byta motorskyddsbrytare
byta motorskyddsbrytare
Jag har fått tag på en fin gammal maskin som jag vill rädda, men motorskyddsbrytaren har pajjat. Tidigare ägare har försökt laga den utan framgång, så nu är kablarna till motorn lösa. Jag har lyckats hitta ett gammalt elschema där jag tycker mej kunna tyda färgerna (på tyska). Men jag tänkte bara dubbelkolla med proffsen här att motorn är tänkt att gå med Y-koppling hela tiden, att det inte behöver vara Y/D-start på den.
sen undrar jag också vad komponenten som sitter på kabeln mellan spolarnas nollplint och brytarknappen är (ritat precis ovanför spolarna, två ringar som sammankopplas med en båge). Jag har inte sett en sån symbol förut. Kan det helt enkelt symbolisera någon slags bimetall som funkar som termisk brytare och slår av strömmen vid för hög värme, eller killgissar jag lite väl friskt nu?
Jag har alltså tänkt sätta dit en ny motorskyddsbrytare. Det är en 1,1 kW motor från -85 om det underlättar.
All input uppskattas!
Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde förklara schemat lite, det är väl framförallt hur nollorna (säger man så? jag menar spolarnas inre anslutningar) kopplas som jag tycker är märkligt. att W2 och V2 är sammankopplade direkt men U2 inte är det. Varför gör man så?sen undrar jag också vad komponenten som sitter på kabeln mellan spolarnas nollplint och brytarknappen är (ritat precis ovanför spolarna, två ringar som sammankopplas med en båge). Jag har inte sett en sån symbol förut. Kan det helt enkelt symbolisera någon slags bimetall som funkar som termisk brytare och slår av strömmen vid för hög värme, eller killgissar jag lite väl friskt nu?
Jag har alltså tänkt sätta dit en ny motorskyddsbrytare. Det är en 1,1 kW motor från -85 om det underlättar.
All input uppskattas!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: byta motorskyddsbrytare
Jag tror inte de sitter ihop olika egentligen, bara skräp på ritningen.
Bygeln ovanför spolarna är sannolikt någon typ av temperatur vakt/skydd
Bygeln ovanför spolarna är sannolikt någon typ av temperatur vakt/skydd
Re: byta motorskyddsbrytare
Set har du kanske rätt i, bra! Och då är det en vanlig Y-koppling, eller hur, bara att kablarna inte är sammankopplade inuti motorn utan utanpå? kanske för att kunna använda samma motor till andra applikationer, eller vad tror ni?
Re: byta motorskyddsbrytare
Ser ut som att dom använder motorn som transformator för att skapa 230v till kontaktorspolen.
Har du nolla fram behövs inte den kopplingen.
Bågen du nämner är nog en termisk brytare som ligger mot motorlindningen.
Har du nolla fram behövs inte den kopplingen.
Bågen du nämner är nog en termisk brytare som ligger mot motorlindningen.
-
- Inlägg: 6389
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: byta motorskyddsbrytare
Grejen ovanför spolarna är en bygel. Men den kan du alltså bryta anslutningen till nollan.
Den konstiga kopplingen (mittpunkten i Y'et) är nog gjord på något sätt så att om du vill D-koppla så sitter 2 av spolarna ihop. Dit ska en fas. Den nedersta spolen ska kopplas om.
Hur de egentligen har tänkt sedan får jag inget riktigt grepp om.
Av bilden framgår bara att motorn ska gå på 380V. Om den går att köra på andra spänningar så framgår det av motorskylten. På bilden finns inget motorskydd inritat. Ta gärna fler bilder.
Den konstiga kopplingen (mittpunkten i Y'et) är nog gjord på något sätt så att om du vill D-koppla så sitter 2 av spolarna ihop. Dit ska en fas. Den nedersta spolen ska kopplas om.
Hur de egentligen har tänkt sedan får jag inget riktigt grepp om.
Av bilden framgår bara att motorn ska gå på 380V. Om den går att köra på andra spänningar så framgår det av motorskylten. På bilden finns inget motorskydd inritat. Ta gärna fler bilder.
-
- Inlägg: 6389
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: byta motorskyddsbrytare
Motorn behöver ej köras som en transformator.
I en symmetrisk last som är Y-kopplad går alla strömmarna ihop i mittpunkten. På grund av trefassystemmets fasförskjutning och att alla strömmar är lika stora, tar strömmarna ut varandra i mittpunkten. Strömmen blir alltså 0 i mittpunkten. En punkt med strömmen 0A har ingen potential, alltså är spänningen 0V. Man kallar det för en virtuell nollpunkt. Man har alltså fått en konstgjord nolla (neutralpunkt).
Drar kontaktorspolen ej för stor ström kommer den inte att tillföra någon nämnvärd obalans i den virtuella nollpunkten. En för stor obalans i strömmen till mittpunkten kommer att dra mittpunkten åt något håll och potentialen blir inte längre 0V.
Re: byta motorskyddsbrytare
Tack för bra och utförliga svar!
Motorn sitter på en rikt- och planhyvel, så den har inte använts som generator. Men kanske är byggd för att kunna gå som det också alltså...
Och den ska gå med Y-koppling hela tiden, eller hur?
Jag behöver inte göra någonting speciellt med nollorna, utan kan bara ansluta dem till kontaktorn på det nya motorskyddet (lite beroende på hur den ser ut förstås, jag håller på att kika runt efter en lämplig). Jag har inte motorn hemma ännu, men kan ta fler bilder när jag köpt den.
Är det vettigt att avsäkra den med 10 A bara för att slippa att 16A säkringarna länge bort går om det blir tungt? Eller borde jag ha mindre säkringar för motorns skull? Kanske framgår av motorskylten som jag inte har någon bild på.
Motorn sitter på en rikt- och planhyvel, så den har inte använts som generator. Men kanske är byggd för att kunna gå som det också alltså...
Och den ska gå med Y-koppling hela tiden, eller hur?
Jag behöver inte göra någonting speciellt med nollorna, utan kan bara ansluta dem till kontaktorn på det nya motorskyddet (lite beroende på hur den ser ut förstås, jag håller på att kika runt efter en lämplig). Jag har inte motorn hemma ännu, men kan ta fler bilder när jag köpt den.
Är det vettigt att avsäkra den med 10 A bara för att slippa att 16A säkringarna länge bort går om det blir tungt? Eller borde jag ha mindre säkringar för motorns skull? Kanske framgår av motorskylten som jag inte har någon bild på.
Re: byta motorskyddsbrytare
Jag har ingen bild på motorskyddet, har inte köpt hyveln ännu så jag kan inte ta någon heller tyvärr.
Re: byta motorskyddsbrytare
Ok, funderar på hur start och stopp fungerar
Skulle kunna var mekaniskt till och elektriskt från där
bygeln sitter. Då får man ju även nollspänningsutlösning.
Skulle kunna var mekaniskt till och elektriskt från där
bygeln sitter. Då får man ju även nollspänningsutlösning.
Re: byta motorskyddsbrytare
Det är nog gjort på det sättet då man förr i tiden sällan drog fram nollan till 3-fasuttagen (gamla Semko17-don).
Det absolut vanligaste var att man drog 4-ledare till 3-poliga don.
Det absolut vanligaste var att man drog 4-ledare till 3-poliga don.
Re: byta motorskyddsbrytare
Ja, så tänkte jag också. Kanske att bygeln är nån slags bimetall som reser sig när den blir varm. Nollan försvinner ifrån stoppknappen som också är som ett bilrelä (NO) så det slår ifrån?
Fast mindmapper skriver att det är en bygel för att kunna bryta strömmen och att inget motorskydd finns med på bilden, så det kanske inte stämmer ändå...
Men om jag sätter dit en ny säkerhetsbrytare så kanske jag ändå inte kopplar likadant? då spelar det kanske inte så stor roll hur tidigare av/på funkar. Jag får klura mer och ta lite bilder när jag får hem maskiinen.
-
- Inlägg: 6389
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: byta motorskyddsbrytare
Nyckeln till hur du ska avsäkra och hur du ställer motorskyddet finns i motorplåten.
Fast jag tvivlar på att den är så stor att du behöver något större än 10A.
Bygeln är en bygel, ingen bimetallbrytare.
Möjligen betraktar de motorskyddet som en del av kontaktorn och har därför inte ritat ut den.
Det är bara att vänta tills du har allt tillgängligt.
Fast jag tvivlar på att den är så stor att du behöver något större än 10A.
Bygeln är en bygel, ingen bimetallbrytare.
Möjligen betraktar de motorskyddet som en del av kontaktorn och har därför inte ritat ut den.
Det är bara att vänta tills du har allt tillgängligt.
Re: byta motorskyddsbrytare
Jag får snabba mej att få hem den helt enkelt, innan jag skaffar ny brytare. Då kan jag kolla på motorskylten. Nä, jag tänkte snarare att det kanske är snällt mot motorn att avsäkra med mindre än 10A, att den kanske kan ta stryk av ett fasbortfall innan säkringen skulle bryta t.ex. Men jag får vänta tills jag har motorn hos mej.