Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Messier1994
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 januari 2021, 22:33:26

Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av Messier1994 »

Hej!

Tror inte denna fråga är särskilt svår men jag är lite analfabet på området.

Jag funderar om jag kan driva en vinsch likt denna (4,5kw) med ett ganska rejält bensindrivet elverk (5kw) (har tyvärr inte exakta specifikationer).
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-elektris ... 22912.html

Finns det en chans att hitta en likriktare som skulle klara det?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är ju mer än en likriktare som krävs.

Du behöver få ner spänningen från 230V till 12V också, och detta vid närmare 400A... Det blir ingen billig omvandlare.

En enkel lösning om du inte behöver absolut kontinuerlig drift är att koppla vinschen till ett bilbatteri, sen driver du en batteriladdare ifrån elverket.
Batteriladdare köper du den största du har råd med, eller så stor du behöver för att hinna ladda batteriet tillräckligt snabbt beroende på hur mycket vinschen ska användas.

Edit: Eller såklart, så köper du en 230V vinsch och besparar dig allt besvär.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av FormerMazda »

Hej och välkommen! :waving:

Kort svar: Nej, du kan inte driva en 12V-vinsch med ett elverk

På tiden jag lekte med terrängbilar så hade vi en 12V-vinsch i en bil med 24V-system.
Efter mycket om och men så landade lösningen i separat batteri och hemsnickrat elverk bestående av en gräsklipparmotor och bilgenerator.
En rätt kass lösning, men det funkade tills vi bytte till 24V-visnch.

Så, som föreslaget, köp en 230V-vinsch.
Jag kan dock inte lova dig att det funkar ändå då motorlast är en svår last.

Du kan gärna berätta mer om vad du ska ha vinschen till, och varför vägen att gå är via elverk.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av grym »

beroende på var när och hur så

japp, det skulle antagligen gå att ordna, men 4 st 1kw transformatorer med likriktare kostar en hel del
säger 4 st då dom blir praktiska i storlek och att koppla in en st 4kw trafo på elverket troligen får den att lösa säkringen eller tappa magnetiseringen

som sagt innan, 12v batteri som får ta huvuddelen av strömuttaget och någon trafo som laddar den i sin tur funkar

vettigast är winsch som driva av förbränningsmotorn direkt eller ex via hydralik
Messier1994
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 januari 2021, 22:33:26

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av Messier1994 »

Tack!!

Ska dra upp denna kajan som står på sammanlagt tio bilhjul, ganska tung (använder idag spelet i förgrunden):
0E7CEB2F-16C8-4C24-B61E-1FDEB5F3CE28.jpeg
Har ingen fast ström där ute men ett 230v elverk. Problemet är bara att jag inte hittar några vettiga 230-vinschar. Bara 12v och hydraulik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Messier1994 14 oktober 2021, 20:31:46, redigerad totalt 2 gånger.
Messier1994
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 januari 2021, 22:33:26

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av Messier1994 »

FormerMazda skrev: 14 oktober 2021, 13:43:09 Hej och välkommen! :waving:

Kort svar: Nej, du kan inte driva en 12V-vinsch med ett elverk

På tiden jag lekte med terrängbilar så hade vi en 12V-vinsch i en bil med 24V-system.
Efter mycket om och men så landade lösningen i separat batteri och hemsnickrat elverk bestående av en gräsklipparmotor och bilgenerator.
En rätt kass lösning, men det funkade tills vi bytte till 24V-visnch.

Så, som föreslaget, köp en 230V-vinsch.
Jag kan dock inte lova dig att det funkar ändå då motorlast är en svår last.

Du kan gärna berätta mer om vad du ska ha vinschen till, och varför vägen att gå är via elverk.
Tack!

Har en gammal värdelös plymo-elgräsklippare, skulle kunna sätta en bilgenerator på den och köra den med elverket… :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av mrfrenzy »

Antagligen har ni väl mycket paustid när kedjan ska förlängas och bitar ska kopplas på och av.
Alltså skulle det förmodligen fungera bra med ett rejält bilbatteri och en laddare på 50-100A.
Vinschen drar ju inte heller 400A hela tiden, det beror på belastning.

Tips på några bra laddare:
https://www.verkstadsprodukter.se/produ ... -pulse-50/
https://www.verkstadsprodukter.se/produ ... 100-12-hf/ (denna har jag använt själv, mycket praktisk går att använda som laddare, nätaggregat, starthjälp etc)

Annars går det säkert hitta en begagnad jättestor transformatorladdare billigt från någon bilverkstad.

Alternativt: sätt en 230V motor på ditt gamla vajerspel
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är ju mycket enklare att komma med tips när man vet orsaken och de problem som skall lösas.
Du har alltså ingen 230V för att ge kraft via 230 vinsch. Du har spelet som fungerar idag. Varför inte motorisera det genom bra utväxling och ge dig tid. Spelet används ju inte oftare än att ladda 12V batteri är ett gott sätt att koncentrera kraft på. Så använd det du har.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av grym »

en lagom stor snäckväxlad motor som man sätter på befintlig winsch borde lösa problemet smidigt, 230v motor då eftersom elverk funnes
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av säter »

grym skrev: 14 oktober 2021, 20:13:07 vettigast är winsch som driva av förbränningsmotorn direkt
Det här tycker jag låter som bästa lösningen.
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av davidi »

Används den tillräckligt sällan kanske elverket inte ens behövs, utan det räcker med kapaciteten i ett bilbatteri som laddas med en solpanel mellan tillfällena?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av MiaM »

FormerMazda skrev: 14 oktober 2021, 13:43:09På tiden jag lekte med terrängbilar så hade vi en 12V-vinsch i en bil med 24V-system.
Efter mycket om och men så landade lösningen i separat batteri och hemsnickrat elverk bestående av en gräsklipparmotor och bilgenerator.
Sidospår: Hur anslöt du bilgeneratorn mekaniskt till gräsklipparmotorn?

Åtminstone vanliga gå-bakom-gräsklippare verkar krångliga att ändra så att de får remskiva, och om man har remskiva så lär man bli tvungen att montera generatorn med axeln vertikalt vilket jag inte vet om lagren gillar?, eller så får man ha en rem med kvadratiskt tvärsnitt och ett par remskivor för att kunna ha motor med vertikal axel och generator med horisontell axel.

Eller är det så enkelt att fästet för kniven är samma som någon typ av remskiva som är lätt att köpa? Jag har lekt med tanken att försöka byta ut kniven mot remskiva på en gräsklippare, skaffa rem med kvadratiskt tvärsnitt och göra en anordning med två bilgeneratorer (lätt att ta ur nån skrotbil) och en 230/400V-trefasmotor (som jag råkar ha liggande) så att de två bilgeneratorerna dels används för att ge 12V och dels för att få remmen att gå från horisontellt till vertikalt, och sen ha trefasmotorn överst som remmen vänder runt. Men varje gång jag tänker på detta så inser jag dels att jag inte har grejer och kunskap att svetsa ihop saker, att det skulle säkert bli uselt om jag försöker skruva ihop nåt, och att det dessutom verkar bra mycket lättare att hänga på bilgenerator/trefasmotor med rem på befintlig remskiva på en snöslunga (som jag har och som jag nästan aldrig använt, typ den verkar mest bara orka ta bort snön när den är så pudrig att det nära på är mer jobb att baxa runt snöslungan än att skotta för hand. Sidospår på detta sidospår: Rekommenderar starkt en modern snöskovel av plast och när den är ny och torr så sprayar man rikligt med silikonspray på den så den blir riktigt hal, så slipper man klassikern att snön inte släpper från skoveln).
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bensindrivet elverk (230v) -> likriktare -> 12v vinsch

Inlägg av MiaM »

Messier1994 skrev: 14 oktober 2021, 20:27:58Har en gammal värdelös plymo-elgräsklippare, skulle kunna sätta en bilgenerator på den och köra den med elverket… :)
Tanken är egentligen inte så dum, men det är nog smidigare att använda en "vanlig" motor som är färdig med remskiva osv. Som bonus slipper du släpa runt elverket i sanden ifall du har en tillräckligt bra skarvsladd. Kör en lite klenare motor, eller sätt ett klenare motorskydd, så behöver du inte så grov kabel som 4500W annars skulle kräva.

Fast då kan du ju lika gärna montera remskiva på vinschen och koppla 230V-motorn med rem direkt till din befintliga vinsch.
Skriv svar