PID-regulator OP-baserad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: PID-regulator OP-baserad

Inlägg av Mindmapper »

Det är väl ungefär som med de som bygger ihop en mikroprocessorer med lösa digitala kretsar. Man gör det för att det går och gjordes så en gång i tiden. Man kan finna nöje i att se att funktionen faktiskt blir den samma. Fast ts får väl utveckla det.

Jag är så gammal att när jag började med reglerteknik så fanns det mycket regulatorer som var pneumatiska. Hoppas ingen får för sig att bygga en pneumatisk regulator bara för att det går. Det hade då även börjat dyka upp regulatorer uppbyggda med op förstärkare. NAF var ju fantastiskt duktiga på den tiden. Men det har gått mycket framåt sedan den tiden. I princip var det fyra parametrar man ställde in då. P, I, D och reglerverkan. Idag kan du nästan hitta hur många parametrar som helst att ställa in i en modern mikrodatorbaserad regulator. Fast basen är oftast de fyra grundläggande.

NAF https://sv.wikipedia.org/wiki/Nordiska_ ... fabrikerna
https://hornsyld.net/nordarmatur
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PID-regulator OP-baserad

Inlägg av ecenier »

OK, så en analog PID-kontroller är lika bra/dålig som en digital?

Digital blir ju enklare att bygga, men den analoga kanske har fördelar som man inte får med en digital? Det var mer det som var frågan.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: PID-regulator OP-baserad

Inlägg av Mindmapper »

Det var ju ett stort steg att gå från pneumatisk till elektronisk. Precision och tillförlitlighet tog stora kliv framåt.

Från analog till digital ser jag direkt inte några sådana direkta prestanda fördelar/nackdelar. Den digitala värden öppnar upp för så många nya funktioner som är svårt/omöjligt att få till i den analoga världen det är där lyftet varit för de digitala regulatorerna. Men att den analoga ska ha några fördelar över den digitala ser jag inte. Ska väl isåfall vara på emc sidan.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: PID-regulator OP-baserad

Inlägg av 4kTRB »

Det finns mycket elektronik som använder en analog reglerkrets även om det
kanske inte direkt framgår eller är tydligt.
Säg att jag vill reglera något i ett bygge. Jag ansluter den här PID regulatorn
och rattar in så det blir stabilt. Mäter upp inställda värden och översätter till
en enklare kretslösning som implementeras i bygget. Det är en tanke
med att ha en PID-box.
Skriv svar