byta motorskyddsbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av TomasL »

Eftersom motorn drar 5-10ggr mer ström i startögonblicket, kan du inte ha för små säkringar, och det är där motorskyddet kommer in.
Säkringarna är inte till för att skydda motorn, de skyddar huset så det inte börjar brinna om det blir kortslutning någonstans.
Motorskyddet däremot skyddar motorn, och man ställer det på samma värde som märkplåten på motorn.

Beträffande inkoppling, om du ansluter den fast eller med ett CEE-don, set till att du drar fram en 5-ledare, dvs med nollan, då behöver du inte fundera på nollan från motorn, det är bara att se till att ledarna från motorn är ihopkopplade.
Sedan tror jar, snarare rätt övertygad om att du har en termokontakt i motorn, den bör du använda i manöverkretsen, så vad du behöver är ett sk kontaktormotorskydd.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av grottan »

När du köper motorskyddet se då till att du beställer ett motorskydd med underspänningsutlösning som kopplas så att maskinen inte återstartar automatiskt efter ett strömavbrott. De enkla motorskydden som Jula m.fl säljer är endast ett motorskydd och gör exempelvis en hyvel till en farlig maskin medan det kvittar på t.ex en pump.

Bäst är att köpa ett motorskydd med underspänningsutlösare men gissar många löser det med kontaktor + motorskydd och en självhållande krets - vet inte om det är godkänt eller ej men i alla fall betydligt bättre än ett "Jula-skydd"

Köp något bra skydd, t.ex Schneider GV2 så håller din motor länge
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Nu har jag fått hem den.
Färgerna på kablarna stämmer bra med vad jag gissade att det stod på suddig tyska, det var ju skönt!
motorkablage.JPG
Kablarna är uppdelade på två grupper, också enligt elschemat, där de övre 4 är spolarnas nollor + en lite smalare brun som då går till bygeln. de undre 4 ska till faserna i brytaren + den andra bruna från bygeln.
Jag kanske ska sluta ifrågasätta dej Mindmapper (du kan ju uppenbarligen mycket mer än jag om sånt här), men OM bygeln är en termisk brytare så vore det ju väldigt smart eftersom den isåfall skulle bryta strömmen till kontaktorn?

motorplåten var det svårt att få en bra bild på, den sitter typ på undersidan, men jag tror man kan utläsa det viktigaste med lite god vilja?
motorskylt.JPG
jag fick också med den trasiga brytaren, men den var det inte mycket kvar av:
trasig brytare.JPG
Ska jag leta efter en motorskyddsbrytare som kan ställas på 3,2 A (strömmen vid Y-koppling) då, eller ska man avsäkra högre för att palla startströmmen?
Skulle en sån här brytare kunna funka?
https://www.elbutik.se/product.html/mot ... cLEALw_wcB
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av TomasL »

Ja det är garanterat en termobrytare/klixon inbäddad i lindningarna som är kopplade till de två bruna trådarna.
Motorskyddet skall ställas in på motorns driftström, dvs det som är stämplat på motorplåten.
Säkringarna i din central skall palla för startströmmen, dvs ha en utlösningskaraktäristik som kan hantera startströmmen, dvs tröga säkringar om det är porslin,
C eller D-karaktäristik om det är MCBer.
10A säkringar/MCB är väl lämpligt i detta fall.
Nu är det ju en hyvel, så startmoment och därmed startström blir inte så farligt, eftersom den startar i princip obelastad.

För att få med termoskyddet behöver du ett kontaktormotorskydd.
typ
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Toppen, tack! Mina kraftuttag har 3*16A och pallar större motorer än detta, så startströmmen ska inte ställa till det där. Bra, jag kikar efter någon sån brytare då, och använder alltså den bruna kabeln som nolla i kontaktorn?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av TomasL »

Vilket som, huvudsaken är ju att den ligger i kontaktorns manöverkrets och bryter kontaktorn om motorn blir överhettad.
Huruvida du kopplar den mellan kontaktorspolen och nollan eller fasen spelar ingen större roll.
Personligen, eftersom det på något sätt är enklare att felsöka, Fas -> Start/stoppknapp -> Motorskydd -> klixon/termobrytare -> kontaktorspole -> nolla.
Senast redigerad av TomasL 16 november 2021, 20:58:56, redigerad totalt 1 gång.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

bra, det låter vettigt.
är termobrytaren bara en extra säkerhet? för det vanliga motorskyddet bryter väl också om motorn drar för hög ström? men med en termobrytare och ett kontaktormotorskydd så bryts det också om det blir för varmt inne i spolarna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av TomasL »

Ja, termobrytaren skyddar mot övertemperatur, motorskyddet mot överström, fasbortfall etc, säkringen mot ren kortslutning..

Edit lade till en sak i mitt förra inlägg
Och innan alltihop behöver du en säkerhetsbrytare såvida du inte ansluter det med ett CEE-don
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Ok, då fattar jag. Jag kommer använda CEE (den vanliga 16A-trefaskhandsken, eller hur?) till en byggcentral med jordfelsbrytare.
Hängslen och livrem alltså :).
Jag tyckte att det saknades en fas, men gissade att det var så du menade (visst var det fasen du la till?)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av TomasL »

visst var det fasen du la till?
Jupp
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av Formax51 »

Tycker att det ser mer ut som en nollspänningsbrytare ... är märkt =U ... får självhållning vid start.. men faller så fort matningsspänning försvinner.. samman koppling som på en massa mindre maskiner som körs utan motorskydd..
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Ja, så var det nog. På den gamla brytaren som är helmosad ser man spår av någon typ av lindning, och de vita ledarna som sitter kvar verkar ha gått från en fas till brytarspolen och från brytarspolen till "nollan" som kommer tillbaka från motorn (via det eventuella överhettningsskyddet). Då skulle det funka som du säger, som en kontaktorbrytare men utan motorskydd.

Det lutar åt att jag kör på en vanlig motorskyddsbrytare istället för en med kontaktor också, för att inte behöva betala mer för brytaren än för hyveln. Det lär ju bli tillräckligt bra tänker jag.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av grottan »

Nej, läs vad jag skrev tidigare - ett vanligt motorskydd duger till en pump eller något annat ofarligt. På en maskin med åtkomliga och farliga delar vill du inte att maskinen startar okontrollerat efter ett strömavbrott (tex utlöst jordfelsbrytare).

Var inte dumsnål utan köp endera ett kontaktormotorskydd elever ett motorskydd med underspänninngsutlösare.
pettter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 november 2021, 23:59:25

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av pettter »

Du menar att im strömmen bryts medans jag kör och jag glömmer slå av innan strömmen slår på igen så drar den igång? För den lär ju inte starta från avstängd av strömavbrott, eller hur?
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: byta motorskyddsbrytare

Inlägg av svenne1985 »

Beror på vilken typ av skydd du vill ha.... Har du länk till det du funderar på ?
Ett vanligt mekaniskt utan kontaktor eller underspänningsutlösning kommer ju starta upp igen efter ström kommer tillbaka.. om du inte manuellt stängt det vilket man ju kan glömma att göra.
Skriv svar