ett antal användningsområden där det redan finns bättre alternativ, vilket jag trodde framgick av texten.
Att de "hör till något helt annat" förefaller korrekt.
Re: AGA signalgrej
Har sett något liknande för många år sedan på brandstationen.
Det jag minns är att den var röd och hade "biltutor " längst upp.
Den togs med vid utomhus aktiviteter, typ fysträning, och kopplades med en sladd till en bärbar/släpbar radio.
Radion satt i en väska, stor som två bilbatterier på varandra, och tung som ett.
Detta var från tiden före personsökare....
Det fanns väl en radio som hette AGA-RU ?
Jag har inget minne alls av vad det var för radio jag hade sett.
Det jag minns är att den var röd och hade "biltutor " längst upp.
Den togs med vid utomhus aktiviteter, typ fysträning, och kopplades med en sladd till en bärbar/släpbar radio.
Radion satt i en väska, stor som två bilbatterier på varandra, och tung som ett.
Detta var från tiden före personsökare....
Det fanns väl en radio som hette AGA-RU ?
Jag har inget minne alls av vad det var för radio jag hade sett.
Re: AGA signalgrej
Nu antar jag att Säter menar att tryckluftshornen som används vid sprängning matats från egen tank och är inte direktkopplade på samma kompressor som används vid borrning av laddhålen. Lagen kräver nog separata system.säter skrev:De är inte drivna från kompressorn.
Det är separata anordningar.
Jag tror att signalhornen hör till något helt annat.
Re: AGA signalgrej
Så läste jag också.
Beträffande sprängsignal så ska de väl ljuda bra i alla riktningar, vilket även talar litet emot att AGA-saken skulle vara för det.
(Sprängninsverksamheten InMyBackYard kommer ännu att pågå ca ett halvt år frammåt.)
Beträffande sprängsignal så ska de väl ljuda bra i alla riktningar, vilket även talar litet emot att AGA-saken skulle vara för det.
(Sprängninsverksamheten InMyBackYard kommer ännu att pågå ca ett halvt år frammåt.)
Re: AGA signalgrej
Nej det finns ingen sådan lag.Palle500 skrev: ↑8 december 2021, 21:15:01Nu antar jag att Säter menar att tryckluftshornen som används vid sprängning matats från egen tank och är inte direktkopplade på samma kompressor som används vid borrning av laddhålen. Lagen kräver nog separata system.säter skrev:De är inte drivna från kompressorn.
Det är separata anordningar.
Jag tror att signalhornen hör till något helt annat.
Sirenen som vanligen används har samma koppling till kompressorn som till de tryckluftsdrivna bergsborren. Kopplingen är vanligen en standard ½” klokoppling designad av Atlas Copco och kompressorn är även den ofta från Atlas Copco, försedd med dieseldrivna 6:or. från Deutz på 70-100hk.
Finns inget som helt krav på ett separat tryckluftssystem för sirenen, det skulle vara bra fånigt om inte kompressorn dög till sirenen.
Det finns inte något krav på att siren ska används alls vid sprängning.
Att ropa "Tänt var det här" är ofta allt som används vid mindre sprängningar, även om påtänd krutstubin är ovanligt idag.
Det är sprängarbasen som bestämmer och ansvarar för vilka säkerhetsåtgärder som behövs.
Av flera skäl så väljer man att inte skjuta så stora salvor på en gång vid vägbyggen, om inte annat för att man har begränsad tillgång till täckmattor och verkan blir mer svår beräknad i okända bergsstrukturer, men en salva lite roligare över medel som jag tryckte av var denna skärning. Här valde vi att skjuta ut en sammanhängde bergskärning över rätt stort område i en enda laddning med dynamex och eltändare. Det fanns inget känsligt i närheten som kunde drabbas vilket bidrog till att sprängningen kunde ske i ett stycke utan mattor.
Notera att vägbanan ligger någon meter över det berg som sköts ut. En svårighet här vara att berget skiftade karaktär utefter längden på skärningen.
Som syns på bilden är det en sektionerad sprängning där berget sköts i sekvenser på några 100mS för att bläddra upp berget i önskad riktning.
Halva borrhålen syns i nästan hela sin längd väldigt prydligt efter den yttre begränsningen på skärningen så sprängningsriktningen på det hållet gick som tänkt.
Sprängningen lyckades väl utan splitter eller behov av mattor och berget låg kvar på samma ställe efter sprängningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av E Kafeman 9 december 2021, 10:28:43, redigerad totalt 2 gånger.
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: AGA signalgrej
Själva hornen reagerar inte med 6V/12A. De drar ner spänningen och kluckar. Jag lossade på kabelaget så att hornen fick gå själva.
Jag ska prova med ett större batteri också.
Några fler bilder:
Jag ska prova med ett större batteri också.
Några fler bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: AGA signalgrej
Jag som varken kan eller vet nåt funderar på om hornen kan vara ett senare påhitt och om det kan ha suttit lampor i original?
Re: AGA signalgrej
nifelheim förklaring låter mycket rimlig i mitt tycke, det ger en viss logik till konstruktionen och ett rimligt användningsområde där ett sådant horn skulle vara fördelaktigt jämfört med andra lösningar.
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: AGA signalgrej
12 A är på tok för lite, det står ju att de är på 40 W. Om man gissar att det går ström 50% av tiden när det tutar så är strömmen när det går ström 13.3 A per tuta. Kanske är startströmmen ännu högre.Retroperra skrev: ↑9 december 2021, 10:22:16 Själva hornen reagerar inte med 6V/12A. De drar ner spänningen och kluckar. Jag lossade på kabelaget så att hornen fick gå själva.
Re: AGA signalgrej
Ja som sagts tidigare behöver du ett 6V blybatteri som kan lämna 100A utan att blinka.