Hjälp med val av resistor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
weedogt2
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 augusti 2020, 14:18:07

Hjälp med val av resistor

Inlägg av weedogt2 »

Jag har en design där en spänning går snabbt från 0 till 330 V. Kretsen är enkel, bara en 100 nF konding i serie med ett 6,8 Ohm motstånd.
Jag har använt ett ytmonterat 3W tjockfilms motstånd men det går sönder (det klarar inte strömstöten).

Jag har simulerat i LT Spice och kan konstatera att toppeffekten är ca 16 kW (vit kurva) under någon mikrosekund.

Vilket minsta möjliga motstånd klarar detta (med lite marginal)?
Kan ett sånt här ytmonterat 2W trådlindat motstånd funka?
https://www.te.com/commerce/DocumentDel ... ng=English

Om jag tänker rätt så ska det funka med rätt bred marginal, eller?

Bild
Senast redigerad av weedogt2 9 oktober 2021, 16:39:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med val av resistor

Inlägg av Icecap »

Nu kan det ÄVEN vara att motståndet inte heller tål spänningsskillnaden.

Min lösning hade varit att ha fler motstånd efter varandra istället. Det fördelar spänningen över varje motstånd och fördelar även pulseffekten.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hjälp med val av resistor

Inlägg av svanted »

är det filtrering av en spänningsmatning?
eller en drossel i serie innan RC?
weedogt2
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 augusti 2020, 14:18:07

Re: Hjälp med val av resistor

Inlägg av weedogt2 »

Icecap skrev: 9 oktober 2021, 16:01:09 Nu kan det ÄVEN vara att motståndet inte heller tål spänningsskillnaden.
Så kan det vara, jag trodde att specen nedan skulle räcka:
Max. Working Voltage : 250V
Max. Overload Voltage : 500V
Dielectric Withstanding Voltage : 500V
Icecap skrev: 9 oktober 2021, 16:01:09 Min lösning hade varit att ha fler motstånd efter varandra istället. Det fördelar spänningen över varje motstånd och fördelar även pulseffekten.
Lätt att vara efterklok. Tyvärr är redan mönsterkortet tillverkat så jag behöver en lösning som inte tar mer plats. Det skulle gå ganska bra att montera det mostånd jag nu överväger.
weedogt2
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 augusti 2020, 14:18:07

Re: Hjälp med val av resistor

Inlägg av weedogt2 »

svanted skrev: 9 oktober 2021, 16:07:32 är det filtrering av en spänningsmatning?
eller en drossel i serie innan RC?
Det är en del av ett filter (R1 och CX) före en liten AC/DC modul, se bild.
Det motståndet jag har provat med går inte alltid sönder och det tolkar jag som att det går sönder om man råkat slå på nätspänningen precis nät inspänningen är som högst.

CX är en X-kondensator så den är gjord för denna typ av applikation.

Bild
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Hjälp med val av resistor

Inlägg av psynoise »

Varför inte mäta spänningen över resistorn vid uppstart med diffprobe eller skyddstransformator för att få mer information. (Skulle även kunna vara kraftomvandlaren som inte har softstart.)
weedogt2
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 augusti 2020, 14:18:07

Re: Hjälp med val av resistor

Inlägg av weedogt2 »

psynoise skrev: 9 oktober 2021, 17:00:21 Varför inte mäta spänningen över resistorn vid uppstart med diffprobe eller skyddstransformator för att få mer information. (Skulle även kunna vara kraftomvandlaren som inte har softstart.)
Har tyvärr inte diffprobe eller skyddstransformator. :(

Men du fick mej att tänka ett varv till! Jag har nu gjort en simulering med en modell av AC/DC omvandlarens första steg. Jag har också lagt till den drossel som ligger i serie med omvandlarens ingång. Den inledande pulsen på 16 kW är förstås kvar men nu syns en längre men lägre puls med ett medelvärde på ca 2 kW under ca 0,6 ms. Ritar jag in det i diagrammet för vad resistorn tål ser det fortfarande bra ut, men marginalen är inte så stor.

Möjligen så tillkommer mer ström då AC/DC modulen laddar upp utgångs-kondingen (820 uF till 5 V). Men jag tror inte det kommer att påverka mer än lite då det går åt (22e-6 * 330^2) / 2 = 1,2 J att ladda ingångs-kondingen och bara (820e-6 * 5^2) / 2 = 0.01 J för att ladda utgångs-kondingen.

Bild
Bild
Skriv svar