Växlande relä?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Växlande relä?

Inlägg av MadModder »

Jo jag såg det efteråt.

Jaja, då tänkte vi oberoende likadant iaf. :p
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Växlande relä?

Inlägg av svanted »

googa på "toggle relay" så hittar du en koppling
Användarvisningsbild
Sherlia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 juni 2009, 21:12:21

Re: Växlande relä?

Inlägg av Sherlia »

Icecap skrev: 8 oktober 2021, 17:15:34 Två relän på det vis KOMMER att bli fel!
På något tidpunkt kommer aktiveringen att gå fel för ena relä och så blir det dumt.

Jag hade såklart tagit en mikroprocessor men i verkligheten behövs bara en bistabil multivibrator.

Den kan rent faktisk utgöras av ett togglande relä som i sin tur styr ett relä till polväxling.
Kan du rita upp hur detta skulel se ut och vad som behövs för att koppla upp det?
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Växlande relä?

Inlägg av E Kafeman »

Varför vill du ha relän istället för mekanisk vindrutetorkar-modell? Vad rör det sej om för fysiska storlekar? Längds på rörelsebanan och rörelsefrekvens och tyngder som det ska ändras riktning på?
Vad det nu än är som ska skickas fram och tillbaka på en släde så ger vindrutetorkarmodellen ofta bättre kraftutnyttjande och släden saktar automatiskt in i ändpunkterna innan den vänder vilket ger mjukare gång om det är en kontinuerlig rörelse.
Det är också i ändpunkterna drivningen utvecklar mest moment, är som starkast, vilket kan behövas om det är tyngd som ska bromsas och sedan accelereras åt andra hållet vid varje ändpunkt.
Att med relän vända riktning på en motor från full fart framåt till fullt bakåt utan stillestånd mellan vändningarna är sällan någon rekommenderad lösning. Det kommer påfresta motor och mekanik ordentligt mycket att inte ens låta motorn stanna innan den ska tvingas åt andra hållet.
Det är som att i en bil skicka in backen vid full fart framåt utan att frikoppla eller stanna emellan. Är det marginella röreslemassor så spelar det kanske ingen roll, men annars bör man skänka en tanke till om mekanisk, motor och strömförsörjning är dimensionerat för detta.
Det kommer ge upphov till rejäla strömstötar pga back-emk och skapar mest förlustvärme i motorn innan drivströmmarna lyckas bromsa rotationsriktning och fått upp röresleriktningen åt andra hållet. Beroende på motortyp och laster, men det kan ge rejäla toppströmmar när motorn försöker agera generator och ladda drivaggregatet med en reverserad ström.
Det är okänt vad det rör sej om storlek på slädens vikter hastighet och motordimensionering men om motor på mer än 100W och det kan mycket väl bli strömmar du kan svetsa med.
Om det rör sej om något sådant, välj i så fall relän som tål dessa strömmar utan att svetsas i kontakterna och släckkondensatorer kan behövas.
En relä-lösning bör också klara att implementera back-dioder för motordriften. Det är att rekommendera med back-dioder även på varje reläspole om det är likspänning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sherlia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 juni 2009, 21:12:21

Re: Växlande relä?

Inlägg av Sherlia »

Det ska bli typ en kamerasläde. Så det rör sig om ca 1-1,5 meter lång bana med en vikt på runt 1-2 kilo. Alla varianter jag sett på detta använder sig av en Arduino eller liknande. Det är inget fel med att använda det och resultatet blir perfekt men jag försöker göra en super enkel variant av detta så vem som helst kan härma mitt projekt utan några direkta kunskaper om programmering eller elektronik. Nu förstår ni lite varför jag vill använda mig av så få komponenter som möjligt.

Men om jag förstår det hela rätt så är det kortfattat en dålig ide att vända riktningen direkt utan att sakna ner släden först och jag kan hålla med om detta. Då så är fallet blir det bäst att helt enkelt låda släden åka åt ett håll och med en microbrytare stanna släden för att sen manuellt ändra riktningen på släden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Växlande relä?

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan bygga som en gammal hiss. 10cm från vardera ändläge har du en extra mikrobrytare som sänker hastigheten.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Växlande relä?

Inlägg av Nerre »

Lösningen med självhållande relä är ju den enklaste, den lösningen klurade jag ut redan på högstadiet (jag byggde en motoriserad kattlucka, problemet var bara att katterna blev rädda när motorn gick :) ).

Dock körde jag två reläer, det ena ett tvåpoligt växlande för körriktningen och det andra var det självhållande. Men det går säkert att lösa självhållningen med en diod också. Fördelen med två reläer är att man skiljer på motorns drivspänning och "styrsystemets" drivspänning. Man kan ha 12 V reläer men ändå driva motorn med 48 V.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32540
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Växlande relä?

Inlägg av säter »

Nu vet vi ju inte om det ska vara elmotordrift, om det skulle vara så, vet vi inte typen av motor.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Växlande relä?

Inlägg av E Kafeman »

Så du vill ha något mer komplicerat än bara en motor som står för rörelsen? Det är väl annars så enkelt det kan bli utan några reläer alls och det är relativt enkel att få några meters rörelse. Vill du ha rörelse i linjär hastighet men att det ända bromsar mjukt i slutet så går det också fast man får göra lite mer mekanik än en motor och två armar.

Ska du ha det som kamerasläde så kan man ju sätta en enkel motor och 3-4 hjul på en masonitskiva så har man en rörlig släde där man slipper se kameraslädens skenor om man tar bilder i rörelse-riktningen och man kan köra så länge batteriet räcker i en riktning om underlaget är slätt.
Vrider man hjulen lite kan man göra svepande panoreringar. Man kan iofs böja skenor också men det är lite stökigare och inte så flexibelt i inställningarna.
Ska man köra i terrängen kan två trälister utgöra rullväg.
Sådan motor med hjul kostar från 20 kr och uppåt på AliX utan batteri eller styrning av motorhastighet. Omotoriserad kamera-släde kostar med hjul och kamerafäste typ 100 kr. Det är bara att kombinera delarna med varandra .
Vill man ha något färdigköpt så kan man få en flexibel motoriserad släde för 500kr här: https://www.tomtop.com/p-d8323gy.html?c ... rehouse=CN
Demo av liknande släde:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Växlande relä?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om man kör en lina mellan två hjul och har en tafs därifrån får man en oscillerande linjär rörelse utan att ändra drivriktning. Man kan fjäder sätta tafsen så får man en paus i ändlägena.
Användarvisningsbild
Sherlia
Inlägg: 68
Blev medlem: 20 juni 2009, 21:12:21

Re: Växlande relä?

Inlägg av Sherlia »

Nerre skrev: 9 oktober 2021, 12:26:41 Lösningen med självhållande relä är ju den enklaste, den lösningen klurade jag ut redan på högstadiet (jag byggde en motoriserad kattlucka, problemet var bara att katterna blev rädda när motorn gick :) ).

Dock körde jag två reläer, det ena ett tvåpoligt växlande för körriktningen och det andra var det självhållande. Men det går säkert att lösa självhållningen med en diod också. Fördelen med två reläer är att man skiljer på motorns drivspänning och "styrsystemets" drivspänning. Man kan ha 12 V reläer men ändå driva motorn med 48 V.
Jo tack för iden, blir en del att tänka på hur det sa bli :D

Tack alla, för den underbara hjälpen!
Skriv svar