Radio-scanners på forumet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Radio-scanners på forumet

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Hur många på elektronikforumet är intresserade av scanners för att lyssna på t.ex flygplan, lokala företag mm?
Märker att det är en del trådar här om radioutrustning, nu senast walkie talkies och kristaller. :)

Lyssnar en del, men just nu verkar det inte finnas något bra svensk forum att utbyta erfarenheter på?
Använder mig av https://www.frekvenslista.se/ för att hitta frekvenser men forumet där verkar inte särskilt aktivt.

Kanske något för denna sida att ha en kategori för, eventuellt för all sorts radio?
Allmänt upprop av intresserade... Samt diskussion direkt här i tråden?
footman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2021, 09:48:44

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av footman »

Jag lyssnade mycket förr, men det är inte så mycket från mitt nuvarande boende av geografiska orsaker. Tror många av frekvenserna i listan inte används längre, många företag har gått över till mobiltelefoni istället(tex Taxi).
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av RADIOT »

Lyssnar rätt mycket på sjö och flyg VHF.
Tyvärr så är ju frekvenser färskvara,
så en lista som har några år på nacken utan
uppdateringar är ofta värdelös.

Ex: På många listor på nätet så ligger det
fortfarande S70 + S80 frekvenser för Polis,
Ambulans och Räddningstjänst. Dessa system
fasades ut för många år sedan nu.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av mcrj »

ham.se om du inte hittat den än.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av farbrorvattenmelon »

RADIOT: Visst är listor färskvara, det verkar saknas något svenskt aktivt publikt community kring dem. Frekvenslista.se uppdateras och har ett forum, men det är inte särskilt aktivt.

mcrj: ham.se är mer för sändande radioamatörer? De har ett scanningforum, som har typ åtta trådar.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av Bjaellerud »

På HAM .se har jag försökt få igång en lyssnar och skanningskategori, men intresset verkar dåligt.
https://ham.se/forums/scanning-mottagning.30/
Att byta (hemliga) frekvenser med varandra vore kul men verkar inte finnas intresse.
Radiolyssning är ett mycket stort ämne,
På kortvåg finns massor att lyssna men många hr nuförtiden kraftiga störningar.
På VHF, 30 - 300 MHz finns massor, men blåljus finns ju inte mera. Det var väl det som lockade flesta förr, det fann och finns en uppsjö av kristallstyrda skannade mottagare för 68 - 88 MHz och i synnerhet 79 MHz polis.
UHF 300 - 3 GHz, lite svårare, kräver bättre antennläge, lågbrusigare mastoppsförstärkare, tjockare koaxkablar, och färre med lyssningsbara sändningar, förutom amatörradio i området 432 - 438 MHz. LPD radio av olika slag
Exempel är flygradio i bandet 118 - 137 MHz AM.
Flygfyrar: 75 MHz +- 108 - 118 MHz
Försvaret 138 -144 MHz och 240 - 328,6 MHz FM stridsflyg bl.a även NATO som sänder med AM.
MArin VHF 156 - 162 MHZ
Jaktradio 155 MHz +-
Lätt komradio vid vägbyggen etc 156,000 MHz
Att söka över till synes tyst frekvensområden kan resultera i att man hittar mystisk och hemlig trfik.
Bangårdsradio på UHF.
Marknät på flygplatser UHF
Vädersatteliter 400 MHz +-

Som lyssnare är det inte innehållet i vad man hör som är det intressanta utan tekniken bakom att lyckas höra något.

Det lär finnas stora mängder avancerarde kommunikationsradiomottagare med olika skanningsmöjligheter "där ute".

Själv har jag med ganska stort arbete funnit ett 30 tal aktiva frekvenser som försvaret använder vid luftstrid.

Vad behöver jag för antenn, kabel, förstärkare, är exempel på frågor som ett sådant forum kan ge svar på.

Att ladda hem PTS frekvenslist är ett bra första steg.

Roysan
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Bjaellerud: Tack för bra post!

27-88Mhz verkar mer eller mindre nedlusat med störningar och oanvändbart? Det enda jag hittat att lyssna på där är lastbilar på olika Åkeririks-frekvenser.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av Bjaellerud »

27 - 88 MHz, störningar säger du.
Men då måste du bo så till att det är mycket som stör.
Eller har en mottagare som inte tål det som finns i radioluften, jag nämnde att jag använder ett notschfilter för 88 - 108 MHz.
Samt ett HP filter 30 MHz, vill man höra 27 MHz kan ett sådant HP filter göras på 25 MHz.
Jag har skannat i bandet, på 27 MHz hör jag extremt sällan någon trafik, möjligen utländska långtradare som pratar sins emellan, men då på frekvenser som ligger mellan de 27 MHz frekvenser vi i Sverige har. Dvs man måste skanna med 5 kHz steg.
Skannar jag 31 MHz jaktradio kan radion stå tyst i en vecka även under älgjakten,
50 - 52 MHz amatörradio, endast utländska stationer om det blir en öppning, annars stendött i mina trakter, (Södra Värmland)
69 MHz licensfria frekvenser, enstaka trafik på anropsfrekensen 69,1875 MHz
Flygfyr på 75 MHz.
Lastbilar på några frekvenser 85 MHz.
Annars finns varken störningar eller trafik.

Under skogsbrandsommaren var det 2019?, fann jag den frekvens vattenbombarna körde, det var intressant. Mycket trafik.

Kanske är det så att skall man höra något på kommunikationsradiobanden idag så krävs störningsfrihet, TÅLAMOD, och ett ständigt lärande.
Och komradio stavas inte med C.......

Som pensionär kan jag lyssna, eller låta mina mottagare arbeta i lugn och ro. Något man drömde om i tiden för arbete.

På kortvåg är det kul att lyssna på piratradio på kvällarna
Mystery Radio 21 på 4860 - 4875 kHz AM.
Mike Radio 4900 - 49100 kHz AM
de kommer på lite olika frekvens på kvällarna.
Starka och faktiskt njutbara.

Roys SM4FPD
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av Klickmans »

Att lyssna på Radio är spännande, har gjort det i över 50 år nu.

Har lyssnat i många år precis som Roy, och man tröttnar aldrig på det om man har bra grejor.
Har även provat på RTL-Dongle, och då blir det ännu bättre eftersom man kopplar till datorn.
Men där jag bor nu går det inte att få upp tillräckligt bra antenner, så jag säljer det jag har.

Skulle ha lagt det under säljes här på forumet, men det blev aldrig så.

41015067.jpg
Bilder på min mottagare finns här: https://www.tradera.com/item/302072/506 ... ch-knappar

Mest lyssnat på Sjöräddning och Amatörbanden, men även SSB är intressant (3770/Danmark)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av Biker »

Ett tag kunde man lyssna på Rakel en del med sdr stickor.

I vissa områden missade man att lägga in krypto till en del handradios och då gick trafiken ut okrypterad till dom enheterna.

För dom som vet hur Rakel fungerar så var väl lyssningsmöjligheten begränsad men om det låg okryptade Rakel på en site som fick stora gruppanrop så kunde folk höra allt om det var en okrypterad Rakel som låg inne via den dataströmmen på den basen.

Rakel har ofta bara 2 km mellan baser i tätort så det är inte som gamla radionät , systemet liknar GSM med halvduplex förbindelser mot bas men har även DMO kanaler direkt mellan enheter
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av DennisCA »

Jag har ju aldrig gjort det, men på sistone har jag fått upp intresse för radioteknik. Jag håller just nu på och forska i möjligheterna att sätta upp en mast för egna FM och AM antenner och hur jag skulle bästa kunna integrera detta med coax-nätverket i mitt hus, som annars är oanvänt för tillfället.

Det är lite trixigt men ser ut som det är ska vara gångbart, det svåraste har varit att hitta en coax-splitter med rätt frekvensspan, jag hittade en som klarar 0,5 - 2000 mhz, sen lär jag behöva en förstärkare också. Man får mest respons på radioforum på engelska har jag märkt.

koax-splitter:
https://www.dxengineering.com/parts/dxe-mbs-4

Har egentligen en splitter som går 6 vägar men den har fel frekvensspann (5-2000 mhz) så den har jag ingen nytta av för AM, och det är ju AM bandet som är av intresse om man vill fånga upp saker långt bort ifrån. SW bandet fram för allt

Förstärkare som jag hittade, ser lite klen ut men vad vet jag:
https://www.amazon.com/HiLetgo-0-1-2000 ... B01N2NJSGV
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av Bjaellerud »

AM eller FM det betyder ingenting för vilket material du avser använda, antenner, koax splitters etc.
Det är frekvensområdena som du avser lyssna på som har betydelse för antenner och annat HF-material.

Således om du sätter upp en antenn för området 68 - 88 och kanske ända upp till 300 MHz så är mesta trafiken FM men på flygradion 118- 137 MHz används AM.

På kortvågs sänds mest SSB, en form av AM då, rundradio på kortvåg sänds oftast med AM men det förekommer digital sändningar. DRM.
SSB för amatörradio, Morse amatörradio, som
SSB, Morse och digitala sändningar finns ända upp på 1200 MHz för amatörradio.
På låmgvåg finns AM för flygfyrar och en del rundradio.
PÅ mellanvåg 500 - 1600 kHz sänds mest AM och rundradio.
1600 - 1700 kHZ piratradio AM.

Bestäm dig för vad du vill lyssna på och bygg antenn för det frekvensområdet.
Att sikta på allt är väl stort, dit kommer du kanske efter 25 år.....

Roysan
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av DennisCA »

Jag syftade på de vanligaste radiokanalerna, så FM (87 - 108 MHz) och AM (500 - 1602 KHz) samt kortvåg (3-30MHz) fast jag har ingen kortvågsmottagare ännu så det är lägre prioriterat men t.ex. en aktiv loop antenn typ MLA-30 har frekvensområde från 100khz till 30mhz så den bör fixa allt jag tänkt på gällande AM mottagning och behöver inte fundera mera på det efter det är gjort.

Så jag har planerat att jag behöver två antenner, en vanlig FM antenn jag ska montera på en mast på mitt hus och en antenn för AM (0.5 - 30mhz).
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av Biker »

Skaffa en discone för 30MHz och uppått
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Radio-scanners på forumet

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Någon med en modern Uniden-scanner som kan ge exempel på hur de lagt upp sina kanallistor?
Tycker det är minst ett lager för mycket att sortera i Favourites -> Systems -> Departments -> Channels :?:
Skriv svar