Kylskåp med minusgrader

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av TomasL »

Ventilfel eller brist blir det varmt och inte kallt i skåpet.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av Danny »

Det kan bli minusgrader i skåpet vid gasbrist eller ventilfel (Även strypning i systemet).
Termostatens avkännare/kapilärrör är oftast plaserad i slutet av förångaren.
Är det dålig ork i kylsystemet kommer den inte ner i ca -28grader som behövs för att termostaten ska slå av.
Dock brukar man även märka av detta genom att det bildas en enda stor isklump efter insprutningen efter ett tag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av TomasL »

Ok, då mäter inte termostaten lufttemperaturen i skåpet, utan något annat.
Hm, konstruktionsfel tycker jag.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av Danny »

Alla hushållskylar med mekanisk termostat (som jag kommit ut på) mäter av förångarens temperatur.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju för att slippa separat avfrostningsgivare. Annars om det kom för mycket frost på förångaren så skulle kompressorn aldrig stanna eftersom lufttemperaturen inte sjunker, särskilt med lite dåliga dörrpackningar eller glipa på dörren.
footman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2021, 09:48:44

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av footman »

StureS skrev: 26 oktober 2021, 18:47:36 Ett praktexempel på hur man lurar människor enbart av ren lathet!
Samma sak händer med bilservice, troligen också med husdjur med mera.
Lär dig felsökning! Det är vägen från alla idioter som ljuger enbart därför att de är lata!
Låt ingen "expert" tala om för dig vad du ska göra!
Den här kommentaren är bara elak och kränkande, på flera sätt. Jag har anmält den till admin.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av Glenn »

Känns ju dock som att det FÖRSTA en kyltekniker<tm> bord ekolla är just termostaten ? ..det är ju det logiska felet, även om det nu kan vara annat med.

Jag har bytt termostat i kylskåp själv flera gånger,bårde när dom inte blivit kalla, och när dom blivit för kalla.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av StureS »

footman skrev: 27 oktober 2021, 07:44:58
StureS skrev: 26 oktober 2021, 18:47:36 Ett praktexempel på hur man lurar människor enbart av ren lathet!
Samma sak händer med bilservice, troligen också med husdjur med mera.
Lär dig felsökning! Det är vägen från alla idioter som ljuger enbart därför att de är lata!
Låt ingen "expert" tala om för dig vad du ska göra!
Den här kommentaren är bara elak och kränkande, på flera sätt. Jag har anmält den till admin.
Nu får du ge dig! På vilket sätt kränkte jag en individ här?
Det är dags att kalla saker för deras rätta namn och inte blint tro på "experter".
Så här ungefär:

To get some perspective on that: Sit somewhere, where lots of different people meet - for example in a bigger shop or in the public transport - do not look just inside your social bubble. Look at them for about an hour and try to guess how "an average" person looks and what is their mental capacity. It is a sad realization, where the average lies....
Now becomes the cruel part: Realize, that HALF of the population is BELOW that.
If you have access to statistics, they might really help... Look up, what percentage of population has what level of education completed.... I found out, that even though nearly all of the people in my social bubble have college degree, only one-in-eight people in my country has it. On the other hand, 18% of the people here have only elementary education.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av breflabb »

StureS satte tydligen fingret på en öm punkt
Men verkligheten är inte bättre än så tyvärr. Sen får man göra hur många anmälningar som helst
Det finns " reparatörer ", men det finns även skojare som vill göra det enkelt för sig.
Och jag har också dålig erfarenhet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av Glenn »

Jag gissar att footman uppfattade kommentaren riktad mot sej själv, men jag tror inte StureS menade den så.

Jaja, jag gissar bara.


Att företagt inte vill reparera saker är ju iaf ett problem, minns i min ungdom på den tiden TV-apparater faktiskt var dyra hur en bekant hade varit till en
TV-handlare med sin trasiga 28" B&O-TV, TV-handlaren sa att den inte lönade sej att reparera och sålde på dom en ny TV.

Då jag hade en 14" TV på mitt rum så ville jag gärna ha 28"-TV'n och fick den, och satte igång att försöka laga den med mina kunskaper jag hade som, ja
vad kan jag ha varit ? 14 ? 15 ? ..Jag konstaterade att den första säkringen vid nätintaget var paj, bytte den och den small av direkt, följde strömmens väg och
insåg att det satt två dioder där, lödde loss och kontrollmätte, tvärkortis i den ena, bytte ut båda två mot ett par jag hade liggandes (bortlödda från nåt annat)
och satte i ny säkring, TV'n funkade.

Jag med mina begränsade kunskaper hade alltså lagat TV'n på typ 30 minuter, TV-firman sa att det inte lönade sej.. Där och då insåg jag att det där med
att ett företag sagt "lönar sej inte" eller "går inte" skulle man inte ta så allvarligt på.
Chrille1H
Inlägg: 7
Blev medlem: 2 augusti 2017, 20:58:25

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av Chrille1H »

Det är absolut så att det kan vara köldmediebrist i skåpet, eller lika gärna en dålig kompressor. Termostaten bryter vid minusgrader på förångaren, typiskt mellan -10 till -25 grader. Vid brist så blir inte hela förångaren tillräckligt kall, samma förhållande vid dålig kompressor. Eftersom givaren på termostaten sitter på förångarens varmaste sida så blir ej temperaturen tillräckligt kall för att termostaten skall bryta. Kompressor går hela tiden och paradoxalt nog fryser det i kylen. Det tror jag är förhållandet i ditt skåp.
sparven
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 februari 2024, 11:26:35

Re: Kylskåp med minusgrader

Inlägg av sparven »

Jag har samma kylskåp med samma problem. Skulle vilja ta ut och felsöka termostaten men vet inte hur jag ska få ut den.
Skriv svar