Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

Behöver en smidig Frigolitsåg för att kunna arbeta/såga i just Frigolit, så tänkte bygga mig en egen nu i Oktober.
På ett eller annat vis måste den få ström, och ett Labbaggregat är en bra början för att experimentera sig fram.
Fast min Frigolitsåg måste även vara Portabel, så jag bygger den kring ett Portabelt Labbaggregat jag har byggt.

Tack vare att det kan regleras 0-25 Volt blir testandet mycket lättare.

Tråden får inte brinna av, och den får inte vara flamsig eller ostadig, den måste kunna spännas så den blir styv.
Det blir del två av detta bygge, jag ville bara göra en tråd om detta eftersom andra kanske vill bygga/har byggt.
Sågar finns såklart färdiga att köpa, men eftersom vi är på ett Elektronikforum känns det bättre att bygga själv.

Varför Frigolitsåg?

För att jag länge haft lust att Forma och Skapa, typ träslöjd eller annat, eller varför inte Metallbearbetning?
Frigolitsågen kommer att som första uppgift kunna såga ut en exakt mall till det fotstöd min Permobil saknar.
Skrev lite om det i Småpratstråden, men nu är det dags att samla informationen i en egen Referenstråd här.

Så här ser drivenheten (det portabla Labbaggregatet) ut.

IMG_5649.JPG
Återstår att testa olika trådmaterial, och sen mäta vid vilket temperatur tråden skär bäst, utan att gå av.
Men jag måste även få fram någon form av stadig hållare till tråden, har lite idéer på vad jag kan använda.
Just nu behöver jag en skärbredd som klarar 10-100 mm, men jag tänker bygga en bordsmodell vid tillfälle.

Tips & Idéer är som alltid välkomna.

En mycket Basic film, som visar principen finns här. (Den jag ska bygga lägger jag mer seriöst arbete på)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av JohnGalt »

Kul att se att det är på gång! Jag rekommenderar dock riktig Kanthaltråd.
Jag skickar dig en fot 0.6 mm tråd, den har 4.5 Ohm/m i rumstemp, ca 7 Ohm/m i arbetstemp. Jag postar idag.

(Behöver du eller någon annan mer så finns det i köp/sälj för 10 kr/fot.)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

@JohnGalt

Tack, det är något som måste fixas helt enkelt, har testat det lilla Labbaggregatet med SS 26Ga idag.

Men säkringen gick nog, tror att jag satte en i 200 mAh för att skydda den back then.

Ska kolla när jag fått lite mer kaffe i mig. Bussigt av dig att skicka tråden, Kanthal kräver lite mindre.

Mucho Tack.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

Testade en annan teknik med 26 SS tråden jag har, twisted (tvinnade) för att bli lite stabilare i armarna.
Själva skärytan FRAM är aningen svängd inåt för att kunna följa Permons (plastens) lite rundade former.
Där skäret ska gå kommer jag att tejpskydda med något för att skydda ev smältskador i Permons sidor.

I detta utförande klarar verktyget första uppdraget utan att sacka ihop (om jag följer med mjukt)

Under helgen ska jag fundera på ett bättre sätt att stabilisera den, men den RDA som syns BLIR fästet.
Detta eftersom det sitter rejäla skruvanslutningar (dubbla faktiskt) för tråden. Är byggd för Dual Coil.
Freak Show heter den, för den som undrar vad det är för vapegrejor jag använde för att bygga fästet.

To be Continued.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

Det man inte har får man plocka från gammalt, denna gång från Svärmors gamla Telia.

IMG_20211021_192341.jpg

Exempelvis hållare till tråd, tänkte använda två av dom som satt på kretskortet i telefonen.
Ja, det är en ny konstruktion på gång här, planerar lite löst till jag får tråden från JohnGalt.
Inte alltid som Teori och Praktik fungerar på samma sätt, men jag provar på lite andra idéer.

IMG_20211021_192131.jpg
Viktigt som måste lösas: Trådens spänst, får inte svaja. Måste gå att köra trådlöst/utomhus.

Men det är kul att se hur det går framåt.

Jodå, emellanåt önskar jag att jag bara hade köpt en ny men jag vill ju även lära mig något.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

3,7 Volt 1,315 Amp. Tråd: Ni80 26 AWG

Har nu testat det jag skulle vilja kalla gränsvärden, och det håller sig innanför säkerhetsmarginalerna.
Eftersom Portabelt är ett krav så tänkte jag använda mig av ett 18650 av bra kvalité, har detta hemma.
Nu när jag vet det kan kan testa en idé jag fick tidigare ikväll, att konstruera ett lämpligt skärhandtag.
IMG_20211021_215255.jpg

Lyckades nudda vid tråden med underarmen, 8) den fungerar. Trots att det inte syns i bild.

Note: Har kommit på mig själv med att ibland låta som R8. Förlåt, detta är inte meningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Klickmans 21 oktober 2021, 23:26:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

Sitter i Wellerhörnan i natt. 8)

Fick en idé som kan tyckas tokig, men jag tror att jag har kommit på hur man aldrig gjort en Frigolitsåg tidigare.

Det sa bara Pling!

Lär ta mig halva natten och en del av helgen om allt ska kunna hållas på plats, men denna såg blir Unik. = KUL!

Ska försöka dokumentera hela vägen så jag kan förklara med några bilder hur jag tänkte nu, kostar inget extra.

[hide]VID_20211021_230831.mp4[/hide]

Tankevurpa? Ja, det är fullt möjligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

Elektroniken är klar, men:

Det börjar bli dags att SLUTA med sånt smått, synen spelar mig många ovälkomna spratt.
Detta i sin tur gör mig osäker när jag väl ska koppla rätt, och det får fan inte bli fel nu.
Varken ofrivillig Battteriexplosion pga kortslutning, eller ej sedda trådar pekande i ögat.

Kabel (grov) fram till trådhållaren kopplas in där + - är märkt på bilden

x1 IMG_20211022_012016.jpg
x2 IMG_20211022_010932.jpg
Slutmontering återstår. (Bild kommer i helgen)

Nästa gång jag tvunget behöver få hem något att arbeta med, så köper jag det istället.
Älskar verkligen att skapa mina egna grejor eftersom jag fann modet att lära här hos er.
Men synen är viktigare än att visa vad jag kan, så det är dags att sluta upp med det där.

Jävla Dumheter är det, hur fan tänker jag?

ser inte så bra.jpg
Better Safe than Sorry.

Ja, det är förmodligen svårt att förstå hur fan gubbjävlen egentligen ser i Wellerhörnan.
Glasögonen måste av och på hela tiden, dom stunder dom är av är jag nästan halvblind.
Ser inget mindre på kortare avstånd än 10 cm precis framför ögat, tänk dig ett minfält.

Man trevar i blindo, och ser ju inte ens tennrullen utan glasögonen som åker av och på.

Det funkar inte, eller jo det funkar, men riskerna är närvarande precis hela fucking tiden.
Jag kommer att lyckas med min Frigolitskärare, och den kommer att bli Originell som fan.
Men vad fan, hellre dra i nödbromsen nu rakt och ärligt, än att komma gråtande här sen.

Går synen åt helvete så kommer jag att be lilla frun logga in och skriva det här. /Ingemar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

Har nu sovit på saken, och börjat forska vidare kring hur min Frigolitsåg ska byggas.

Intressant hur man lär dig på vägen, och även om den fungerar just nu så ska den bli lite bättre.
För att få den mer effektiv så måste det till en Step Up (HW-411) helt enkelt, klarar 3-4 Ampere.
Testar alla komponenter på testbänk (med Labbaggregatet) innan allt byggs in i "slutprodukten"

IMG_20211022_092518[1].jpg
Eventuellt kopplar jag (köper) även in en variabel resistor. (värde okänt)

Ännu en film om DIY Frigolitsåg.





Note: Det finns två sorters frigolit, den ena är mer giftig än den andra. Måste läsa på om det.

Han nämner det i filmen, men jag noterade just då inte vilken som var vilken. Det är ångorna som är farliga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

Missade att skriva varför jag inte bara nöjer mig med den nu när jag vet att den fungerar.

Den är bänktestad i rumstemperatur, och den skär fint. Men den ska ju användas utomhus, där Permon står.
Beroende på hur långt in mot vintern och ev fallande temperatur så måste effekten höjas för att hänga med.
Med en Step Up kan jag dra upp värmen till ett lagom läge, och kanske även koppla in den variabla resistorn.

Det var bara det, :humm: och nu har jag tänkt klart.

Note: Det är ju Fredag idag, och jag har nu väntat på Plåtniklas samtal hela veckan. Förmodligen förgäves.

giphy.gif

Så Frigolitsågen blir nog inte tillverkad helt i onödan om man säger så.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Mindmapper »

Gjorde en frigolitskärare för många år sedan. Dock ej portabel. En kraftig sak som vi använde för att skära ut reklambokstäver från isolerskivor som man använder för markisolering.
De är ju grova och en väldigt kraftig typ av frigolit. För att få en bra skärhastighet och hållbar tråd tror jag att vi hamnade på 6A kommer inte ihåg vilken diameter på tråden vi hamnade på för att få ett bra resultat. Vi använde både kantaltråd och järntråd av olika dimensioner. Till slut fastnade vi på att använda svetstråd från Mig svets. Enklare tillgänglig och mera ekonomisk samt stadigare för mekanisk påfrestning än kantal. Fast kantaltråden var enklare att få värme på. Behövde inte lika stor ström. Lite exprimenterande innan vi hittade rätt värde på diameter på tråden och rätt ström.

Fortsätt labba, lycka till
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Glenn »

Det är väl strömmen som är intressant, behöver du verkligen swictha upp spänningen ?
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

@Mindmapper

En större blir det såklart bra drag i om man har Amperen till hands, men för min del blir det till att tänka om.
Kör just nu med Ni80 av den lite grövre sorten, men ingen av mina 2 StepUp konvertrar svarar på justervredet.
Så jag hoppar över det steget, och hoppas att just det skärarbete jag måste göra klarar sig med direkt output.

Drar 1,3 Amp med 1 st 18650 batteri. (Kanthal) kan vara lösningen, eller tunnare Ni80.

Men för att vara säker på att klara jobbet om det är kallt ute, så blir det ström in via ett uttag på Frigolitsågen.
Den tråd jag har just nu klarar 12 Volt, så jag sätter Labbaggregatet i köksfönstret och drar ut en kabel från den.
Denna kopplas in i uttaget jag tänkt ha på det (tänkt vara) portabla verktyget så löser jag skärningen på ett kick.

Två faktiskt, ett på varje sida om Permon.

Istället för att tänka mer på Elektroniken ser jag till att bygga ihop den som den är tänkt, kanske utan batteriet.

Känns som en ok lösning nu när det sket sig med mina båda StepUp.

(Har mindre, men dom klarar inte den Amp som krävs för att få tråden att bli varm, så jag hoppar över StepUp)

Nåväl, då är det bara att montera ihop sågjäveln, och hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Klickmans »

Glenn skrev: 22 oktober 2021, 13:01:16 Det är väl strömmen som är intressant, behöver du verkligen swictha upp spänningen ?
Rätt, det är jag som använder fel termer (blandar ihop)

Trött i kalaspuffen nu, och ryggen kukar sig den med, så jag sätter ihop det jag har och hoppas på det bästa.

Bild kommer denna Helg. 8)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bygg din egen Frigolitsåg (DIY) Basic eller Proffsversion?

Inlägg av Palle500 »

Bygg en elpistol istället som du motar plåtniklas till gradsaxen och plåtbocken med.
Skriv svar