Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Konstruktionen har en stor svaghet och det är att tomgångsströmmen genom sluttransistorerna beror på deras strömförstärkning och Ube.
Det är stor risk att man får termisk strömrusning eftersom strömförstärkningen ökar med temperaturen
Det är stor risk att man får termisk strömrusning eftersom strömförstärkningen ökar med temperaturen
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Går kanhända att ha större emitter-motstånd men de får inte bli för stora det klart så effekten hamnar där.
Du menar det blir så stor värmepåverkan att op:n inte klarar av det hela?
Du menar det blir så stor värmepåverkan att op:n inte klarar av det hela?
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Större emittermotständ??
Det finns ju inga emittermotstånd alls hos sluttransistorerna!
Det är inte OP:n som blir varm utan sluttransistorerna
Det finns ju inga emittermotstånd alls hos sluttransistorerna!
Det är inte OP:n som blir varm utan sluttransistorerna
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Går inte motkoppla i en sådan här lösning alltså. Jag tänkte mest på att op-förstärkaren med motkopplingen klarar av temperaturdriften hos darlingtontrissorna. Hur stor kan strömrusningen bli i så fall?
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Mät tomgångsströmmen i slutransistorerna i din simulering. Beräkna eller mät sedan förlusteffekten i sluttransistorerna.
Skriv sedan här resultaten
Skriv sedan här resultaten
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Testade den här varianten. Får höja matningsspänningen en aning.
Genom 2 transistorer flyter
45mA vid 25 grader
130mA vid 50 grader
Ger vid 50 grader 4.5W tomgångsförlusteffekt per transistor.
Och det klart vid 100 grader blir det mer.
Vet inte riktigt hur jag ska simulera att enbart trissorna blir varmare,
OP27 blir också varmare i simuleringen och över 50 grader strejkar LTSpice.
Ett bra kylelement är nog A och O.
Genom 2 transistorer flyter
45mA vid 25 grader
130mA vid 50 grader
Ger vid 50 grader 4.5W tomgångsförlusteffekt per transistor.
Och det klart vid 100 grader blir det mer.
Vet inte riktigt hur jag ska simulera att enbart trissorna blir varmare,
OP27 blir också varmare i simuleringen och över 50 grader strejkar LTSpice.
Ett bra kylelement är nog A och O.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Kan vi inte få reda på tomgångsströmmen hos transistorerna i din första koppling?
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
En grej värd att tänka på är att i en bil så måste elektroniken tåla större temperaturområde än t.ex. för hemmabruk.
Förutom att du behöver höja spänningen och kanske ordna symmetrisk matningsspänning så måste även matningen vara galvaniskt skild från bilens elsystem. Annars får du en jordslinga och får rejäla störningar i ljudet, förutsatt att signalkällan har kontakt med bilens elsystem. D.v.s. om du enbart tänkt kombinera med t.ex. en blåtandmottagare du bygger ihop med slutsteget så behövs inte galvanisk isolation.
Det går i nödfall att klara sig utan galvanisk isolation men det kräver en massa andra specialåtgärder. Stereon som är signalkälla måste vara monterad isolerad från chassit och både jord och +12V måste skickas genom lindningarna på en lagom stor 1:1-trafo (typ t.ex. trafo för att ansluta högtalare till gamla TV-apparater med nätspänningförande chassi), och dessutom måste antennen vara isolerad för ljudfrekvenser, t.ex. genom att använda antenningångsmojängen från en TV med nätspänningsförande chassi. Som bonus kan du då inte använda ingångar för belysning, direkt plus separat från plus över tändning osv.
Förutom att du behöver höja spänningen och kanske ordna symmetrisk matningsspänning så måste även matningen vara galvaniskt skild från bilens elsystem. Annars får du en jordslinga och får rejäla störningar i ljudet, förutsatt att signalkällan har kontakt med bilens elsystem. D.v.s. om du enbart tänkt kombinera med t.ex. en blåtandmottagare du bygger ihop med slutsteget så behövs inte galvanisk isolation.
Det går i nödfall att klara sig utan galvanisk isolation men det kräver en massa andra specialåtgärder. Stereon som är signalkälla måste vara monterad isolerad från chassit och både jord och +12V måste skickas genom lindningarna på en lagom stor 1:1-trafo (typ t.ex. trafo för att ansluta högtalare till gamla TV-apparater med nätspänningförande chassi), och dessutom måste antennen vara isolerad för ljudfrekvenser, t.ex. genom att använda antenningångsmojängen från en TV med nätspänningsförande chassi. Som bonus kan du då inte använda ingångar för belysning, direkt plus separat från plus över tändning osv.
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Har byggt flera varianter av Electors slutsteg. Bara att konstatera om förstärkaren fungerade som nybyggen tog det inte så många år innan förstärkaren började självsvänga. Slarvade man med kylningen av effekttransistorerna tog det inte så lång tid innan det började ryka. Har för mig att jag fortfarande har en hel flyttlåda med misslyckade eller skrotade Elector projekt.
Tycker man att det är kul att bygga kan man ge sig på projektet föreslagsvist varianten med IGBT transistorerna. Allt om Electronik nr 11 19993 sid 18 till 24 varianten som heter Crescendo bör man undvika eftersom den självsvänger friskt.
Ps själv är jag lite allergisk mot Gissbergs byggen.
Tycker man att det är kul att bygga kan man ge sig på projektet föreslagsvist varianten med IGBT transistorerna. Allt om Electronik nr 11 19993 sid 18 till 24 varianten som heter Crescendo bör man undvika eftersom den självsvänger friskt.
Ps själv är jag lite allergisk mot Gissbergs byggen.
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Jag lade projektet på is och köpte en sony-förstärkare från Amazon för 600kr
Men det är intressant att det faktiskt är en hel del mer att tänka på när det ska fungera bra i en krävande miljö.
Jag har dc/dc-omvandlare som är isolerad på utgången och jag hade min ARCAM alfa i bilen ett tag som jag matade
med den omvandlaren. Ljudet blev enormt bra.
Men det är intressant att det faktiskt är en hel del mer att tänka på när det ska fungera bra i en krävande miljö.
Jag har dc/dc-omvandlare som är isolerad på utgången och jag hade min ARCAM alfa i bilen ett tag som jag matade
med den omvandlaren. Ljudet blev enormt bra.
-
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
slutsteg till bilen max effekt
Hur stor effekt kan man max få ut med 2 ohms högtalare( 2st 4 ohm i parallell). Bryggkopplad förstärkare (mosfet) och 13 volt drivspänning (vanligt i personbilar).
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Om du har samma impedans utan bryggkopplat som med bryggkopplat får du ut 4gg mer effekt ungefär.
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Du kanske kan få ut 50W fast det låter nog inte så bra.
En enda frekvens kanske går bra om det är sinus.
Om du gillar 500 Hz ...=)
En enda frekvens kanske går bra om det är sinus.
Om du gillar 500 Hz ...=)
Re: Bygga slutsteg till bilen eller köpa färdigbyggt?
Labbar i LTSpice med den här diskreta förstärkaren.
Den verkar bete sig som en tänkbar variant att labba med på kopplingsdäcket.
Återkopplingen från sista steget till drivsteget sätter förstärkningen till ungefär 4ggr. så op-förstärkaren behöver
mata med ca: 4ggr mindre signal än vad som kommer ut över högtalaren.
Den verkar bete sig som en tänkbar variant att labba med på kopplingsdäcket.
Återkopplingen från sista steget till drivsteget sätter förstärkningen till ungefär 4ggr. så op-förstärkaren behöver
mata med ca: 4ggr mindre signal än vad som kommer ut över högtalaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.