frekvensomvandlare Omron

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lasse Thim
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 februari 2016, 21:35:25
Ort: Kristianstad

frekvensomvandlare Omron

Inlägg av Lasse Thim »

Hejsan, Helt ny på detta, Har en Omron 3G3JX-A4004-EF frekvensomvandlare och en svarv med 3 fas 400w motor skulle de kunna lira ihop. behövs nån mer elektronik eller är det bara att koppla ström in och ström ut?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av tecno »

Visa bild på motorplåten
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av SM4UKE »

Här finns goda möjligheter att elda upp något genom att "bara att koppla ström in och ström ut". Börja med att tanka hem manualen för frekvensomriktaren och studera motorskylten.
Chansen är väl god att det är en 230/400V-motor som D-kopplas för 230V huvudspänning och Y-kopplas för 400V. Och en enfasmatad frekvensomriktare ger 230V huvudspänning ut och
en trefasmatad ger 400 V. Men man gissar/chansar aldrig utan tar reda på fakta innan det kopplas. Dessutom ska diverse parametrar ställas in i frekvensomriktaren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av TomasL »

Är en ren V/f omvandlare rätt för en svarv, kan tänka mig att en omvandlare med vektorstyrning borde vara bättre.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av Mindmapper »

I princip är det ström in ström ut, men som tidigare sagt är det en del saker du måste förvissa dig om.
Den frekvensomriktare du har angivit kan kopplas till trefas 400V och ger ut 400V/400W.
Förvissa dig om att motorn i svarven också är kopplad för 400V dvs Y-kopplad och är en 400W motor.
Du ska ha skärmad 3-faskabel mellan omriktaren och motor. Inkopplad enligt anvisning.

Ställ in parametrarna på omriktaren.
Tänk på att du inte kan köra svarven för sakta. Motorn på svarven är avsedd att gå på 50Hz. Kör du saktare än 50Hz får inte motorn rätt kylning.
Lasse Thim
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 februari 2016, 21:35:25
Ort: Kristianstad

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av Lasse Thim »

Ska se på måndag va motorplåten säger, men jag vet att den är på 400w 3 fas och att motorn troligen är från 40-50 talet. Svarven är en gammal Blomqvist. Kollat lite på omrons sida om frekvensaren men begriper bara hälften, får nog läsa på lite mer, om ingen här kan ge en snabb förklaring
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av Henry »

Beror på vad du vill veta? Omvandlaren måste oavsett ställas in på vad för typ och effekt motorn har annars kan det bli problem, kommer dock inte ihåg allt då det var en tid sedan jag pillade med en. Men accelerationshastighet, varvtalsbegränsning m.m. är andra grejer som kan behöva ändras men det sistnämnda är kanske inte absolut nödvändigt för att bara få den att snurra så att säga men det andra är.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av TomasL »

Lasse Thim skrev: 23 oktober 2021, 19:26:32 Ska se på måndag va motorplåten säger, men jag vet att den är på 400w 3 fas och att motorn troligen är från 40-50 talet. Svarven är en gammal Blomqvist. Kollat lite på omrons sida om frekvensaren men begriper bara hälften, får nog läsa på lite mer, om ingen här kan ge en snabb förklaring
Den motorn klara garanterat inte omformardrift.
Isoleringen i motorn är inte tillräcklig, byt i så fall motorn mot en modern som tillverkats för att klara drift med en frekvensomformare.
Skall du köra på låga varvtal, dvs under 25Hz så sätt en extra kylfläkt på motorn (gäller moderna motorer)
Lasse Thim
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 februari 2016, 21:35:25
Ort: Kristianstad

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av Lasse Thim »

Tack. Låter klokt. Har nog både fläkt och motor liggandes.
Lasse Thim
Inlägg: 8
Blev medlem: 2 februari 2016, 21:35:25
Ort: Kristianstad

Re: frekvensomvandlare Omron

Inlägg av Lasse Thim »

Henry skrev: 23 oktober 2021, 21:20:56 Beror på vad du vill veta? Omvandlaren måste oavsett ställas in på vad för typ och effekt motorn har annars kan det bli problem, kommer dock inte ihåg allt då det var en tid sedan jag pillade med en. Men accelerationshastighet, varvtalsbegränsning m.m. är andra grejer som kan behöva ändras men det sistnämnda är kanske inte absolut nödvändigt för att bara få den att snurra så att säga men det andra är.
Tanken är att kunna köra motor på vilket varvtal jag vill (inom motorns begränsningar) Svarven är av äldre modell och växlingen är omständig. Ska läsa på mer och gå in mer i detalj. Tack för alla svar. Vet iaf var jag kan få hjälp när alla bitarna är på plats
Skriv svar