Via-hål bra eller inte så bra??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag sitter med ett stort men inte särskilt komplicerat kort och snyggar upp ledningsdragningen. Noterar att många förbindelser på komponentsidan görs, antingen mellan via-hål eller mellan via-hål och komponentben.
Finns det någon "mjuk" standard som förordar det ena eller andra?

Mina funderingar är att även om via-hål säkert fungerar jättebra, blir ju liksom en förbindelse mellan komponent- och undersida ännu bättre om det finns ett komponentben som förmedlar kontakten. Dessutom kan det bli lite svårt att följa en ledning som ömsom går på över- och ömsom på undersidan.
Tänker jag rätt?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av hawkan »

Ska ge dej lite åsikter, mest för att få höra att jag har fel av de som vet bättre.

Viahål undviker man för att de är svåra att göra så de ser fint ut och sen är de svåra att göra.
Har man kineser som gör det åt en finns det ingen anledning att låta bli, det kostar inget extra och blir snyggt och bra.

Det går inte alltid att använda komponent-ben. Tittade till ett enkelt kretskort jag gjort och jag ser att jag använt
uteslutande ytmonterade komponenter så där faller den biten - det finns inga ben att använda.
Det finns pinnar på anslutningslister men där är ena sidan täckt av komponenten självt. Och jag lödade inte i blindo,
ska jag löda så på ett ben så ska jag pilla med spetsen på båda sidorna.

Har man jättemycket ledningar kan jag ordna det så att all ledningar går åt ett håll på en sida och 90 grader mot det på andra sidan via via-hål.
180 och 270 grader har jag inte haft än men kanske ett fyrlagers måste till för det?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av xxargs »

Förr i tiden var fristående viahål en extrakostnad som det gällde att minimera då det både slet på borr och tog extra borrtid (= maskinkostnad) och därmed nyttjades komponentbenhålen så mycket som möjligt - hur det är idag vet jag inte, men tror knappast att borrkostnaden är försumbar ens idag.

i prototypserier så har det inte så stor kostnad då det drunknar i annat som kostar mer och i paketpriser där man inte ser de individuella kostnaderna - men i storserier och de skall vara så billigt som möjligt där varje öre räknas så blir sådant viktigt för att hålla ned tillverkningskostnaden.

vet man att man kör högfrekvens , digitala signaler och pulser med vassa flanker och kanske switchat så bör man ha riktig jordplan i mitten av kortet eller 4 lagers så att de snabba signalerna kan arbeta mot jordplanet och den får inte vara slitsad eller med många passerande viahål nära varandra som nästan klipper av jordplanet som gör att ytan minskar för passage ström och bör utföras så att det är heltäckande jordplan utan slits eller avbrott under alla ledare som för snabba signaler - se jordplanet som en virtuell återledare gående under varje ledare på ytan och finns slits/öppningar/avsmalning så måste returströmmen från ledaren ovanför göra en loop och det emitterar störningar likt antenn..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bra tankar där! :tumupp:

Här är det uteslutande audiosignaler och originalet som jag utgått från är enkelsidigt med tonvis av lödbryggor och eftersom enkelsidiga kort nästan är dyrare än dubbelsidiga har jag "konverterat lödbryggorna till ledningar på komponentsidan och sedan dragit iväg ledningar så de hamnar vid ett komponentben. Som sagt kortet består av enbart hålmonterade komponenter.
En sak till, det är på sina håll tätt mellan ledningarna och där har jag lyft upp nån ledare till ovansida för att ge mer luft till ledarna på undersidan.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av limpan4all »

Det moderna sättet är att lägga "all ledig kortyta" till jordplan på båda sidorna och sedan så kopplar man ihop jordplanen med en "bombmatta" av viahål. Dock så skall man tänka på att en yta som bara ansluts med ett viahål ÄR en antenn gentemot ytor runt omkring om det flyter strömmar genom dom.
Jag har inte sett ett viahål som fallerar på drygt 20 år, men genomföringar med komponentpinnar har jag definitivt sett sedan dess. Det har alltid varit relaterat till mekanisk stress dock (oftast pga termisk expansion men även på grund av vibrationer).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hade bara tänkt lägga jordplan på undersidan, men kanske översidan också?

Det var intressant att använda vior för att koppla ihop jordplanen, jag ska kolla upp hur det ser ut hos mig. Har jag trollat bort några jordvior ska jag försöka trolla tillbaka den.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av xxargs »

På kort som för mycket RF har man 'bombmattor' med viahål efter kanterna på skärm nära ledare som leder RF och glesare där man inte tycker att det är någon 'liv' - men man kan inte ha en viahål ensam i ena hörnet som kopplar ihop jordplanen och tro att det täcker upp hela ytan utan man får fördela hålen och koncentrera dem där man misstänker mycket ström eller 'levande' HF.

Även på LF och Audio vinner man mycket på jordplan - om inte annat så skärmar jordplanet bort mycket inkommande störningar som finns i rummet då enkelsidigt eller dubbelsidigt utan jordplan så fungerar de olika ledarna på korten som loop-antenner och lätt fångar upp främst magnetiska fält som 50 Hz med övertoner som finns precis överallt och idag också massa switcharbrus från kompaktlysrör, HF-don i lysrör och LED-lampor via förstärkare och halvledare utanför sitt arbetsområde kan blandas ned till hörbar frekvensdomän.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av HUGGBÄVERN »

När jag startade tråden hade jag mycket frågor kring det kort jag jobbar med just nu, och många av mina kommentarer och följdfrågor handlar just om detta, fast jag vill ju att svaren ska vara universella och gälla alla möjliga och omöjliga fall.

Jag har ett antal genomkörningar kvar för att avlusa kortet, men av råden jag fått tänker jag nog kolla lite på jordplanen och knyta ihop bättre med fler viahål.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av ToPNoTCH »

Det finns ju alltid möjlighet att kasta upp din layout här och få den sågad :-)

Smärtsamt men ofta nyttigt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:lol: Jodu, det kan vara smärtsamt ibland, att få höra sanning och fakta. Somliga klarar det inte utan att ta strid.

Jag tar det i en annan tråd - min synttråd. Jag ska försöka fixa delar i alla fall för att visa hur jag kommit dit jag kommit.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av Glenn »

Fast man lär sej oerhört mycket på det, minns att när jag började designa kort så la jag upp dom för tips och kommentarer och fick massor av påpekanden,
man fixade, fick fler påpekanden, och fixade osv.

Efter ett tag lär man sej och gör rätt från början, och vips kan man spotta felen även i andras designer.


Tittar man idag på de konstruktioner jag gjorde i början blir man ju mörkrädd.. Och då är jag ändå en glad amatör fortfarande.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av Marta »

Tänk på strömmarna också, speciellt när det är billiga kinakort. Lägg en stadig "bombmatta" när en bred ledare med mycket ström växlar sida.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av Swech »

Det är nog oftare designen i sig som jävlas än vad för kvalité det är på kortet , eller snarare tillverkningsland

Swech
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av TomasL »

Nu brukar väl analoga kort inte ha så smala ledare, så över/underetsning kan bli ett problem, men det är något man skall ta med i beräkningarna.
Fyra lager är också bra, och det är inte så mycket dyrare än 2 lager, då kan man lägga riktiga jordplan.
Koppar utan anslutning till jordplan får inte finnas.
Det också lämpligt att ta reda på tillverkarens specifikationer, gällande hål/ledare/avstånd
Vidare skall man också tänka på att vior har högre resistans än koppar, samt att man helst inte skall lägga vior i paddarna för ytmonterade komponenter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Via-hål bra eller inte så bra??

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om någon vill fördjupa sig lite lade jag upp en del material i min synt-tråd.

Annars noterar jag att det droppar in mycket information och god information. Mycket kan jag applicera på mitt projekt medan annat är ”överkurs” eftersom jag inte kör HF och inte höga strömmar/spänningar. Sedan ska nämnas att mitt projekt, vilket ledde till den allmänna förvirr .... förfrågan om via-hål, startade med en ganska crappy bild av ett mönsterkort i en tidning och jag tänkte offra mig för att ta fram ett ”modernare” kort (2-sidigt) och kanske byta upp mig vad gäller somliga komponenter.
Skriv svar