Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av bearing »

-Jag skulle vilja beställa en separat beståndsdel
En vad?
-En tydligt avgränsad del
Vad pratar du om?
-En åtskild styrbar likriktare
Jaha, jag ska se efter vad vi har hemma. Vilken model söker du?
-BTA16
Det har vi hemma. Hur många separata beståndsdelar av denna sort önskar ni köpa?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av JimmyAndersson »

:lol: :tumupp:

Edit:
Du fick mig att fundera…
Nu råkade ju exemplet bli likriktare.
Jag har alltid sett det som en diskret komponent,
Men det sitter ju 4st dioder i en likriktare. :idea:
Alltså är det en integrerad krets. En IC-krets.

(Säg till när vi ska ta diskussionen om ”IC-krets” och ”CD-skiva. Vill inte gärna missa det. :wink: )

Edit:
Det jag skrev inom parentes är inte riktat till Bearing. Såg nu att det kunde tolkas så. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 21 november 2021, 23:04:17, redigerad totalt 1 gång.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du glömde LCD-display, mer passande på EF.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av 4kTRB »

Testade med en CMOS-op liknande MCP601.
Som sagt de två PNP-transistorerna måste vara något så när matchade,
vilket går att utföra manuellt i någon lämpad koppling, testa tills man
hittar ett par som är hyffsat lika. Sedan montera ihop dom med kylpasta emellan
eller kanske limma.
OP_SS_000.jpg
OP_SS_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av 4kTRB »

Du kan addera en trimmer som R3 och kompensera basströmmen om de är sämre matchade.
Fast bäst är nog matchade transistorer.
OP_SS_002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av ghu »

Fortsätt inte med ritningar med strömspeglar med diskreta transistorer utan emittermotstånd, det fungerar dåligt i praktiken trots att man matchar transistorerna. Orsaken är att det är svårt att erhålla samma temperatur på chippet i de 2 transistorerna särskilt om effekten är olika stor i transistorerna och ej mycket liten.
Antag att kollektorströmmen är 20mA och Uce=7 V för den ena transistorn och Uce=0,7 V för den andra.
Då blir förlusteffekten 0,14 W förden ena och 0,014 W för den andra. Det blir lätt 10 graders skillnad i temp mellan chippen.
Det går att minska problemen med olika effekt i de 2 transistorerna genom att använda en Wilson strömspegel
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av DanielM »

ghu skrev: 20 november 2021, 22:39:14 Fortsätt inte med ritningar med strömspeglar med diskreta transistorer utan emittermotstånd, det fungerar dåligt i praktiken trots att man matchar transistorerna. Orsaken är att det är svårt att erhålla samma temperatur på chippet i de 2 transistorerna särskilt om effekten är olika stor i transistorerna och ej mycket liten.
Antag att kollektorströmmen är 20mA och Uce=7 V för den ena transistorn och Uce=0,7 V för den andra.
Då blir förlusteffekten 0,14 W förden ena och 0,014 W för den andra. Det blir lätt 10 graders skillnad i temp mellan chippen.
Det går att minska problemen med olika effekt i de 2 transistorerna genom att använda en Wilson strömspegel
Tackar! Jag har som sagt löst problemet och det fungerar OK, än fast man kunde göra det bättre om jag visste detta från början.
Jag tror jag bara ska använda NPN+motstånd+opamp som du visade. Mindre komponenter löser nog problemet. Eller rekommenderar du en Wilson strömspegel före ditt förslag?
GeekJoan skrev: 17 november 2021, 15:05:41 Tanken med forumet är att skapa ett intresse och att lära sig, få hjälp av andra som kan mer när man stöter på patrull.
Ni (inte alla men några få) som kan, skrämmer bort varenda ny person som hittar hit. Kräver att man ska vara fullärd elektronikingenjör. Så var inte tanken när jag skapade forumet.
Man kan säga samma sak på olika sätt. Det går bra att få fram sitt budskap utan att vara otrevlig.
Det kallas hierarkistrukturer. Kunskap är status. Det handlar mycket om att generalisera. Typ som det fetmarkerade nedan. Jag kan inte minnas att jag har meddelat att jag har inte tid att lära mig något.
TomasL skrev: 17 november 2021, 22:36:06 Nu är det ju så att TS vid ett flertal tillfällen meddelat att han inte har tid att lära sig, utan hellre vill få allt serverat på ett fat, och att vi skall lösa hans problem (då vår tid uppenbarligen är mindre viktig än hans egen), istället för att han själv tar till sig de nödvändiga grundläggande kunskaperna man behöver vid elektronikkonstruktion.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har varit med länge på forumet.
Jag har precis som du fått möta den typen av inlägg som aldrig skulle förekomma i verkliga livet. (Då var admins/moderatorer inte alls lika villiga att skriva den typen av inlägg som Geekjoan gjorde.)
Jag har även allt för många gånger försvarat andra i samma situation.

Men trots att jag har bra minne så kan jag inte minnas någon som haft sån styrka som du.
Du förstår situationen och att det är lite testosteronstint hos vissa.

Imponerande. :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:


Men det är synd att den egenskapen ska behövas på ett forum som handlar om en så ödmjuk och medmänsklig sak:
Ett gemensamt intresse.

Elektronik.

För visst är det väl därför vi är här?
Gemenskapen och elektroniken?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av 4kTRB »

Jag använder en strömspegel med emittermotstånd för att justera utspänningen
i ett uA723-bygge. Testade flera varianter men den här fungerar riktigt bra.
Exempel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av DanielM »

JimmyAndersson skrev: 21 november 2021, 04:05:33 Jag har varit med länge på forumet.
Jag har precis som du fått möta den typen av inlägg som aldrig skulle förekomma i verkliga livet. (Då var admins/moderatorer inte alls lika villiga att skriva den typen av inlägg som Geekjoan gjorde.)
Jag har även allt för många gånger försvarat andra i samma situation.

Men trots att jag har bra minne så kan jag inte minnas någon som haft sån styrka som du.
Du förstår situationen och att det är lite testosteronstint hos vissa.

Imponerande. :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:


Men det är synd att den egenskapen ska behövas på ett forum som handlar om en så ödmjuk och medmänsklig sak:
Ett gemensamt intresse.

Elektronik.

För visst är det väl därför vi är här?
Gemenskapen och elektroniken?
Tackar. Jag har ett enormt tålamod och ett lugn. Jag jobbar mycket som utbildare. Dock inte inom elektronik, än fast jag använder elektronik i vissa av kurser som går några månader per år. Jag håller mest på med automation då min starkaste styrka är just programmering. Sedan håller jag på med numeriska metoder och analys i from av statistik. Men jag känner att jag måste bli bättre på elektronik. Då menar jag inte 3fas eller liknande. Jag menar analog elektronik.

Jag har inte lust att plöja igenom bok efter bok och bara skapa kretsar som jag inte vet vad jag ska ha dom till. Jag tycker det är roligast att tillämpa vissa typer av kretsar för att lösa tekniska problem. Jag skulle helst vilja göra en samling av diverse olika analoga exempel som jag kan ha till användning.

Samlingen ska helst inte överlappa digitaltekniken. Till exempelvis så kan man göra PWM signaler med en op-amp, men jag tycker det är bättre att använda en 555 timer då eller rent av en mikrokontroller om man vill vara modern. Så har du några praktiska förslag på analog elektronik som används på riktigt, så säg till. Sådant finner jag intressant.

Mina intressen för analog elektronik är:
- AC till DC
- DC till AC
- Spänningsskydd
- Strömskydd
- Filtrering
- Förstärkning
- Reglering
- Styrning
4kTRB skrev: 21 november 2021, 08:41:29 Jag använder en strömspegel med emittermotstånd för att justera utspänningen
i ett uA723-bygge. Testade flera varianter men den här fungerar riktigt bra.
Exempel.jpg
Snyggt! Men borde man inte kunna lösa detta med minimala komponenter? Typ med en wilson strömspegel?
Vi har diskuterat i denna tråd att wilson strömspegel fungerar utmärkt om man väljer rätt komponenter och placerar dom korrekt :) Typ en transistor array.
Skärmklipp.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av 4kTRB »

Vet inte om det är så speciellt mycket komponenter i den strömspegeln. Jag levererar ström till den ena transistorn och den andra sänker motsvarande ström. En lösning jag tyckte passade bra i den aktuella kretsen.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av DanielM »

Jag kan titta närmare på den. Jag märkte att du har sätt jordsymbolerna lite annorlunda. Jag brukar få pisk från TomasL om jag sätter ut symboler som är vinklade åt 90-grader. :D
Men du har en fin lösning.

Tror du jag kan använda en transistor array för wilson spänningsspegel som jag vill göra, eller måste det vara några speciella transistorer?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av 4kTRB »

Hittade simuleringen.
Här är lättare att analysera.
Den är väldigt okänslig för omatchade Q1 och Q2.
Ja exakt lika är den inte men principen är ungefär densamma.
CM.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av 4kTRB »

Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Strömspegel med två PNP transistor är helt osymmetriska

Inlägg av Mindmapper »

JimmyAndersson skrev: 20 november 2021, 19:21:13 :lol: :tumupp:

Edit:
Du fick mig att fundera…
Nu råkade ju exemplet bli likriktare.
Jag har alltid sett det som en diskret komponent,
Men det sitter ju 4st dioder i en likriktare. :idea:
Alltså är det en integrerad krets. En IC-krets.

(Säg till när vi ska ta diskussionen om ”IC-krets” och ”CD-skiva. Vill inte gärna missa det. :wink: )
Går det inte att börja lite mjukt!
Hurtillvida är en darlingtontransistor en diskret komponent eller en I-krets?
Om det bara vore en transistor är det så klart en diskret komponent. Men nu är det ju två transistorer som är hopkopplade borde inte det vara en I-krets?
Skriv svar