[Löst, allmän diskution nu om säkringar]Multimeter säkring vad står H för värde brytförmåga......???

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Multimeter säkring vad står H för värde brytförmåga......???

Inlägg av svenne1985 »

Men har brytförmåga på 10000 ampere som designat nu, antar det har göra med att den är kompakt ? För större till måtten multimeters brukar inte ha sådana säkringar (ja fluke ja) men kanske för mina stora är gamla och det är sådana säkringar enl ovan nu överallt ?
Klämmultimeter har inte ens säkring i sig... Upp till 600 V
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Multimeter säkring vad står H för värde brytförmåga......???

Inlägg av Mindmapper »

Jag vet inte om jag skulle säga ljusbåge. Har aldrig hört detta uttryckas i fråga om finsäkringar.
Det som däremot är säkert är att vid en riktigt kortslutning (med en säkring med dålig brytförmåga) bränns tråden i säkringen av så fort, att luften i säkringen blir full av förgasade metallpartiklar från tråden. När detta händer blir säkringen en bättre ledare än innan tråden förgasades. Partiklarna slängs från tråden ut mot glasröret. De flesta av er har säkert sett säkringar där glaset varit svartglimrande på insidan. Då vet man att det varit en riktig kortis. Med en tillräcklig brytförmåga hade tråden inte förgasats på detta sätt.
Har du låg spänning som du oftast har i finsäkringar tror jag inte att spänningen kan jonisera luften som det behövs vid en ljusbåge.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Multimeter säkring vad står H för värde brytförmåga......???

Inlägg av Mindmapper »

svenne1985 skrev: 24 oktober 2021, 21:14:39 Men har brytförmåga på 10000 ampere som designat nu, antar det har göra med att den är kompakt ? För större till måtten multimeters brukar inte ha sådana säkringar (ja fluke ja) men kanske för mina stora är gamla och det är sådana säkringar enl ovan nu överallt ?
Klämmultimeter har inte ens säkring i sig... Upp till 600 V
Det beror på vad instrumentet är klassat för att användas under för förhållanden.
Ett kat 4 instrument måste ha högbrytförmåga.
Kat 3 lite lägre, och de lägsta klasserna låg brytförmåga.

Om du skulle sätta dit en för dålig brytförmåga och någon skulle använda ditt instrument att mäta utomhus så kan det bli väldigt höga kortslutningsströmmar.
Detta har mig veterligen hänt åtminstone en gång i Sverige med förödande konsekvens för han som höll i instrumentet. Han tappade en del fingrar och blev utan skinn i handen när instrumentet sprängdes.
Som tur i oturen klarade ha ögonen. Men vredet i instrumentet svedde av en del skinn på ena örat när det susade förbi alldeles för nära örat.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: [Löst, allmän diskution nu om säkringar]Multimeter säkring vad står H för värde brytförmåga......???

Inlägg av E Kafeman »

Sprängda multimetrar händer emellanåt och det kan ta fingrar också. Efterföljande jonisering som kan ge omfattande brännskador även långt ner i lungorna händer också men då är man ofta vid ett ställverk där krämen är obegränsad. Vet ett fall om än i USA där brännskadorna blev fatala.
Vid dessa lite mer kraftfulla fall kan multimetern initiera ljusbågen och eventuella säkringar i den har ingen större betydelse.

F=fast
FF=fast fast (very fast)
FFF= fast fast ferrule

Det är glada förkortningar utan några garantier. om någon funktion. Det är databladet för resp tillverkare som säjer hur spänning, ström och tid hanteras.
10 eller 20kA och 125 till 1000 V brytförmåga bör framgå av säkringen.
Mer info kan man få om man går till de större säkringstillverkarna för denna typ av säkringar:
Exempel: https://www.littelfuse.com/products/fus ... fuses.aspx
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: [Löst, allmän diskution nu om säkringar]Multimeter säkring vad står H för värde brytförmåga......???

Inlägg av svenne1985 »

Tack för alla svar!

Jag bara tyckte det var märkligt satt en annan säkring från fabrik, än de ber mig att få tag på när den går sönder... Men jag är övertygad om att det är rätt säkring nu. Och 10 kA är en hel del brytförmåga.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: [Löst, allmän diskution nu om säkringar]Multimeter säkring vad står H för värde brytförmåga......???

Inlägg av Mindmapper »

I många fall när man mäter kortslutningsströmmen i en central inomhus brukar man hamna runt 1kA.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: [Löst, allmän diskution nu om säkringar]Multimeter säkring vad står H för värde brytförmåga......???

Inlägg av svenne1985 »

Säkerhetsklass: Cat. 3 (600 V)
Skriv svar