Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av tokfan »

Hej!
Jag blev att klura på en sak när jag skulle sova.
Om man bygger en testutrustning som ska kontrollera att man har 230V på vissa trådar.
Är det bara att koppla in 230V på ADCn på mcun och läsa av där eller kan värdet bli fel?

Skojade!

Men hur gör man det i vanliga fall?
Transformerar ner signalen nå jävulskt?
Finns det färdiga lösningar?
Går ju att mäta lätt med multimeter men jag vill lära mig hur ni stora grabbar jobbar.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av rvl »

Finns faktiskt appnötter där man kopplar nätspänning via ett tillräckligt stort motstånd direkt till ADC ingången och that's it.
Ingångens ESD skyddsdioder ser till att spänningen hålls oskadlig.
Men, då ska kretsen i övrigt vara "elsäkert kopplad" och kapslad.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av AndLi »

Det finns nog lika många lösningar som varianter på problemet och dess specifika förutsättningar.

Optokopplare, spänningsdelare av något slag, relä och läsa kontakten... osv
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av MadModder »

Sist jag behövde kolla det använde jag en gammal mobilladdare från skrotlådan. 5V ut när 230V fanns tillgängligt. :D
Eller ja, när det fanns något mellan 90 och 250V, så det var bara ja/nej och inte spänningsnivån.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av Swech »

Sätt en liten kretskortstrafo 230V - 5V , likrikta och dela ned med lämpliga motstånd + zener

Swech
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av Glenn »

Ska man bara detektera skulle jag använda ett relä, ska man dessutom kontrollera nivån är det väl bättre med en trafo.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av tokfan »

Tack för tips!
Relä låter ju enklast om man bara ska kolla att spänning finns.
Visste inte ens att det fanns reläet med 230V på spolen.
Har rätt dålig koll på elmaterial och även elscheman har jag insett.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av Icecap »

Jag löste det med optokopplare i ett produkt jag var inblandad i.

Den kände av 230V vid att ha först en likriktare (1N400x), sedan ett seriemotstånd som ville ge en max LED-ström på ung. 0,5mA. Se till att seriemotståndet tål arbetsspänningen, evt. vid att ta fler i serie.

På lågspänningssidan lade jag en konding över utgångstransistorn och använde ett ganska svag pull-up motstånd, 0,1mA max ström. Kondingen var för att glätta och ge DC-signal, kanske 1uF.

Har fungerat i alla åren utan problem.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av psynoise »

Jag gav mig på optokopplare en gång men resultat var inte tillfredsställande när jag väl beräknade worst case över vilken inspänning som behövdes för detektion. Spridningen på CTR hos optokopplaren gjorde att inspänningen kunde vara väldigt liten för vissa exemplar av optokopplaren och väldigt stor för andra. Spänningsdelare och ADC på primärsidan är nog enklare.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av Marta »

Opto funkar fint. Motstånd och zener i serie med inkommande 230V samt motstånd och motvänd diod över opto. Har inte räknat på worst case, men det har fungerat under lång tid. Är samtidigt 50Hz tidbas åt en klocka och avkänning när nätspänning försvinner för att då släcka och räkna på processorns oscillator.

Relä är enkelt, men tänk på att AC-relä alltid brummar.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av limpan4all »

Allt hänger på hur noggrant du behöver mäta (som vanligt).
Den simpla lösningen är att ta en seriekondensator ett seriemotstånd samt en diod en filterkondensator och ett bleadermotstånd samt en optokopplare. Då vet du att det finns en AC spänning (över typ 150V AC) men egentligen inget mera.

Vill du verkligen veta så finns det några modeller.
Först en transformator för att få galvanisk åtskillnad (inte alltid nödvändigt men alltid en bra ide).
Göra en spänningsneddelare och likrikta samt filtrera mäta på spänningen via A/D eller bara ha en OP-AMP som komparator eller att anta att crestfaktorn är "normal" och bara använda DC nivån som representation på AC nivån.

Först en transformator för att få galvanisk åtskillnad (inte alltid nödvändigt men alltid en bra ide).
Sedan en spänningsneddelare och en ideal likriktare med en OP-AMP sedan in på A/D omvandlaren, mät spänningen typ 500ggr per sekund och räkna ut vad den är egentligen.

Proffslösningen. Börja med en spänningsdelare så att sekundärspänningen hamnar på en volt eller så. Tag en precisionstrafokärna med omsättningen 1:1 men några tusen varv på primär och sekundärlindningarna.
Sedan signalkonditonerar du det hela för att få rätt "amplitudsving" lägger på en stabil (vanligen relaterad till A/D Vref) offsettspänning för att få den inom din A/D range, sedan samplar du med 50ksample per sekund eller mera samt räknar ut nätspänningen, du kan då få ut en hel del mera med lite signalbehandling.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av bruka »

Om du bara ska kolla om spänning finns så bör det funka med att ta innehållet av en beröringsfri testpenna så blir det ju säkert.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av svanted »

tycker du det är ett bra svar till?
Om man bygger en testutrustning som ska kontrollera att man har 230V på vissa trådar.
pfyra
Inlägg: 345
Blev medlem: 8 mars 2015, 14:14:44
Ort: utanför Karlstad

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av pfyra »

@svanted: Det är väl ett alldeles utmärkt svar. En beröringsfri testpenna är ju, per definition, "en testutrustning som ska kontrollera att man har 230V på vissa trådar.". Dock behöver den modifieras en aning om man vill ha in resultatet i en mcu, som ju TS vill.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Läsa av spänning 230v och få in det i en mcu?

Inlägg av bruka »

Precis, i sin andra kommentar i tråden antyder han att han bara behöver veta om det är spänningsatt.
Har sett i ett annat forum en som gjorde precis så och tog ut signal till en arduino eller liknande.
tokfan skrev: 26 oktober 2021, 13:03:57 Relä låter ju enklast om man bara ska kolla att spänning finns.
Skriv svar