byta motorskyddsbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av Teknikern »

Eftersom det är ett motorskydd kan du klämma in hur många hundra ampere som helst i det, motorskyddet kommer ändå att bryta vid fasbortfall / överlast så du vinner ingenting med att säkra ner inkommande, det kan istället resultera i att en säkring går när den ska starta och då tar den nästa säkring med sig också trots att det sitter ett motorskydd efter, inkommande säkring brukar beräknas till 3ggr drifteffekt hos direktstartande maskiner i normalfallet.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Det är nog jag som missuppfattat vad ett motorskydd gör egentligen, jag trodde det funkade typ som en säkring eftersom man ställer in det på en viss strömstyrka, men det kanske är lite skillnad? När jag skrivit om att säkra ner det så menar jag inställningen i motorskyddet (som jag ställer på 3.2A enligt motorskylten?). Jag hade inte tänkt att säkra ner det mer än så. Kraftuttagen jag kommer använda har en egen grupp in en undercentral, 3*16 A. Matningen sker via byggcentral med JFB. Hela fastigheten är avsäkrad på 3*20A.

Länk till det motorskydd jag funderar på finns med i ett tidigare inlägg (längst ner i inlägget med bilderna, sid 2 i tråden). Det är en billig motorskyddsbrytare som kan ställas in på 2,4-4,0 A. Om jag använder det får jag vara noggrann med att stänga av maskinen om det blir strömavbrott, det är jag medveten om.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av svenne1985 »

Motorskydd som sitter ihop med kontaktor bryter inte strömmen den vägen, den använder separat brytare när det blir överström och kopplar bort kontaktorn både vid överström och underspänning.
Mekaniska motorkskydd bryter men ger ingen nollspännings utlösning.

Edit: den i länken bryter ju inte vid strömavbrott som flera redan sagt.
Avråder från att använda sådan till farliga maskiner....
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av RadarEnt »

pettter skrev: 18 november 2021, 15:30:27 Om jag använder det får jag vara noggrann med att stänga av maskinen om det blir strömavbrott, det är jag medveten om.
Det är att rekommendera en brytare som inte är på när strömmen kommer tillbaka. Jag bryr mig inte om att tala om varför jag skriver det, det får du fundera ut själv. En ledtråd är tanklöshet.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av Castor »

Ett saknat finger är värre än lite mindre pengar på kontot.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7052
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av Teknikern »

Har man gamla motorskydd och kontaktorer i lager som bara blivit hyllvärmare är det inte fel att sätta dom efter varann som separata enheter, jag har kompletterat ett par gamla maskiner med nollspänningskontaktor, senast var det verktygsslipen som uppgraderades på detta sättet när den renoverades. Fräsmaskinen som ska plockas igenom och snyggas till får också behålla sitt gamla motorskydd och får en nollspänningskontaktor när det blir dags för renovering.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

ok, alla verkar eniga om att det är idioti att snåla på nollspänningsutlösaren. Jag får helt enkelt bita i det sura äpplet.
Ett annat alternativ skulle kanske vara att hitta en brytare med nollspänningsutlösare men utan vanligt motorskydd, det var nog så det var byggt från början. Den termiska brytaren i motorn ör ju en typ av motorskydd. finns det såna strömställare, jag tror inte jag hittade nån på första googlingen?
Mindmapper
Inlägg: 6416
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av Mindmapper »

Nollspänningsutlösningen ska du inte spara på.
Den termiska brytaren (bimetallbrytaren) skulle jag inte lita på att den bryter vid rätt temperatur. (Det är väl ganska säkert att det är en sådan då det inte verkar finnas någon bygel.) Metaller utmattas och din motor är inte precis gjord igår. Den har dålig verkningsgrad och förmodligen dålig effektfaktor också. (Kan ej avläsa vad som står på motorskylten där).

Förmodligen kommer du inte att köra så hårt med den? Belastar man den inte för hårt så är det knappast troligt att den blir så varm att lindningarna där inne riskerar att överhettas. En annan sak som kan göra att motorn överhettas (drar för hög ström) är att den går för tungt ex. ett lager håller på att ge upp. Har du ett fel på en lindning kommer knappast ett motorskydd att rädda den. Går den för tungt av någon anledning (överbelastning eller mekanisktfel) kommer motorskyddet (rätt inställt) att rädda motorn.
Det är bara du som kan avgöra om det är lönt att sätta ditt ett motorskydd. Det har varit en annan femma om det varit en maskin som jobbat utan överinseende. Då skulle en överhettning av motorn kunna utgöra en stor fara. Brand skulle kunna utbryta utan att någon finns i närheten. Lägg pengarna för motorskydd istället på en bra brandsläckare. Det är inte ovanligt med brand i lokaler med träbearbetning.

Måste lägga till att oftast hör man ju på ljudet från en maskin om något håller på att hända. Idag är det mindre vanligt att lyssna på maskinens musik. Bättre hörselskydd och annan musik döljer ofta maskinnens musik. Fast det är ett bra tecken på att något håller på att ske.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

ok. ja, fotot är dåligt men det syns rätt bra på motorn. cosfi=0,85
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45298
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av TomasL »

Det är inte verkningsgraden utan effektfaktorn, 0,85 är rätt normalt för den typen av motor.
Verkningsgraden är det fältet där det står n% gissar att siffran är 80, vilket är rätt dåligt.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Ja, jag trodde han frågade efter effektfaktorn, att det var det som inte gick att läsa.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Ingen som har något bra tips på var man hittar en nollspänningsbrytare för trefas? De jag hittade är typ på Amazon, känns lite sisådär kanske att köpa? Men det borde ju finnas, jag kanske bara söker med fel benämning?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av mrfrenzy »

pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Tack! Den var ju överkomlig dessutom! Att jag inte hittade den, såg samma modell men bara i butiker som inte skriver ut pris.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Gillar min swedolbutik dessutom, dom är asduktiga där! Iallafall på hydraulik...
Skriv svar