Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av Castor »

Enligt min mening är ett forum inte rätta stället att skaffa grundläggande kunskaper, det gör man via böcker, i skolan eller på kurser. Det blir för splittrat, och lätt att man missar saker som inte diskuteras just då, men är viktiga när nästa steg ska tas.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av pfyra »

Enligt min mening är ett forum till för att diskutera problem, lösningar och annat som kan vara intressant, så länge man håller sig till ämnet alt. rätt kategori. Att problemen måste hålla en viss akademisk höjd är inget jag tycker hör hit. Jag gjorde inget intagningsprov för att få skapa ett konto här (hade antagligen inte klarat något dylikt heller...) och att hacka på någons bristande kunskaper är ju bara elitistiskt tänk och taskigt. Att upplysa om var mer kunskaper finns är ett bättre sätt att föra diskussionen framåt. Om frågorna är för dumma för någons stora intellekt att svara på så låt då bli och låt någon annan svara.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av GeekJoan »

Tanken med forumet är att skapa ett intresse och att lära sig, få hjälp av andra som kan mer när man stöter på patrull.
Ni (inte alla men några få) som kan, skrämmer bort varenda ny person som hittar hit. Kräver att man ska vara fullärd elektronikingenjör. Så var inte tanken när jag skapade forumet.
Man kan säga samma sak på olika sätt. Det går bra att få fram sitt budskap utan att vara otrevlig.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av Castor »

Är det jag som anses vara otrevlig av er, Geekjohan och pfyra?
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av pfyra »

Nej, jag anser inte att ditt inlägg var otrevligt. Det var dock ditt inlägg som fick mig att reagera. Nu när jag försöker komma på varför jag reagerade så blir det mer och mer att jag håller med istället. Det blir spretiga kunskaper man får om man bara lär sig från forumet och vill man lära sig så bör man absolut komplettera med en kurs eller bok eller så. Tråden i stort gav mig känslan av att man bör ha en hel del kunskaper i bagaget för att "få hänga här" men just ditt inlägg tolkade jag kanske fel på den punkten.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av StureS »

Wihelm skrev: 15 november 2021, 21:53:15
YouTube är enbart för folk som inte kan läsa!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av TomasL »

Nu är det ju så att TS vid ett flertal tillfällen meddelat att han inte har tid att lära sig, utan hellre vill få allt serverat på ett fat, och att vi skall lösa hans problem (då vår tid uppenbarligen är mindre viktig än hans egen), istället för att han själv tar till sig de nödvändiga grundläggande kunskaperna man behöver vid elektronikkonstruktion.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av pfyra »

Ok. Som man bäddar får man ligga som det ju heter. Jag har läst mer eller mindre hela trådarna och känner till historiken, men något sådant uttalande har jag missat.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av ToPNoTCH »

TomasL skrev: 17 november 2021, 22:36:06 Nu är det ju så att TS vid ett flertal tillfällen meddelat att han inte har tid att lära sig, utan hellre vill få allt serverat på ett fat, och att vi skall lösa hans problem (då vår tid uppenbarligen är mindre viktig än hans egen), istället för att han själv tar till sig de nödvändiga grundläggande kunskaperna man behöver vid elektronikkonstruktion.
Jag håller med i sak.

Men om din tid är så dyrbara varför slösar du då med den ideligen, med poster om att du inte avser hjälpa till med svaret ?

Sluta skriv i trådar som du inte tänker hjälpa till i.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av TomasL »

Jag är av åsikten att ts är mer hjälpt av att lära sig grundläggande kunskaper än att få faten serverade, därför påpekar jag det med jämna mellanrum, till slut kanske TS fattar att det kanske inte är så dumt att lära sig grundläggande saker.
Jag har inge som helst problem att hjälpa till, om en trådskapare visar lite egen vilja att lära sig och förstå, så är det dock tyvärr inte i detta fallet.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av psynoise »

Boken Analog elektronik av Bengt Molin som det tipsades om ovan tycker jag inte ger värst mycket vid diskretkonstruktion. Exempelvis tror jag inte den tar upp strömspegel med emitterresistorer. Däremot har jag för mig att boken är hyffsad gällande användning av operationsförstärkare.

Just för litteraturtips till diskretkonstruktion finns följande tråd:

Söker boktips, Diskret analog konstruktion
viewtopic.php?f=10&t=102812
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av bearing »

"Diskret komponent" är ju egentligen väldigt dålig svenska. Ett praktexempel på den tveksamma svenska som används överallt i de här sammanhangen.

Intuitivt vill hjärnan tolka orden som "lågmäld detalj", "måttfullt inslag", eller liknande. Något helt annat än ordens betydelse i det här sammanhanget.

Jag vet knappt vad man bör kalla det på ren svenska då "Diskret komponent" är så inarbetat?

"Enskild del"?
"Tydligt avgränsad beståndsdel"?
"Enkel komponent"?
Andra förslag?

Det betyder i alla fall inte "digital komponent", vilket verkar vara vad Daniel M har läst/uppfattat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av TomasL »

Faktiskt inte.
Ordet kommer från latin, och betyder "Åtskilld", det har funnits i Svenskan sedan typ 1700 talet eller tidigare.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av bearing »

Jaha, det är ju inte riktigt betydelsen i dagligt tal. Den är ju mer "taktfull, lågmäld, effektiv".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av JimmyAndersson »

När det gäller betydelsen inom komponenter så har vi lånat ”diskret” rakt av från engelskan. Där är betydelsen ”separat” eller ”åtskild”. :)
(Vilket ju passar bra som motsats till ”integrerad”.)
Skriv svar