Batteriladdare 120V
Batteriladdare 120V
Hej!! Vi tänker försöka bygga en batteriladdare 120V 40A till en hemmabyggd elbil men är lite begränsade i kunskapen kring, vi har en Logo som vi tänkte pvmstyra nivåerna på laddning men vad styr man och hur?? (10st 12V 100Ah agm)
Nån som kan putta oss i rätt riktning???
Nån som kan putta oss i rätt riktning???
-
- Inlägg: 6084
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Tranås (Jönköping)
Re: Batteriladdare 120V
Oj!
P=I*U, 120V * 40A = 4800W
Och det är vad ni vill ladda med, så på det kommer förluster, säg att en hemmabyggd laddare kanske fixar 80% effektivitet? Då behöver ni tillföra typ 5,7kW om jag räknar rätt.
Det betyder vid 1fas att ni behöver 24,8A, eller 3fas drygt 8A per fas.
Att transformera, likrikta och styra sådana effekter gör man inte som lekman.
Säkrar du av 3fas med 10A så har du tillgång till nästan 7kW. Det är en himla stor effekt om nåt går fel, saker kommer explodera med öppen låga, minst.
Jag föreslår att ni först letar efter någon befintlig produkt som funkar direkt, eller med nån enklare anpassning.
För tyvärr känner jag att med ingången i projektet att en Logo som ska PWMa lite så har ni inte i närheten den kunskap som behövs för detta.
I all välmening.
P=I*U, 120V * 40A = 4800W
Och det är vad ni vill ladda med, så på det kommer förluster, säg att en hemmabyggd laddare kanske fixar 80% effektivitet? Då behöver ni tillföra typ 5,7kW om jag räknar rätt.
Det betyder vid 1fas att ni behöver 24,8A, eller 3fas drygt 8A per fas.
Att transformera, likrikta och styra sådana effekter gör man inte som lekman.
Säkrar du av 3fas med 10A så har du tillgång till nästan 7kW. Det är en himla stor effekt om nåt går fel, saker kommer explodera med öppen låga, minst.
Jag föreslår att ni först letar efter någon befintlig produkt som funkar direkt, eller med nån enklare anpassning.
För tyvärr känner jag att med ingången i projektet att en Logo som ska PWMa lite så har ni inte i närheten den kunskap som behövs för detta.
I all välmening.
Re: Batteriladdare 120V
Att ladda batterier i serie utan kontrollkretsar som ser till att varje cell blir rätt behandlad kommer (förr eller senare) att leda till att en del celler inte får tillräcklig laddning och en del blir överladdade.BjörnP72 skrev: ↑22 november 2021, 14:31:52 Hej!! Vi tänker försöka bygga en batteriladdare 120V 40A till en hemmabyggd elbil men är lite begränsade i kunskapen kring, vi har en Logo som vi tänkte pvmstyra nivåerna på laddning men vad styr man och hur?? (10st 12V 100Ah agm)
Nån som kan putta oss i rätt riktning???
I ditt fall tycker jag att du helt enkelt får skaffa (eller bygga en beprövad konstruktion) 12 st vanliga batteriladdare för den typ av batterier du har.
Re: Batteriladdare 120V
För blybatterier går det utmärkt att ladda 10-20st i serie så länge det är matchade batterier. Ett vanligt 12V batteri består ju av 6st seriekopplade 2V celler.
Detta görs i truckar och UPSer varje dag utan några som helst problem.
Att bygga en egen laddare av en PLC är dock inte så enkelt.
Färdiga laddare finns att köpa eller så kan man ta som sagts ett flertal 24V eller 12V laddare.
Exempel: https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4b6c06e-54
Detta görs i truckar och UPSer varje dag utan några som helst problem.
Att bygga en egen laddare av en PLC är dock inte så enkelt.
Färdiga laddare finns att köpa eller så kan man ta som sagts ett flertal 24V eller 12V laddare.
Exempel: https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... 4b6c06e-54
Re: Batteriladdare 120V
ASEA hade el-truckar med 120 V på 90 talet. Kanske finns det någon laddare liggande någnstans ?
Re: Batteriladdare 120V
första är, är det ok att ladda batterierna med 40A ?
ofta brukar det vara 0.1C 10A här
skulle jag bygga en laddare för detta hadde jag kollat efter lagom trafo, tre enfas eller en trefas för rätt spänning
man ska ha ut 144v mellan tummen och pekfingret
100v ac då
kan ha en lämplig trefastrafo liggandes på garagevinden , lade undan några i ungefär den häradet
sedan hadde jag funderat lite och gjort en laddning i två steg
en grov, som laddar tills man får ca 14v på batterierna
och sedan en elektroniskt reglerad laddare som kör det sista och underhållsladdning 5-10A
då får man inte blodiga effektförluster
eller ännu hellre som sagts tidigare en elektronisk laddare för varje batteri för att få så jämn laddning som möjligt , grovt först, sedan finladdning
ofta brukar det vara 0.1C 10A här
skulle jag bygga en laddare för detta hadde jag kollat efter lagom trafo, tre enfas eller en trefas för rätt spänning
man ska ha ut 144v mellan tummen och pekfingret
100v ac då
kan ha en lämplig trefastrafo liggandes på garagevinden , lade undan några i ungefär den häradet
sedan hadde jag funderat lite och gjort en laddning i två steg
en grov, som laddar tills man får ca 14v på batterierna
och sedan en elektroniskt reglerad laddare som kör det sista och underhållsladdning 5-10A
då får man inte blodiga effektförluster
eller ännu hellre som sagts tidigare en elektronisk laddare för varje batteri för att få så jämn laddning som möjligt , grovt först, sedan finladdning
Re: Batteriladdare 120V
Nja, i dina fall du beskriver (företag) så köper man helt enkelt alla nya batterier om något (inte felsökt vilket) skulle fallera. Kostanden är ointressant.
Detta är ett privat hobbyprojekt och jag tror TS vill att alla hans 10 batterier ska laddas korrekt.
Re: Batteriladdare 120V
Tack för all input!! Vi har fått till en fungerande eljeep, så det borde gå att få till en laddare också. Okunskap är bara kunskap som man inte lärt sig ännu. Vi jobbar med tillfällig kraft och stora effekter dagligen så försiktighet är en vana och rutin. Enkla vägen med 10st 12V laddare skulle vara fullt dugligt, men jag skulle vilja ladda via samma shunt som jag mäter effektförbrukning och batterikapaciteten med. Det är inte ett privat projekt men det en snål budget ändå. Jag skulle gärna hitta en laddare som funkar men har inte lyckats med det ännu, en vanlig blyladdare lämnar för hög spänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BjörnP72 23 november 2021, 18:21:56, redigerad totalt 1 gång.
Re: Batteriladdare 120V
BjörnP72 skrev: "en vanlig blyladdare lämnar för hög spänning"
Kan du utveckla vad du menar med det?
Kan du utveckla vad du menar med det?
Re: Batteriladdare 120V
Enligt specen på batterierna så bör man inte ligga högre än 2,4V/cell för att de inte ska ta skada i långa loppet.StureS skrev:BjörnP72 skrev: "en vanlig blyladdare lämnar för hög spänning"
Kan du utveckla vad du menar med det?
Re: Batteriladdare 120V
Som jag förstått så är blysyra-laddning mer forcerande och spänningen kan bli högre medans agmbatterierna vill ha en konstantspännings-laddning, men jag kanske har fel??StureS skrev:Precis! 14.4 volt! Vad är problemet?
Re: Batteriladdare 120V
AGM batterier som är fordonsmonterade har ingen konstantströmsladdning!
Re: Batteriladdare 120V
Konstantspänning, inte ström.Fiskesjo skrev:AGM batterier som är fordonsmonterade har ingen konstantströmsladdning!