AGA signalgrej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Direktör (får man förmoda) Goos Braker på AGA museet i Nederländerna menar att den inte är en AGA-produkt.
Jag tar några nya bilder för den är tydligt märkt med deras logga. Men det betyder ju inte att dom har tillverkat, man kan ha köpt in en produkt.
Det där med sprängvarning kan vara rätt också sörskilt med tanke på AGAs produkter. Det sitter en momentanbrytare på ovansidan, samt en på/av brytare,
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: AGA signalgrej

Inlägg av E Kafeman »

Varningssignal vid sprängning är alltid tryckluftsdriven då man ändå alltid har en större kompressor på plats och kompressorhorn lättare kan ge lite mera tryck bakom ljudet. Dessa signalhornen är allt för svaga.
AGA s verksamhetsområden där man skulle behöva batteridrivet mobilt horn ligger närmare sjöfart och tåg, men här är sällan man behöver något handhållet batteridrivet signalhorn att göra sej uppmärksammad med.
Det är oftast lite för primitivt signalsystem att bara kunna tuta med två biltutor men tydligen trodde AGA annat. Fanns det ingen mer märkning på på stativet än bokstäverna AGA? Märkning i batterifacket?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: AGA signalgrej

Inlägg av säter »

De är inte drivna från kompressorn.
Det är separata anordningar.

Jag tror att signalhornen hör till något helt annat.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: AGA signalgrej

Inlägg av E Kafeman »

>De är inte drivna från kompressorn.
Nej de är svårligen drivna av luftkompressor. En bra hint om hur de är drivna är att de har batterifack och elektriska don och kablar.
Dessa horns drivning är elektromekanisk, ingen tvekan om det, lika säkert som att det står Bosch på hornen.
De är som jag skrev allt för svaga jämfört med vad man kan åstadkomma med tryckluftsdrivna horn.
Vad de hör till vet jag inte, men jag utesluter ett antal användningsområden där det redan finns bättre alternativ, vilket jag trodde framgick av texten.
Att de "hör till något helt annat" förefaller korrekt.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: AGA signalgrej

Inlägg av nifelheim »

Har sett något liknande för många år sedan på brandstationen.
Det jag minns är att den var röd och hade "biltutor " längst upp.
Den togs med vid utomhus aktiviteter, typ fysträning, och kopplades med en sladd till en bärbar/släpbar radio.
Radion satt i en väska, stor som två bilbatterier på varandra, och tung som ett.
Detta var från tiden före personsökare.... :-)

Det fanns väl en radio som hette AGA-RU ?

Jag har inget minne alls av vad det var för radio jag hade sett.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Palle500 »

säter skrev:De är inte drivna från kompressorn.
Det är separata anordningar.

Jag tror att signalhornen hör till något helt annat.
Nu antar jag att Säter menar att tryckluftshornen som används vid sprängning matats från egen tank och är inte direktkopplade på samma kompressor som används vid borrning av laddhålen. Lagen kräver nog separata system.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: AGA signalgrej

Inlägg av rvl »

Så läste jag också.

Beträffande sprängsignal så ska de väl ljuda bra i alla riktningar, vilket även talar litet emot att AGA-saken skulle vara för det.
(Sprängninsverksamheten InMyBackYard kommer ännu att pågå ca ett halvt år frammåt.)
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: AGA signalgrej

Inlägg av E Kafeman »

Palle500 skrev: 8 december 2021, 21:15:01
säter skrev:De är inte drivna från kompressorn.
Det är separata anordningar.

Jag tror att signalhornen hör till något helt annat.
Nu antar jag att Säter menar att tryckluftshornen som används vid sprängning matats från egen tank och är inte direktkopplade på samma kompressor som används vid borrning av laddhålen. Lagen kräver nog separata system.
Nej det finns ingen sådan lag.
Sirenen som vanligen används har samma koppling till kompressorn som till de tryckluftsdrivna bergsborren.
Siren-horn.jpg
Kopplingen är vanligen en standard ½” klokoppling designad av Atlas Copco och kompressorn är även den ofta från Atlas Copco, försedd med dieseldrivna 6:or. från Deutz på 70-100hk.
Finns inget som helt krav på ett separat tryckluftssystem för sirenen, det skulle vara bra fånigt om inte kompressorn dög till sirenen.
Det finns inte något krav på att siren ska används alls vid sprängning.
Att ropa "Tänt var det här" är ofta allt som används vid mindre sprängningar, även om påtänd krutstubin är ovanligt idag.
Det är sprängarbasen som bestämmer och ansvarar för vilka säkerhetsåtgärder som behövs.

Av flera skäl så väljer man att inte skjuta så stora salvor på en gång vid vägbyggen, om inte annat för att man har begränsad tillgång till täckmattor och verkan blir mer svår beräknad i okända bergsstrukturer, men en salva lite roligare över medel som jag tryckte av var denna skärning. Här valde vi att skjuta ut en sammanhängde bergskärning över rätt stort område i en enda laddning med dynamex och eltändare. Det fanns inget känsligt i närheten som kunde drabbas vilket bidrog till att sprängningen kunde ske i ett stycke utan mattor.
Notera att vägbanan ligger någon meter över det berg som sköts ut. En svårighet här vara att berget skiftade karaktär utefter längden på skärningen.
Som syns på bilden är det en sektionerad sprängning där berget sköts i sekvenser på några 100mS för att bläddra upp berget i önskad riktning.
Halva borrhålen syns i nästan hela sin längd väldigt prydligt efter den yttre begränsningen på skärningen så sprängningsriktningen på det hållet gick som tänkt.
Sprängningen lyckades väl utan splitter eller behov av mattor och berget låg kvar på samma ställe efter sprängningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av E Kafeman 9 december 2021, 10:28:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Själva hornen reagerar inte med 6V/12A. De drar ner spänningen och kluckar. Jag lossade på kabelaget så att hornen fick gå själva.
Jag ska prova med ett större batteri också.

Några fler bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Retroperra »

Och jag tycker att den ser för välgjord ut för att vara hemmatillverkad.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Gorgus »

Jag som varken kan eller vet nåt funderar på om hornen kan vara ett senare påhitt och om det kan ha suttit lampor i original?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: AGA signalgrej

Inlägg av E Kafeman »

nifelheim förklaring låter mycket rimlig i mitt tycke, det ger en viss logik till konstruktionen och ett rimligt användningsområde där ett sådant horn skulle vara fördelaktigt jämfört med andra lösningar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: AGA signalgrej

Inlägg av säter »

Jag tycker också att hans förklaring låter mycket rimlig.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: AGA signalgrej

Inlägg av Jan Almqvist »

Retroperra skrev: 9 december 2021, 10:22:16 Själva hornen reagerar inte med 6V/12A. De drar ner spänningen och kluckar. Jag lossade på kabelaget så att hornen fick gå själva.
12 A är på tok för lite, det står ju att de är på 40 W. Om man gissar att det går ström 50% av tiden när det tutar så är strömmen när det går ström 13.3 A per tuta. Kanske är startströmmen ännu högre.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: AGA signalgrej

Inlägg av mrfrenzy »

Ja som sagts tidigare behöver du ett 6V blybatteri som kan lämna 100A utan att blinka.
Skriv svar