Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av helmut »

Har tvättat bort lite kladd som några skitungar kladdat på min mur.
Blev massor med lacknafta fotogen, terpentin och andra lösningsmedel som jag spolade ner i gatubrunnen. Gick säkert åt en massa vatten och när jag var klar drog jag ut kontakten. När jag skulle rulla upp kabeln råkade jag ta på stiften i kontakten och fick en rejäl stöt. Misstänker att det fanns en kondensator som var uppladdad med 230 volt. Funderar på hur mycket ström det fanns kvar i kontakten och kan jag skada högtryckstvätten om jag laddar ur kondensatorn genom att hålla kontakten mot en metallyta?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag misstänker att det sitter en plastkonding som håller kvar laddning (inte ström) och den borde klara en häftig urladdning.
Finns det strömbrytare och hur funkar det det ordningen saker avslutas, alltså strömbrytare av, kontakt ut. Kan ju tycka att det borde sitta säkring och nätströmbrytare mellan kontakten och filterkonding.


(Sedan skulle du inte skrivit om allt du skickat till reningsverket och som kan göra allvarlig skada där, för det finns säkert de som har åsikter om att ha ihjäl mikroorganismerna som tar hand om din välsmälta mat ....)
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av hsd »

Skillnad på dagvatten och avloppsvatten ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänkte inte på det. Ingen skada skedd, då. Men min elektriska fundering, då?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av danei »

Laddning är ström över tid.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av rikkitikkitavi »

HUGGBÄVERN skrev: 9 oktober 2021, 23:10:21 Tänkte inte på det. Ingen skada skedd, då. Men min elektriska fundering, då?
Ha, du menar att istället för att sabba biologin i reningsverket så drabbas biologin i recipienten istället.

Ja, det har nog varit en liten konding som urladdats.

Om det går fort blir strömmen hög.

De kondingarna skall inte vara så stora att det blir farligt om det är en CE märkt tvätt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av grym »

du kan lugnt kortsluta kontakten
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av malman »

Om man resonerar lite...
Om det sitter en kondensator över matningen in, för att tex filtrera bort motorstörningar. Denna kommer då utsättas för 230vac. Dvs laddas til +/- 230 x 1.41v 50gg per sekund. + - + - + -... om man rycker ut sladden när den är laddad till + 300v så måste konstruktören räknat med att man kan återansluta den ganska snart och man kan återansluta den när momentan spänningen är -300v. Och likaså... om kondensatorn är urladda och du ansluter när momentanvärdet är +300v så är det ju något som enheten måste klara... i princip är detta samma strömrusning som kan bli om du kortsluter kondensatorn när den är laddad.

Så utifrån det hävdar jag att du kan kortsluta kontakten hur du vill. Det är inte farligare än att ansluta den till ett strömuttag...

Sen är det som sagt kanske inte helt korrekt att prata om strömmen... den beror ju nämlugen på en massa om och men...
Till vilken spänning är kondensatorn laddad... hur stor är kondensatorn (uF) och med vilken impedans laddas den ur... allt är faktorer som påverkar strömstyrkan som kan uppstå....
Det teoretiskt mer riktiga frågeställningen kunde lyda: hur stor laddning (columb) kan kondensatorn innehålla. Osv osv...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av TomasL »

Eventuell konding borde ju laddats ur av motorn.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av HUGGBÄVERN »

rikkitikkitavi skrev: 9 oktober 2021, 23:36:44
HUGGBÄVERN skrev: 9 oktober 2021, 23:10:21 Tänkte inte på det. Ingen skada skedd, då. Men min elektriska fundering, då?
Ha, du menar att istället för att sabba biologin i reningsverket så drabbas biologin i recipienten istället.
Jag ville inte trigga forumspoliserna. Jag tror inte hsd heller tänkte på problemet med att hälla olika slags kolväten i sjöar och vattendrag.
/Magnus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av grym »

det är lite udda med kondingen, skulle den sitta på motorsidan av strömbrytaren så borde den inte finnas något på kontakten när man stänger av
kan ju vara en avstörningskonding som sitter på nätsidan av strömbrytare, eller tvärs över strömbrytaren

men vill man prova energin lätt så ta tunn aluminiumfolie och prova att ladda ur den där, blir det hål av blixtrandet är något ordentligt fel
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11072
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av prototypen »

Om det blixtrar och blir hål så är det ett bevis på fri energi.
Kanske bara om man lindar upp sladden snabbt......

Protte
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av säter »

Han skriver inte något om någon strömbrytare.
Han kanske bara rycker ur stickproppen?
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av StureS »

Läs malmans inlägg. Den texten reder ut alla frågor i denna tråd! Mycket bra svar!

"Så utifrån det hävdar jag att du kan kortsluta kontakten hur du vill. Det är inte farligare än att ansluta den till ett strömuttag..."
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Hur mycket ström finns det i kontakten på min högtryckstvätt

Inlägg av helmut »

Tycker att kondensatorn borde sitta på motorn. Kollade att mäta resistansen över kontakten när motorn var avslagen och då visade det sig att det finns en kondensator inkopplad eftersom resistansen sjunker snabbt när jag växlar polerna. Funderar på om det är kranen till vattnet som fortfarande är inkopplad mot nätet även när motorn står stilla? " Kranen som öppnar vattnet när jag trycker in knappen på handtaget. Fast det verkar som om stöten inte är dödlig och så tar man bara i stiften med en hand.
Skriv svar