Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av EasyRider »

Köpte mig en ny tig-svets. Inget fancy märke. Som alla andra svetsar som.inte kostar 20k och upp tillverkad i kina.
Men när jag packade upp den så vägrar den starta plasmabågen. Den kör hårt med HF-tändningen och ibland så tänds kort en plasma som oftast dör ut. Lever bara en bråkdel av en sekund.

1 gång på 10 så får jag faktiskt en fin plasma och detta är enbart då jag kör med knappen på tigbrännaren. Med pedal där man rampar upp strömmen har det aldrig startat.
Ovan gäller DC.

För AC så tände den faktiskt något oftare.

Med detta sagt aå har jag ett ärende hos leverantören men jag hade behövt svetsen igår.

Har läst på internet att det ibland kräva att man öppnar upp svetsmaskiner för att sjutera ett tändgap och som jag förstod det så är detta inte gapet som menar mellan volframpinnen och materialet utan ett gap inne i maskinen där överslaget sker om HF- tändningen inte når arbetsstycket.

När jag försöker starta så ser jag tydligt spänningsöverslaget ske inne i maskinen samtidigt som det sker mellan volfram o mtrl.

Är det någon som justerat detta någon gång som skulle vilja förklara detta för mig? Finns det andra saker att testa att justera för att slippa skicka tillbaka eländet?

Tack
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av tecno »

Gör det som du har läst..... öppna - kolla - justera
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av Klas-Kenny »

Vore ju lämpligt att tala om vad det är för modell på maskinen också, kan ge fler tips.

Men, du nämner väldigt mycket plasma.
Jag trodde du menade plasmaskärare, men du menar helt enkelt att den inte tänder någon ljusbåge?


Se till att arbetsstycket du ska svetsa i är ordentligt jordat, att jordklämman verkligen har kontakt.
Se till att elektroden är väl rengjord.

Tänder den om du gör en "skraptändning", alltså du nuddar elektroden vid arbetsstycket? Googla "scratch start TIG" om du vill se hur jag menar.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av EasyRider »

tecno skrev: 2 november 2021, 09:58:03 Gör det som du har läst..... öppna - kolla - justera
Tyvärr är det inte så lätt då jag inte hittat någon beskrivning bara löst "prat" på nätet. Det e därför som jag vände mig hit ifall det var någon som kunde förklara vad det faktiskt är man gör. Bänder man isär något så gnistgapet blir större där.som överslaget sker?? Har aldrig behövt göra detta på någon annan svets. Helt nytt för mig.
Klas-Kenny skrev: 2 november 2021, 11:06:45 Vore ju lämpligt att tala om vad det är för modell på maskinen också, kan ge fler tips.

Men, du nämner väldigt mycket plasma.
Jag trodde du menade plasmaskärare, men du menar helt enkelt att den inte tänder någon ljusbåge?


Se till att arbetsstycket du ska svetsa i är ordentligt jordat, att jordklämman verkligen har kontakt.
Se till att elektroden är väl rengjord.

Tänder den om du gör en "skraptändning", alltså du nuddar elektroden vid arbetsstycket? Googla "scratch start TIG" om du vill se hur jag menar.
Det är en stamos. Jag tror stahlwerk har "samma" modeller fast med deras egna namn då. En ac/dc 220A.
Ja jag aäger plasma, men ljusbågen är det jag menar. Jag vet inte om de e samma sak eg.

Nej den tänder inte på skraptändning. Allt är jordat ordentligt, jag har t.om försäkt tända emot jordklämman. Har lossat och monterat alla analutningar åtskilliga gånger för att vara aäker på att de verkligen tagit.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av EasyRider »

Stamos s alu 220 pro
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av StureS »

Tror du inte riktigt vet vad "plasma" är.
https://www.faktabanken.nu/hurvarmt.htm
Hur som helst finns det inget i någon vanlig svets som innebär "plasma"
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av Klas-Kenny »

EasyRider skrev: 2 november 2021, 15:57:27 Nej den tänder inte på skraptändning. Allt är jordat ordentligt, jag har t.om försäkt tända emot jordklämman. Har lossat och monterat alla analutningar åtskilliga gånger för att vara aäker på att de verkligen tagit.
Om det inte ens händer någonting om du håller elektroden *emot* jordklämman, då är uppenbart någonting fel, ja. Då lär justering av gnistgapet knappast hjälpa.
Låter inte som att den ger någon ström ut.

Fungerar den i pinnsvets-läget?
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av Formax51 »

Händer det något... låter det som den försöker tända ?

Har en ENVIX .. och märker att den kan vara tjurig om inte elektroden är riktigt ren.. trasslar det brukar jag dra elektroden en gång mot materialet innan jag tänder.. du krånglar det aldrig..
kan vara värt att prova om symptomen är den samma
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av svanted »

StureS skrev: 2 november 2021, 16:00:25 Tror du inte riktigt vet vad "plasma" är.
https://www.faktabanken.nu/hurvarmt.htm
Hur som helst finns det inget i någon vanlig svets som innebär "plasma"
du har nog fel,
en ljusbåge bildar fria joner av luften e.g. plasma
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av svanted »

1 gång på 10 så får jag faktiskt en fin plasma och detta är enbart då jag kör med knappen på tigbrännaren. Med pedal där man rampar upp strömmen har det aldrig startat.
Ovan gäller DC.
förstår inte det,
tänds inte HF bågen då du trycker på knappen? den ska bara starta och gå i någon sekund eller till svetsströmmen startat...
HF pulsen skapar en jonkanal för svetsströmmen som ska tända i den,
pedalen styr ju hur mycket ström som som ska gå i "svetsströmmen"
har du bra kontakt i jordkabeln i maskinen,
TIG behöver + i jordkabeln för att inte elda upp elektroden.
men det kanske styrs internt i svetsen.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av MNorrgren »

Kan du ta en bild på hur allt är inkopplat och hur du har ställt in alla rattar på den? Kan vara så enkelt som en inställning som är fel!! Ibland är det enklaste sakerna

Har du anslutit gasen som du ska? Har du gasflöde? Finns svetsar som inte ger någon ström om du inte har gas in till svetsen…

Vad har du för strömstyrka? Hur många ampere har du ställt den på?

Vad har du för elektrod och hur har du kopplat den? Elektrod till negativ och jordklömman till plus?

Den fungerar ju på det viset att du har Hf-tändning, det är bra! Men frågan är varför du inte kan tända en ljusbåge? Antingen är något trasigt men jag gissar på att du måste justera en inställning på den!

Hur gammal är den? Har den någonsin fungerat? Som annan frågade, fungerar det med pinnsvets på den?

Hur ser din elektrod ut, hur ser handtaget ut? Osv…


Ta foto på allt, lägg upp. Ta så skarpa och detaljerade bilder du kan!
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av EasyRider »

StureS skrev: 2 november 2021, 16:00:25 Tror du inte riktigt vet vad "plasma" är.
https://www.faktabanken.nu/hurvarmt.htm
Hur som helst finns det inget i någon vanlig svets som innebär "plasma"
Okay
jag skall vara noga med att använda ljusbåge i fortsättningen....
Klas-Kenny skrev: 2 november 2021, 16:52:43
EasyRider skrev: 2 november 2021, 15:57:27 Nej den tänder inte på skraptändning. Allt är jordat ordentligt, jag har t.om försäkt tända emot jordklämman. Har lossat och monterat alla analutningar åtskilliga gånger för att vara aäker på att de verkligen tagit.
Om det inte ens händer någonting om du håller elektroden *emot* jordklämman, då är uppenbart någonting fel, ja. Då lär justering av gnistgapet knappast hjälpa.
Låter inte som att den ger någon ström ut.

Fungerar den i pinnsvets-läget?

Sorry, felformulering. Jag försöker snabbt tända ljusbågen emot jordklämman men inte att hålla volframpinnen emot. någon gång på 10 så lyckas jag får igång en ljusbåge, men annars är det bara HF-gnistorna som syns.
De gånger jag försökt skraptända så har det inte resluterat i en ljusbåge, men jag har lyckats att smälta fast volframpinnen ett par gånger i materialet då jag försökt att starta den genom att hålla extremt nära materialet för att se ifall det skulle hjälpa.


Så det finns ström i maskinen, men den kommer inte igång mer än någon gång på 10.
svanted skrev: 2 november 2021, 18:34:22
1 gång på 10 så får jag faktiskt en fin plasma och detta är enbart då jag kör med knappen på tigbrännaren. Med pedal där man rampar upp strömmen har det aldrig startat.
Ovan gäller DC.
förstår inte det,
tänds inte HF bågen då du trycker på knappen? den ska bara starta och gå i någon sekund eller till svetsströmmen startat...
HF pulsen skapar en jonkanal för svetsströmmen som ska tända i den,
pedalen styr ju hur mycket ström som som ska gå i "svetsströmmen"
har du bra kontakt i jordkabeln i maskinen,
TIG behöver + i jordkabeln för att inte elda upp elektroden.
men det kanske styrs internt i svetsen.

HF tänds både vid användning av pedal & vid anvnädning av knapp. Men då jag kopplar bort pedalen och kör bara knappt tycker jag det tänds en ljusbåde oftare än med pedal. Då tänker jag att det kanske beror på att det är omöjligt att gå från 0 till avsedd ström utan att rampa upp den med pedalen. medans knappen slår till direkt. Jag vet inte om jag lyckats få en ljusbåge oftare då jag har den inställd på högre ström.
Jag tror jag har bra kontakt överallt. då jag har varit på alla kopplingarna flera gånger och tvättat och kontrollerat m.m. m.m. (Men man vet ju aldrig :/ )

jag kan inte justera + & - på maskinen mer än att ställa in parametrar så som AC / DC, MMA,. samt pulswidth, basström, duty cycle m.m. m.m. Jag antar att maskinen är såpass designad att den får korrekt spänning på kontakterna som finns iom att jag ställer in den på et visst sätt. annars är det bara skicka tillbaka maskinen då den är helt värdelös :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32564
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 2 november 2021, 16:52:43 Fungerar den i pinnsvets-läget?
Du glömde att svara på detta.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av EasyRider »

MNorrgren skrev: 2 november 2021, 19:13:37 Kan du ta en bild på hur allt är inkopplat och hur du har ställt in alla rattar på den? Kan vara så enkelt som en inställning som är fel!! Ibland är det enklaste sakerna

Har du anslutit gasen som du ska? Har du gasflöde? Finns svetsar som inte ger någon ström om du inte har gas in till svetsen…

Vad har du för strömstyrka? Hur många ampere har du ställt den på?

Vad har du för elektrod och hur har du kopplat den? Elektrod till negativ och jordklömman till plus?

Den fungerar ju på det viset att du har Hf-tändning, det är bra! Men frågan är varför du inte kan tända en ljusbåge? Antingen är något trasigt men jag gissar på att du måste justera en inställning på den!

Hur gammal är den? Har den någonsin fungerat? Som annan frågade, fungerar det med pinnsvets på den?

Hur ser din elektrod ut, hur ser handtaget ut? Osv…


Ta foto på allt, lägg upp. Ta så skarpa och detaljerade bilder du kan!

Skall göra det nästa gång jag har vägarna förbi verkstaden.

Gasen är inkopplad och ger flöde. ca 10-12L / minut. Jag kan testa och se ifall det är så att om det sitter en sådan sensor att den kräver högre.

Har testad med ströminställning på allt ifrån 30 till 219.

Kan inte ställa in polaritet på maskinen då jordklämman har en speciell plats och tigbrännaren har en specialkoppling.

Pinnsvets inte testat.

Maskinen är helt ny

Den har inte så mycket avancerade inställningar.
Startström - maxström - basström (används vid pulsning) - slutström - puls frekvense - duty cycle - post gas - clean width

samt knappar:
MMA/TIG
AC /DC
2T / 4T
Pulsning
pedal on/off

clean width vet jag inte vad det är för något faktiskt.
EasyRider
Inlägg: 356
Blev medlem: 10 juli 2009, 13:03:50

Re: Ny svets vägrar tända plasman, enbart HF...

Inlägg av EasyRider »

säter skrev: 3 november 2021, 12:16:19
Klas-Kenny skrev: 2 november 2021, 16:52:43 Fungerar den i pinnsvets-läget?
Du glömde att svara på detta.
Jag har inte testat pinne.
Skriv svar