Kylskåp med minusgrader

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
yggdrasil1
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 oktober 2021, 16:20:43

Kylskåp med minusgrader

Inlägg av yggdrasil1 »

Jag har ett cylinda kylskåp K2285 från 2015. För några veckor sedan började det att bli minusgrader i kylen. ca -6 grader.
Det hjälpte inte att jag drog ned termostaten på ett minimum det är ff minusgrader.

Kylteknikern som var på besök påstår att det är läckage i kylsystemet och att det bara är att skrota det eftersom allt är inplastat och inte går att laga.
Uppträder en kyl på det viset vid läckage av köldmedia?

Nån som vet?
footman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2021, 09:48:44

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av footman »

Ja, det är ganska vanligt. När systemet har för lite köldmedia blir det lågt tryck i förångaren och därmed också låga temperaturer.

Kostnaden för att fylla på köldmedia i skåpet(ofta finns inte längre någon anslutning)och kontrollera täthet/reparera läckaget är säkert större än vad skåpet är värt.

Kyltekniker med servicebil, köldmedia och vakumpump, och reservdelar kostar en del tyvärr.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av StureS »

Footman skrev: "När systemet har för lite köldmedia blir det lågt tryck i förångaren och därmed också låga temperaturer."

Intressant. Om man då har noll köldmedia, kan man då komma ner i temperatur till absoluta nollpunkten?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av TomasL »

Nja, vid köldmediebrist blir det tvärtom, inte tillräckligt med köldmedia för att koka av och kyla förångaren, även om trycket är lågt så blir temperaturen hög.

Så nej, det kan knappast vara köldmediabrist.

Är det ett kombiskåp med både frys och kyl.
Är det samma temperatur i hela kylskåpet.

Kontrollera om kompressorn stannar med termostaten.

Är det ett kombiskåp, så kan det faktiskt vara så att isoleringen mellan frys och kyldelen är kass, och då kan man få minusgrader i vissa delar av skåpet.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av StureS »

TomasL: Ditt svar finner jag mer rimligt!
Om det är ett kombiskåp (Kyl/Frys) med enbart en kompressor så har jag varit med om att ventilen som ska växla kylan mellan kyl och frys fastnade i läge Kyl. Då blev det väldigt kallt i kylen, typ -6 grader. Att sedan öppna frysen efter två veckor borta var inte kul. Rumstemperatur där!

Googlade på Cylinda kylskåp K2285. Det är enbart ett kylskåp. Då borde det vara termostaten som har fastnat. Har du en multimeter så felsök! Det går att fixa!
footman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2021, 09:48:44

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av footman »

Jag får ändra mig angående mitt tidigare svar, för låg temp i kylskåpet är(åtminstone enligt litteraturen) en följd av köldmediebrist, men inte av orsaken som jag uppgav. Förklaringen nedan är den bästa jag hittade.

https://www.nettoparts.se/shop/diy-fels ... 004s1.html
Fel i kylsystemet
Felet kan bero på att kylsystemet är defekt. Detta felet kan bero på att det fattas kylmedel, att kompressorn inte gör det som den ska, eller att det är en blockering/tillstoppning i ett kylrör. Eftersom termostaten fungerar vid minusgrader, vill det att det fattas kylmedel eller att kompressorn inte gör det som den ska, resultera i att kylskåpet blir för kallt. Se eventuell exemplet nedan, för att bättre kunna förstå problemet.

Var uppmärksam på att detta inte är ett fel du kan lösa själv. Fel i kylsystemet ska alltid repareras av en auktoriserad kyltekniker.

Exempel:
Termostaten slår först av kompressorn när förångarplattans temperatur är -7 grader och slår först på kompressorn när temperaturen är +3 grader. Vid normal drift kommer detta att ge en genomsnittlig temperatur i kylskåpet på 5 grader (det här är mätt på varorna i mitten av skåpet och inte luften – läs avsnittet ”Temperaturinställing” på den här länken, för korrekt temperaturmätning).
På grund av bristen på kylmedel kan kylskåpet, vid jämn 100% normal drift, ge en maximal förångartemperatur på -5 grader. Termostaten kommer därför inte att koppla bort kompressorn och skåpet kommer därför att köra och därmed kyla konstant. Som ett resultat kommer det att vara för kallt i kylskåpet - i vissa fall kommer frost även att förekomma i kylskåpet.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av StureS »

Vill du laga skåpet?
footman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2021, 09:48:44

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av footman »

Nej, moderna kylskåp är jättesvåra att jobba med. Att hitta en läcka på ett kylskåp(även om man lyckas täta den) skulle nog kosta mer än ett vanligt 6 år gammalt kylskåp är värt. Timkostnad för en kyltekniker ligger på runt 700kr/timme, en servicebil/framkörning kostar kanske 500kr, och en ny kompressor kanske 3000kr(exempel för vad delar kostar, läckan kan vara här men också på andra platser). Ska man tömma och fylla samt vakuum testa och fixa pappersarbetet går det nog någon timme.

Det känns tråkigt, men rekommendationen är nog att köpa nytt...
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av StureS »

Det är ingen "läcka". Det är termostaten som har gett upp och blivit ihopsvetsad. Varför ge upp? Ta fram multimetern, dra fram skåpet, dra ur kontakten, hitta termostaten och mät! Jag skulle älska ett sådant uppdrag!
Ge inte upp!
footman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2021, 09:48:44

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av footman »

Håller med, har du lust att lära dig mer om ditt kylskåp och kanske ha möjlighet att rädda en gammal pryl, så go for it!

(Jag vill bara inte att du ska stå med en kylfaktura på 3000kr i handen och en ledsen kyltekniker som berättar att det inte är något han kan göra)
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av StureS »

Ett praktexempel på hur man lurar människor enbart av ren lathet!
Samma sak händer med bilservice, troligen också med husdjur med mera.
Lär dig felsökning! Det är vägen från alla idioter som ljuger enbart därför att de är lata!
Låt ingen "expert" tala om för dig vad du ska göra!
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av SM4UKE »

Föräldrarnas kyl blev stendöd (förutom lampan). Minns inte åldern men tillräckligt gammal för att det skulle kännas tveksamt att ta dit någon för att felsöka. En bra grej med lite äldre kylskåp är att de har mekanisk termostat istf något jobbigt elektronikkort. Vi vet ju alla här hur hemskt det är med elektronik. 8) Fanns ju inget att förlora så jag byglade termostaten varpå kompressorn snällt startade och det började även kyla. En lokal vitvarufirma hade en termostat att sälja, tror den kostade i storleksordning 350 kr. Den kylen funkar f.ö. fortfarande. Tyvärr har kvaliteten på vitvaror blivit så rutten att det nog är väl värt att hålla något gammalt vid liv. Känns tveksamt om det går att räkna hem något energisparande genom att byta något gammalt väl fungerande till något nytt, som säkert är energisnålare, men som ändå inte håller speciellt länge. Räknar man dessutom med miljöpåverkan av att skrota något fungerande och nytillverkning känns det ännu mer tveksamt. Nä, laga i stället.

I fikarummet på jobbet fick en kombinerad kyl/frys samma problem som TS. Där blev det inköp av ett nytt. Funderade ett tag på om det var något att ta reda på men för egen del kände jag inget behov av någon extra kyl/frys och kom inte på någon i bekantskapskretsen heller.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av TomasL »

skåpet är från 2015, hemförsäkringen gäller med lite åldersavdrag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av TomasL »

footman skrev: 26 oktober 2021, 18:06:16 Jag får ändra mig angående mitt tidigare svar, för låg temp i kylskåpet är(åtminstone enligt litteraturen) en följd av köldmediebrist, men inte av orsaken som jag uppgav. Förklaringen nedan är den bästa jag hittade.

https://www.nettoparts.se/shop/diy-fels ... 004s1.html
Jo en kort stund kan det vara så, om inte termostaten mäter lufttemperaturen.
Dock, till slut blir det för lite för att kyla överhuvudtaget.
Så, nej, det tror jag inte är felet överhuvudtaget.

Kontrollera termostaten, så att den faktiskt fungerar, det är trots allt det vanligaste felet.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av Danny »

Det är mekanisk termostat i det skåpet.
Termostaten är vanligaste problemet.
Kyler den inte på hela kylplattan och kompressorn går konstant
har du gasbrist eller ventilfel i kompressorn.
Skriv svar