Hur enklast styra värme i sommarstugan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Hur enklast styra värme i sommarstugan

Inlägg av okhan »

Min svärmor har en nybyggd sommarstuga som även kan användas på vintern då det sitter konvektorselement i varje rum. Inför vintern ställer hon manuellt ner varje element till något läge för att ha underhållsvärme igång.

Jag tänker att de borde finnas något system för att kunna reglera elementen automatiskt? Alltså en givare som sätter av och på elementen. Finns det några smarta lösningar?

De vore dessutom trevligt att kunna på distans ställa upp temperaturen så man inte kommer till ett 10 trasigt hus. Inte obligatoriskt dock.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur enklast styra värme i sommarstugan

Inlägg av AndLi »

Ontech har ett system, iof är inte huvudenheten framtidssäker förbi 2025 men funkar helt okej och ny huvudenhet ska finnas framme tills dess.
Tyvärr ligger termostatfunktionen i huvudenheten och inte ute i reläerna. Men det är robust, kört det i 7 år nu på 5 element i stugan i Norrland. Jag är feg och kör sms varianten men finns också med egen molnkoppling via eget modem.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Hur enklast styra värme i sommarstugan

Inlägg av okhan »

Ontech verkar ju smidigt om man kör ett elementen. I detta fallet ha delar. Det om ca 100kvm med element som är fast installerade. Alltså som har fast installation fram till säkringarna.
Finns det inte något system som kan styra samtliga 10-12 element ?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur enklast styra värme i sommarstugan

Inlägg av AndLi »

Jag byggde om några från fast till uttag.

Man vill ju ha givare i varje rum ändå.

Men är 10-12 st behöver man nog något annat, plc eller någon ventilationsstyr.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur enklast styra värme i sommarstugan

Inlägg av grym »

Man kan göra som nattsänkning av temperaturen, ett litet motstånd under tempersturgivaren som värmer den ca 10 grader, då blir det två lagom lägen som lätt kan fjärrstyras
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur enklast styra värme i sommarstugan

Inlägg av mrfrenzy »

Det var mycket vanligt förr när alla hade elvärme med en central styrenhet i elcentralen som skötte "nattsänkning" och även central "mjukstyrning" så man inte behövde köra full effekt på radiatorerna när det var kallt ute. Det sparade el och gav jämnare temperatur med mindre klonkande från termostaterna.

Har du 230V eller 400V radiatorer?
Sitter de på egna säkringar i en egen rad i centralen eller bara på vanliga uttag i respektive rum?
Är det mekanisk eller elektronisk termostat?
Skriv svar