Batterilivslängd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Akai »

Plockade ner en låg VHF repeater från en site för ungefär ett år sen, logiken hade tre D-cell alkaliska duracell batterier som backup för inställningar mm.. med utg Dat januari -1993 mätte 1,5v, rätt coolt efter alla år i kyla och värme i en kur uppe på ett berg.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av Berrabongo »

Berrabongo skrev: 28 november 2021, 14:44:55 Joro Dom räcker till för att driva eltandborstar, fjärrkontroller, termometrar m.m.
Inget fabrikat. Talspråk/ dialekt för (Jo dom fungerar) Läs mitt inlägg ang. gamla Panasonic batterier. :shock:
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av xxargs »

Biker skrev: 28 november 2021, 17:37:25

Hur är det med lithium t.ex energizers aa/aaa , är det höljet som pajjar?
har aldrig sett sådana med lite ålder.

Men elektrolyten brukar vara vattenfri och eterliknande (1, 2-dimethoxyethane and 1, 3-dioxolane enligt datablad https://data.energizer.com/pdfs/lithium ... appman.pdf ) och därmed väldigt flyktig om det blir läcka och cellen torkar ut fort.

I slutna och O-ringstätade ficklampor så kan man ibland känna en lätt eterliknande doft om dessa när man öppnar ficklampan för tex. batteribyte (man känner det på CR123-batterier i täta ficklampor om inte annat men där man grafitutblandad magnadioxid istället för FeS2 som katod/+-pol - vilket ger högre spänning och ligger på 3 Volt - men gissar att elektrolyten är väldigt snarlikt).
casio
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 november 2021, 15:50:04

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av casio »

Nu har jag mätt och de ligger på 1,49/1,52v.
Dock lever de inte upp till målet om jag lägger på motstånd.
Nu tar ju räknare väldigt lite ström så det går nog tio år till🙂
Och den har ingen annan ström försörjning.
casio
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 november 2021, 15:50:04

Re: Batterilivslängd.

Inlägg av casio »

StureS skrev: 23 november 2021, 15:44:26
casio skrev: 19 november 2021, 16:03:26 Tänkte prova om någon här känner till max livs längd på AA batterier?
Har själv ett exempel på min mini räknare som inte behövt nya batterier sedan jag köpte den 1980.
Har inte ens tagit ut batterierna då den legat i byrålådan mesta tiden.
Går inte att se någon sista förbrukningsdag, eller så var inte det uppfunnit då🤔
Ett AA-batteri från 1980 måste nästan garanterat ha börjat läcka 2021. Kanske batterierna var för bakgrundsbelysning enbart?
Jag har en gammal kalkylator som har ett litet solcellsfönster. Den fungerar fortfarande. Har kanske din kalkylator också ett sådant?

Du bör nog ta ur batterierna i vilket fall som helst. Mät spänningen och rapportera gärna tillbaka här.
Nu har jag mätt och de ligger på 1,49/1,52v.
Dock lever de inte upp till målet om jag lägger på motstånd.
Nu tar ju räknare väldigt lite ström så det går nog tio år till🙂
Och den har ingen annan ström försörjning.
Skriv svar