Cpu fan error..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ragge83
Inlägg: 115
Blev medlem: 18 mars 2011, 02:58:30

Cpu fan error..

Inlägg av Ragge83 »

Hej,

Jag har en gammal dator som mina barn har börjat använda.
Det är några problem med den som hade vart skönt att fixa :)

Jag får upp detta när datorn startas och undrar varför den klagar på cpu fläkten.
I Bios så ser jag att den fungerar jag kan uppdatera med en bild på det också.

Undrar lite vad jag ska börja med att göra helt enkelt :shock:

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Cpu fan error..

Inlägg av mrfrenzy »

Det första jag brukar kolla på en gammal dator är att inspektera alla kondensatorer på moderkortet, se så de är plana på toppen och inte börjat läcka.

Nästa steg är rimligtvis att byta fläkten eftersom bios tycker den snurrar för sakta.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Marta »

Beror felmeddelandet på att den stannat/saktat in, eller att den kyler dåligt? Kyler den dåligt så kontrollera om där samlat sig en "filt" av damm och smuts som behöver avlägsnas. Brukar alltid bli så mellan fläkt och kylfläns.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Inlägg: 241
Blev medlem: 22 juni 2006, 20:19:11
Ort: Åland
Kontakt:

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Mathias@Åland »

Det där meddelandet beror nog nästan helt säkert på att BIOS tycker att fläkten snurrar för sakta. Är fläkten OK så kolla om larmgränsen är satt för högt i BIOS. Enligt manualen till moderkortet i fråga:
CPU Fan Speed Low Limit [600 RPM]
This item appears only when you enable the CPU Q-Fan Control feature and allows you to
disable or set the CPU fan warning speed in case the fan stops working.
Configuration options: [Ignore] [200 RPM] [300 RPM] [400 RPM] [500 RPM] [600 RPM]
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Wihelm »

Prova att blåsa ur fläkten så att den inte är full av damm.
Ragge83
Inlägg: 115
Blev medlem: 18 mars 2011, 02:58:30

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Ragge83 »

Jag öppnade datorn och tog en bild på cpu fläkten samt kylflänsen eller vad det kallas efter jag tagit bort en av de 2 fläktarna som kyler den stora kylklumpen..
Det var typ inget damm där alls. Det kanske är så att Bios behöver ändras med mindre fläkt rpm. För denna cpu kylare köpte jag då den ska vara väldigt tyst med låg rpm snurrar runt 200-300 rpm typ


https://ibb.co/H42sJRN
Ragge83
Inlägg: 115
Blev medlem: 18 mars 2011, 02:58:30

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Ragge83 »

Var inne i Bios och kollade cpu fan speed rpm varning. Den var på 600 rpm jag drog ner den varningen till lite under fläktens rpm.
Nu kommer inte cpu fan speed varningen upp varje gång jag startar datorn så skönt :)
Tackar för all hjälp så länge. Det som är kvar nu är att den ibland stänger av Windows. Det verkar hända ibland när min grabb spelar ett spel en viss tid..
Ska se vad det står när om det händer igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Cpu fan error..

Inlägg av JimmyAndersson »

I vissa bios finns inställningar för vad som ska hända vid en viss temperatur eller fläkt-problem. T.ex att datorn ska stänga av.
Kan eventuellt vara något sådant…
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Klickmans »

Ragge83 skrev: 16 oktober 2021, 17:19:53 Jag öppnade datorn och tog en bild på cpu fläkten samt kylflänsen eller vad det kallas efter jag tagit bort en av de 2 fläktarna som kyler den stora kylklumpen..
Det var typ inget damm där alls. Det kanske är så att Bios behöver ändras med mindre fläkt rpm. För denna cpu kylare köpte jag då den ska vara väldigt tyst med låg rpm snurrar runt 200-300 rpm typ


https://ibb.co/H42sJRN
Det där var rejäla grejor, har 3 st likadana fläktar i min Fractal Node 605 låda, så ditt problem är nog viktigt att lösa snabbt.

SPEL är ju mycket CPU-krävande, så den har nog blivit lite för varm, för länge. (ignorera aldrig varningar)

Kolla även kylpastan mellan processorn och kylelementet, kan ha torkat.

Edit: Hade börjat med att gå in i Bios F1 och tryckt (kanske F10) (Default setting), sen jobbat mig uppåt om det krävs.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Icecap »

Min gamla laptop började stänga av sig relativt omotiverat när jag komverterade filmer till mp4.

Kom fram till att det nog var tempen som steg för långt - så jag plockade isär den, rensade CPU och kylflänsytan o kletade nytt kylpasta på. Det löste allt.

Så pastan BLIR gammal o torkar in, det var min lärdom.
Ragge83
Inlägg: 115
Blev medlem: 18 mars 2011, 02:58:30

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Ragge83 »

Tack igen för allt !
Ska kolla upp detta med kylpastan och se om den är gammal osv..
Hur tar jag bort den gamla på bästa sätt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Icecap »

Jag torkade min bort med IPA (isopropylalkohol = förgasarsprit). Normal T-Röd lär nog fungera lika bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Cpu fan error..

Inlägg av JimmyAndersson »

Det brukar gå att skala av med en skalpell eller liknande.
Om du inte får bort kylflänsen så är ett trick att starta datorn en stund så att kylpastan blir lite varm. Sedan stänga av och vrida kylflänsen lite. Då släpper det.

Mängden kylpasta brukar debatteras livligt.
Enda syftet med den är att jämna ut mikroskopiska hål/ojämnheter och ge en så nära förbindelse som möjligt mellan CPU och kylfläns. = Ett *tunt* lager kylpasta!
Mindre än en millimeter tjockt.
Senast redigerad av JimmyAndersson 16 oktober 2021, 20:31:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Cpu fan error..

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skrapa med enbart eggen på en bladkniv. Eller byggrakblad!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Cpu fan error..

Inlägg av MadModder »

Jag tycker inte man ska skrapa med någonting på processor eller fläns. Alla repor är av ondo.
Ta bort det värsta med typ hushållspapper, sen isopropanol på en ren trasa för att göra rent.
Man vill inte ha pappersludd mellan. :)

Det ska inte vara så mycket kylpasta så det sipprar ut på sidorna. Det blir bara kladdigt.
När du tycker att det är tillräckligt är det troligen för mycket. Det brukar vara så. :D
Skriv svar