Panelmonterad C14-hane, hur koppla "insidan"?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Panelmonterad C14-hane, hur koppla "insidan"?

Inlägg av DDD80 »

Håller på att planera att bygga ett eget datorchassi, men har stött på ett litet problem. Chassit ska vara litet. Jag använder inte grafikkort utan ska ha moderkortet bak och nätaggregatet fram. Detta är i sig inga problem, utan problemen är hur jag kopplar nätaggregatet till uttaget på baksidan.

Tittar man till exempel på Louqe Ghost som har en liknande lösning ser det ut som en förlängningskabel från nätaggregatet till baksidan, som i sin tur sitter fast i baksidan som en hane. Men var hittar jag en sådan kabel som går att montera på ett snyggt sätt i baksidan? Förlängningskablar finns ju överallt, men de går inte att fästa på något bra sätt i baksidan, om man inte gör uttaget exakt så stort som kontakten. Alla uttag som är monterbara, typ dessa: https://www.google.com/search?q=c13+mal ... SE979SE979 har flatstiftanslutningar, vilket (väl?) inte känns helt hundra. Nu har jag iofs. helisolerade flatstiftshylsor och sannolikheten att dessa lossnar eller att någon öppnar datorn och pillar på dem är rätt liten, men det känns ändå inte bra att inte ha ett hölje eller liknande. Visst kan jag koppla dem med helisolerade kabelskor och sedan ringla över lim med limpistolen men det känns också rätt amatörmässigt. De fåtal jag hittar är mestadels från utländska sidor: https://www.datapro.net/products/panel- ... -250v.html

Tänker jag fel eller finns det något lätt sätt att lösa detta? Jag blir lite konfunderad just i o m a jag inte hittar något, om det är jag som missat något centralt och tänker fel.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Panelmonterad C14-hane, hur koppla "insidan"?

Inlägg av jihe »

Det är inget konstigt med flatstift- eller lödanslutningar inne i ett chassi. Lösningen du är ute efter finns förmodligen inte, för att det inte finns något behov av den.

Lim behövs inte om du inte skall montera lådan i någon skakande miljö eller dylikt.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Panelmonterad C14-hane, hur koppla "insidan"?

Inlägg av DDD80 »

Dåså, då var det jag som nojjade i onödan. Tack för svar, och nej, tanken är inte att skaka den så jag skippar i så fall limmet.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Panelmonterad C14-hane, hur koppla "insidan"?

Inlägg av prototypen »

Men måste det vara ett C14 uttag på baksidan?
Går det inte dra in en sladd genom ett hål och bara ansluta till nätaggregatet.
Tar ju typ ingen plats.

Protte
osterman
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 december 2008, 22:45:29
Ort: Kumla
Kontakt:

Re: Panelmonterad C14-hane, hur koppla "insidan"?

Inlägg av osterman »

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Panelmonterad C14-hane, hur koppla "insidan"?

Inlägg av säter »

Den där verkar ju som klippt och skuren.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Panelmonterad C14-hane, hur koppla

Inlägg av DDD80 »

osterman skrev: 26 november 2021, 13:57:53 Kan denna kabel hjälpa https://www.performance-pcs.com/case-pa ... -left.html
Sent svar, men det är ju precis en sådan jag hade behövt, tack!

Nu är problemet eventuellt löst ändå, i o m a jag planerar att lägga moderkort och aggregat längst bak och istället ha en bredare låda, så eventuellt behövs ingen förlängningskabel.
Skriv svar