Udda kretskortskontakt (letar efter)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Udda kretskortskontakt (letar efter)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett renoveringsprojekt, om man nu ska kalla det så. Jag ville ta fram nya fräscha kort till en kul apparat jag har (beskriven annorstädes) men har ett litet bekymmer. Då jag verkar få tag i de flesta (udda) kretsar till apparaten har jag gått på en liten nit vad beträffar kretskortskontakterna.

Vad kan detta vara för kontakter och var skulle man kunna tänkas hitta sådana?

Kontakterna består av en hane som sitter på ett moderkort och hona som sitter på de olika kretskorten. Om jag ska kunna behålla moderkortet bör jag få tag i sådana här kontakter.

Så här ser honkontaken ut:
IMG_20210921_113338_502.jpg
IMG_20210921_113351_556.jpg
Och här hankontakterna:
Polivoks-04.JPG
Kontakterna är 16-poliga med 0.2" delning (5.08mm) OCH det antyds ju att de skulle kunna vara 2-radiga.

En annan notering är att jag minns några liknande kontakter jag pysslade med på 70- eller 80-talet, som dels var ganska snarlika (samma färg på plasten) och konstruktionen av (vinklad) hone och hane, men där stiften satt i sicksack (ett stift uppe, nästa nere osv).

En fråga till någon som sålde sovjetisk elektronik på eBay gav inget resultat, bara "modern kontakt, kanske kinesisk".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Udda kretskortskontakt (letar efter)

Inlägg av Teknikern »

Sådana här har jag, en kort och en lång blir 16 pinnar om det kan funka. Tydligen urgamla med elektronikmått mätt.
20211009_094231.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Udda kretskortskontakt (letar efter)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Njae, ser inte ut som något som passar i det här. Men tack ändå.

jag behöver åtta kontakter identiska med de på bilden för att få nya saker att passa i gamla.
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Udda kretskortskontakt (letar efter)

Inlägg av MiaM »

Inte 100% säker på om det är den kontakttyp jag tänker på, men tror att det är den typ som var extremt vanliga för löstagbara dotterkort (kallades moduler på dåvarande fikonspråk) och för en del kontaktdon i TV-apparater på 70-80-talet, och förekom säkert i en del annan hemelektronik. En fördel med den breda delningen är att kontakterna tål mycket sunk (damm, smörja från folk som rökte inomhus osv) utan att ge för mycket överledning mellan närliggande stift även vid rätt höga spänningar.

Det fanns sannolikt ett helt gäng olika tillverkare av kontaktdon men alla hade antagligen gemensamt att stiften satt på 5,02mm avstånd (dubbla 2,54mm) och jag skulle tro att stiften var lika grova. Styrpinnar kan dock skilja, så om du tänker tillverka nytt och vill ha pinnen som skyddar mot felinsättning så är det nog faktiskt lättast att 3D-printa en sån förutsatt att du får tag på snarlika och i övrigt kompatibla kontaktdon.

Gissar dessutom att styrpinnen var kundspecifikt beställda och antagligen svårt att få en specifik placering. Möjligtvis att apparater med mindre serier (känner jag dig rätt så är det nåt som musiker sysslar med = mindre serie, eller?) har nån slags default/standardutförande. Exempel på kundspecifika styrningar var t.ex. att Grundig hade samma pinout/styrning på samtliga varianter av MF-moduler till alla sina TV under kanske ett halvt decennium. Alla färgavkodarmoduler hade också på samma sätt samma pinout/styrning, men givetvis olika jämfört med andra modultyper. På så vis gick det bra att flytta runt moduler mellan olika apparater. I många fall fungerade det rakt av, t.ex. kunde man växla mellan modul med enbart system B/G och tysk stereo, enbart system B/G och både tysk stereo och Nicamstereo, eller kort med enbart tysk stereo men cirka samtliga världssystem för RF-signalen. Om man däremot växlade mellan dessa kort och något kort med monoljud så kom fel I2C-kommandon från mikrokontrollern och därmed fungerade inte styrning av volym/tonkontroller osv (vilket ingick på samma kort). På samma sätt kunde man växla mellan moduler som klarade PAL/SECAM och som klarade PAL/SECAM/NTSC/NTSC 4.43. Det fanns också olika varianter av text-tv-moduler, med olika minnesmöjligheter osv. Poängen är såklart att styrningen osv tillät att man satte i valfri modul med signaler osv som var tillräckligt kompatibla för att inget dåligt skulle hända. I vissa fall uppstod andra kanske oväntade grejer, om man t.ex. kompletterade deras lilla camping-TV (som klarade 10-30V DC, 90-250V AC samt alla RF-standarder) med text-tv så behövde man helst också skaffa en mer påkostad fjärrkontroll för att kunna använda samtliga funktioner.

En annan metod som kanske, eller kanske inte, kan skydda mot felinsättning är att helt enkelt montera nån random klumpig komponent på kretskortet på båda sidor om kontakten, vars enda syfte är att vara ivägen om nån råkar försöka stoppa in kortet felplacerat.

Nån stans underst-bakom [tm] så har jag moduler och chassi sparade från två trasiga Grundig som är tänkta att agera reservdelar till min fungerade Grundig om jag nånsin skulle behöva. Sannolikheten att jag behöver kontaktdonen är nog rätt låg, så i princip skulle jag kunna avlöda dem. Dock är jag rätt säker på att deras nyckling består av ett stift som sticker ut ur honan och motsvarande hål i moderkortet, snarare än plastbiten, så de är inte exakt vad du söker. Dessutom ligger de som sagt underst-bakom så det är en femårsplan att gräva fram dem.
Skriv svar